Anmeldelse: Air India Business Class indenrigs fra Mumbai til Hyderabad

Air India 787

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Fornyeligt skulle jeg til en konference som blev afholdt i Hyderabad i Indien. Rejsen endte at blive en større oplevelse, selv for en garvet rejsende. Efter morgenfly fra København til Paris CDG, videre til Mumbai (BOM), en kort nat på Niranta Airport Transit Hotel gik den sidste del af turen til Hyderabad med Air India Business Class.

  1. Introduktion, booking og visum.
  2. Air France København til Paris CDG på Business class.
  3. Air France Paris CDG til Mumbai (BOM) på Business class.
  4. Transfer hotel Niranta, Mumbai Airport.
  5. Air India indenrigs Mumbai til Hyderabad på Business class (Denne artikel).
  6. Novotel Hyderabad International Convention Center (HICC)
  7. Turen hjem.

God morgen India

Efter en meget kort nat på Transfer Hotel Niranta var det igen tid til at komme videre. Vækkeuret ringede kl. 04:30 og jeg gik ud fra at der ville være morgenmad ombord og sprang derfor morgenmaden på hotellet over. Efter jeg kom ud ad hotellet og direkte ind i terminalen, var jeg igen forvirret af skiltningen, eller mangel på samme. Til sidst gik jeg tilbage til den udgang jeg kom ud et par timer tidligere fordi jeg vidste der var nogen jeg kunne spørge. Efter fremvisning af boardingkortet måtte jeg også bruge udgangen som indgang. Afgangshallen var et par trapper op og her kunne jeg vælge mellem Domestic Departures og Business Class.

Jeg valgte sidste mulighed og endte i et lille hjørne af terminalen, hvor der var et sikkerhedscheck. Efter at have pakket elektronik, vasker, m.v. ud, skulle jeg vise boardingkortet, hvor jeg blev mødt af nogle meget overraskede blikke. Det var jo kun til udenrigs!

Air India lounge Mumbai
Air India lounge Mumbai

Tilbage og følge skiltene for indenrigs, hvor sikkerhedscheck foregik en etage længere ned. Der var ingen separate priority afdeling at se, men der var mange spor åbne og ikke meget kø. Jeg var igennem på få minutter. Også her kommer man ud i noget der mere ligner et shoppingcenter end en lufthavn, men det lykkedes at finde loungen gemt rundt om et hjørne.

Air India Lounge Mumbai

Loungen som Air India bruger i Mumbai er en kontraktlounge. Jeg havde ikke fået en loungeinvitation ved transfer, men efter et kort telefonopkald blev jeg hurtig visket indenfor. Det er ikke muligt at stille spørgsmål om selve rejsen eftersom personalet ikke har adgang til Air India’s systemer.

Air India lounge Mumbai
Air India lounge Mumbai

I modsætning til terminalen, var loungen på det tidlige tidspunkt ret tomt. Den var delt ind i flere lokaler og de enkelte lokaler var igen opdelt i flere siddeområder. Den store mængde grønt i loungen gav en afslappet atmosfære.

Med kun 30 minutter til planlagt boarding var der ikke meget tid til afslapning, især ikke fordi boardinggate ikke var annonceret endnu. Jeg fik hurtig valgt lidt yoghurt og en fremragende kaffe fra det ellers udmærkede buffet, og skyndte mig frem til gaten som blev vist på tavlen ca. 20 minutter inden boarding.

Boarding

Tilbage i terminalen var det helt slut med at føle sig afslappet. Det viste sig at min afgangsgate 45A var kun få meter fra loungen. Ned ad trappen blev jeg mødt med et menneskehav. Der var 4 busgates 45A-D tæt pakket i et lille rum. Jeg stillede mig i kø ved 45A, hvor den brede dør til bussen var delt i to med en snor. Jeg antog at det var priority og economy boarding, men der var ingen skilte der viste hvilken var hvilken.

Til min store overraskelse var det ikke priority, men for at boarde to fly ad samme gate! Boarding til Bengeluru startede få minuter inden planlagt boarding af mit fly til Mumbai. Jeg var heldig at være tæt på og kunne overvåge processen, og kunne stille mig i den rigtige kø, men mange blev sendt tilbage til den anden  kø efter at have ventet i den forkerte kø i lang tid.

Den indiske opfindsomhed var dog ikke slut endnu. Stregekodelæseren i vores side af gaten gik i stykker. Efter lidt prøven frem og tilbage, blev der hurtig fundet en anden løsning. Boardingkort af de første 10 passagere blev indsamlet, taget med til en anden computer og leveret tilbage i den rigtige rækkefølge, hvorefter vi kunne gå ombord. Resten af køen blev derefter omdirigeret i en stor løkke for at gå forbi den anden computer, og derefter tilbage til udgangen.

Ombord

Air India Domestic Business Class
Air India Domestic Business Class

I modsætning til business class i Europa, hvor stolene er de samme som economy class og hvis man er heldig, har en smule mere benplads og midtersædet blokeret, har Air India en traditionel business class indretning med brede stole i en 2-2 opsætning. Jeg havde fået tildelt 2D ved gangen.

Air India Domestic Business Class
Air India Domestic Business Class

Stolene har set deres bedste dage og fremstod temmelig slidte, men var ellers behagelige at sidde i, især når man tager den korte flyvetid i betragtning. Stolene på denne A319 var udstyret med en skærm, som dog ikke blev brugt på den korte tur, og et 110V strømstik.

Air India Domestic Business Class
Air India Domestic Business Class

Ved stolen fandt jeg også to aviser, Times of India og Bombay Times. Efter alle passagerer var ombord blev der serveret en velkomstdrink. Vi kørte fra gaten med omkring 20 minutter forsinkelse, hvorefter vi stillede os i køen ved startbane 09. Vi kom i luften omkring 45 minutter for sent.

Air India Domestic Business Class
Air India Domestic Business Class

Kort efter vi kom i luften kom personalet rundt for at tage bestillinger til måltiden. Valget bestod mellem “Veg,  Non-veg?”, hvilket tog lidt tid at forstå. Non-veg maden bestod af en omelet, med baked beans og kartofler, brød og lidt frugt. Kaffen var ikke bare instant, men en næsten udrikkelig en af slagsen. Vi ankom kl. 8, lidt over en halv time forsinket.

Når man er vandt til det man kalder for business class på de korte ruter indenfor Europa, eller endnu mere skrabede produkter som SAS Plus, var Air India business class en behagelig overraskelse. Sæderne havde set bedre dage, men var meget komfortable og der var rigtig god plads. Velkomstdrink inden start er noget man ellers kun ser på langdistance flyvninger. Alt i alt en rigtig fin oplevelse.

Hovedbillede fra staralliance.com



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

+ Store, komfortable stole
+ Velkomstdrink
+ Meget hjælpsom personale

Cons

- Slidte stole
- Udrikkelig kaffe

Service

Komfort

Mad

Generel Vurdering

Konklusion

Til sammenligning med europæiske business class produkter, har Air India et solid produkt. Selv på en kort flyvning på lidt over en time, er der store, komfortable stole, velkomstdrink, og en varm måltid. Stolene fremstår dog meget gamle og slidte. Servicen var dog i top.

4.5

Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *