Rejsebrev: Turen hjem fra Indien

India

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Fornyligt skulle jeg til en konference som blev afholdt i Hyderabad i Indien. Rejsen endte med at blive en større oplevelse, selv for en garvet rejsende. Efter travl men gavnlig konference, var tiden kommet til turen hjem.

  1. Introduktion, booking og visum.
  2. Air France København til Paris CDG på Business class.
  3. Air France Paris CDG til Mumbai (BOM) på Business class.
  4. Transfer hotel Niranta, Mumbai Airport.
  5. Air India indenrigs Mumbai til Hyderabad på Business class.
  6. Novotel Hyderabad International Convention Center (HICC).
  7. Turen hjem (Denne artikel).

Farvel Novotel

Dagen inden havde jeg bestilt en transfer fra hotellet til lufthavnen i receptionen. Da mine kollegaer og mig var klar til at tage afsted, var der dog ingen vogn ledig til os, og der blev hurtigt arrangeret en anden bil. Desværre kunne den kun betales i lokale kontanter og ikke på kreditkort på hotellet. Det viste sig også hurtigt ikke at være en stor minibus fra hotellet men en almindelig Toyota sedan, hvor der ikke var plads til alle vores kufferter, standudstyr, osv. og noget måtte vi sidde med på skødet. Et dårligt sidste indtryk at mindes Novotel HICC på, efter et ellers meget fint ophold med ellers meget god service.

IMG_0279

Hyderabad lufthavn

Ankommet til lufthavnen i Hyderabad skulle man igennem et sikkerhedscheck for at komme ind i terminalen. Der så ud til at alle viste deres boarding kort for at få lov at komme ind, men vi skulle jo netop ind for at hente vores boarding kort. En kopi af bookingen viste sig igen at virke som erstatning efter nogle skeptiske blikke på papiret. Vi fandt hurtigt business class check in hos Air India.

Hyderabad airport
Hyderabad airport

Desværre var der kun en skranke åbent og der var en stor gruppe foran os. Online check in aftenen inden havde været meget besværligt. Ikke kun de sædvanlige spørgsmål for at finde bookingen frem, men også nummeret på pas og visum. Efter det lykkedes at komme hele vejen igennem, var der dog ingen mulighed for at vælge sæde. Det kunne de dog hjælpe med her, og efter den store gruppe var færdig havde vi hurtigt vores boardingkort i hånden.

Loungen var en etage ned fra shopping området og et aflangt rum med forskellige siddepladser. Der var et udmærkedet buffet med kolde og varme (stærke) retter og en betjent bar til drikkevarer. Servicen var enormt venlig, men desværre kunne jeg igen ikke få wifi til at virke. Det blev også kun til to billeder efter der hurtig kom en mand løbende: “No photo!”.

En af de bedste ting ved loungen, og enda en indenrigslounge, var deres spa. Der var lige nok kontanter tilbage til et kvarters massage. En perfekt start på den lange tur!

Inden da fik jeg dog sagt farvel til mine kollegaer. De skulle rejse hjem via New Delhi. Jeg havde dog tjekket hvilket fly der udførte ruten og det var en B777 med Air France’s gamle business class sæder. Jeg valgte at tage turen forbi Mumbai igen, hvor jeg dog ikke kunne nå morgenflyet fra Paris og ville have en lang layover på Charles de Gaulle lufthavnen, men det var det værd at have en full-flat og ikke angle-flat stol i så mange timer.

Air India business class Hyderabad til Mumbai

Air India velkomstdrink
Kokosvand som velkomstdrink

Ombordstigning foregik igen lettere kaotisk og uden prioriteret boarding til business class. Business class på denne Airbus A319 var de samme slidte, men brede, bløde stole. Jeg valgte et glas kokosvand som velkomstdrink. Og “non-veg” til måltidet.

Air India
Non-veg aftensmad

Rigtig fin service for en kort indenrigsflyvning og en god time senere landede vi i Mumbai, hvor vi blev kørt til terminalen med bus.

Mumbai lufthavn

 

Air France morgenmadLufthavnen i Mumbai var igen det rene kaos, som jeg allerede havde stiftet bekendtskab med på turen ud. Skiltene var der ikke eller var forvirrende. Køen til sikkerhedscheck var gigantisk, men nu havde jeg jo fundet et hjørne med business class køen til udenrigspassagerer. Der var ikke et eneste skilt at se der kunne vise at den var der! Køen her var stadigvæk lang, men mere overskuelig. Derefter gik jeg rask videre til GVK loungen, som Air India bruger, og fik en kort snak med en anden konferencegæst der var på vej hjem til USA. Igen en stor, vel indrettet lounge med et stor buffet med kolde og varme retter, salater og snacks, samt en betjent bar til drikkevarer. Der var også mulighed for en gratis spabehandling.

Air France business class Mumbai til Paris

Boarding foregik gennem dør 2L, eftersom broen til dør 1L var tilsluttet men låst. Jeg fandt hurtigt mit sæde 3A på denne Boeing B777-300ER.

This slideshow requires JavaScript.

Jeg sprang aftensmad over eftersom afgang var efter kl. 2 om natten lokaltid. Et glas rødvin og, man er trods alt lidt i Frankrig, et glas cognac og så sove. Air France’s nye lie-flat business class er en af mine favoritter og jeg fik også en god 5-6 timer søvn.

Air France onboard bar
Air France onboard bar

Selvom det ikke kommer i nærheden af en onboard bar på en Airbus A380 hos Emirates eller Qatar Airways, havde Air France fundet en måde til at lave en rigtig flot bar i et hjørne af gallyen.

Air France morgenmad

Der var tre retter at vælge imellem til morgenmad. Jeg valgte omeletten, som desværre igen kunne betegnes som OK, men heller ikke meget mere og slet ikke den kvalitet jeg tidligere har oplevet hos Air France.

Paris Roissy Charles-de-Gaulle

Ankomst var igen i terminal 2E. Denne gang fandt jeg dog den rigtige vej for at kunne tage toget til terminal 2F, hvilket er en del hurtigere end shuttlebussen. Køerne ved paskontrol var enorme, især priority køen. Herefter var det en lang gåtur til loungen tættest på min gate F30.

Loungen var godt fyldt lige op til de sidste afgange i morgenmyldretiden. Jeg fandt dog en stol og ventede kun kort indtil der var et ledigt brusebad. Brusebadene er blevet bygget om fornyeligt og ser flotte og nye ud. De er dog ikke ret store og der var heller ingen toilet i, der var kun fælles toiletterne i loungen. Vandtemperaturen var ikke konstant og døren til brusekabinen kunne ikke lukkes helt, hvilket resulterede i en våd kuffert. Der er dog stadig intet bedre en at få et brusebad efter en lang flyrejse. Herefter havde jeg et par timer til at slå ihjel, som ikke er nogen problem med en blød stol, stikkontakt og fungerende wifi.

Air France business class Paris til København

Tilbage til det vi i Europa kalder for business class på denne Airbus A318, ingen bløde stole men trods alt midtersædet blokeret.

This slideshow requires JavaScript.

Frokost bestod af et par kolde retter, som smagte udmærket, meget bedre end morgenmaden. Vi var hurtigt tilbage i dansk luftrum og lander før tid i Kastrup lufthavn.

Konklusion

Alt i alt en rigtig fin oplevelse, med Air France og Air India. Også nogle meget forskellige oplevelser. Der er bare nogle ting som man gør anderledes i Danmark, Frankrig og Indien. Alle gjorde dog også det bedste for at hjælpe, på deres egen måde, også når ting ikke fungerede som man håbede. Det er derfor også servicen jeg vil huske. Det har været en rigtig god tur, selvom jeg ikke fik mulighed for at køre i en tuktuk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *