Anmeldelse: Radisson Blu Bali Uluwatu

Hvordan er der at bo i et nybygget luksusresort på traditionsrige Bali  – «gudenes ø»?

Beliggenhed

I januar åbnede Radisson Blu sit første hotel i Indonesien, Radisson Blu Bali Uluwatu, omkring 40 minutter fra Bali Ngurah Rai International Airport. Radisson opererer med fra syv kategorier, hvor kategori syv er den mest eksklusive. Blu Bali Uluwatu er i denne kategori og det indebærer at du må af med 70.000 bonuspoint per nat, hvis du vil udnytte dine point. Jeg og min sambo boede her to nætter i midten af august.

Trafikken på Bali kan være hektisk, så det anbefales at have noget at spise og drikke på taxaturen – varmen kan være intens.

Uluwatu er et forholdsvis roligt område ved kysten, kendte for sine smukke klipper og strande, som særlig tiltrækker surfere.

Hotellet ligger meget privat og gav os egentlig følelsen af at bo hvor som helst i Asien eller Europas varmere områder. Der var for eksempel ingen tegn på balinesisk religion. Ellers ses man statuer af guder og ofringer (canang sari) til guderne overalt på Bali. Ifølge Hotelnewsresource.com er hotellets arkitektur inspireret af balinesiske håndværkstraditioner og byggestil.  Havde det ikke været mere stilfuldt med massive stenstatuer ved hotellets indgang? Eller typiske balinesiske mønstre og kunst. Hotellet kan i det store og hele opleves lidt upersonligt, men det er absolut dejligt.

Ankomst

Vi ankom i taxi, og blev mødt af venlige ansatte efter at have passeret sikkerhedsvagterne. Hotellet har en åben reception med udsigt mod poolområdet og havet.Vi blev opgraderet til et deluxe ocean view værelse med vores sølvmedlemsskab og brug af bonuspoint. Vi måtte desværre vente i over to timer før rummet var klart, med det fandt vi senere ud af, var det værd. Mens vi ventede fik vi en forfriskende velkomstdrink ved poolområdet.

Hotelværelset

Efter tre nætter på et rimeligt hotel i Seminyak var det ekstra dejligt at komme til et moderne og rummeligt værelse på 58m2. Interiøret var meget gennemført, med mørkt træværk og beige eller hvide tekstiler med indslag af stærke farve. God plads og lys i klædeskabene, hvor badekåber, strandhåndklæder og flip flops lå klar til brug. Kaffemaskinen var kapselbaseret og lavede god kaffe og espresso,.

Sengen var behagelig og vældig bred,, med tætvævet kridhvidt sengetøj og faste puder. Der var mulighed for at have natbelysning, hvis man ønskede det. Ellers var det praktisk med stikkontakter, som passede til vores europæiske stik. Der blev også sat vandflasker frem hver dag.

Badet var lækkert med store fliser, glasvægge og detaljer i træ. Fint med dagslys fra vinduet ved badekarret og bruseren var stor med valget mellem almindelig og tropisk bruserhøjde. Dejlige og tilsyneladende meget nye håndkæder, og rigeligt med dem. Vad vasken lå badesalt, sykit, tandbørster og lignende.

I værelset var det et praktisk arbejdsbord med mange tilgængelige stikkontakter og en sofa med bord og lænestol ved verandadøren. På verandaen var der også en sofa med bord, og udsigt over en af hotelles dejlige haver. I det fjerne kunne vi se havet og klipperne.

Minus ved værelset var, at der en gang imellem var en mild lugt af fugt fra badet og at der løb en del vand ind i toiletrummet fra bruseren.

Mad, drikke og faciliteter

Ved ankomsten benyttede vi os af room-service, som er tilgængelig 24 timer i døgnet. Både kyllingesandwichen, hamburgeren og den hjemmelavede iste smagte vældig godt og fristede til en gentagelse.  Dagen efter bestilte vi noget af det samme efter en varm tur til Padang Padang beach med et ønske om bare at slappe af på værelsets fine veranda. Her kommer vores første minus, fordi denne gang var sammensætningen og tilbehøret på retterne anderledes. Hamburgeren var overstegt og dynget til med en stærk sauce. Isteen var heller ikke blandet på samme måde og vi fik ikke ris til fisken, som menuen sagde.

Samme dag kom vi lidt for sent til middag. Da der står, at hotellets to restauranter Artichoke og Filini, holder åbent til kl.23, tænkte vi at det gik at komme en halv time før lukketid. Desværre var begge køkkener lukket kl. 22:30. Det blev derfor til en tredje runde ,ed room-service. Her kan det også være værd at bemærke, at ikke alle retter og drikke serveres døgnet rundt.

Vi fik prøvet en parmepizza den første aften. Det var en helt ok oplevelse, men bunden var desværre bagt for meget og tomatsaucen var temmelig dominerende. Også chokoladekagen var lidt tør. Plus for en god rødvin og som altid på Bali smilende og dejlige ansatte.

Vi har spist utrolig meget god mad i lokale restauranter (warunger) på Bali, og havde gerne set, at menuen på hotellet indeholdt mere traditionel mad.

Morgenmadsbuffeten på Artichoke havde noget for enhver smag, både traditionel asiatisk mad og europæisk mad som omelet, brød og pølser. Kaffe og te kan også bestilles.

This slideshow requires JavaScript.

Vi fik også et glas balinesisk rødvin på en af hotellets tre barer. Her var det meget behagelig loungemusik og atmosfære. Tjeneren var lidt frisk med ikke at komme med klare anbefalinger, samtidig med at han fyldte vores glas temmelig meget, men det var absolut en fin oplevelse!

Af aktiviteter var der mulighed for gratis yogatimer, forskellige stier til jogging eller gåture, træningscenter og spa. Vi forsøgte at booke massage og ansigtsbehandling de to første dage uden held, da det var fuldt booket. Vi fik til sidste sikret os en time før vi skulle checke ud. Massagen JetBlus. Specielt tilpasset dem, som har jetlag, var meget behagelig og kan virkelig anbefales. Ansigtsbehandlingen forventede vi skulle inkludere peeling, men det gjorde den ikke. Terapeuterne var professionelle og omsorgsfulde.

Hotellet ligger tæt på to strande, Bingin beach og Padang Padang beach (billedet). De er hjemsted for surferkonkurrencen Rip Curl Cup Invitational. Til Padang Padang beach går der minibus hver anden time fra og med kl. 10 og til og med kl. 16.Man skal blot huske at tilmelde sig en af afgangene. Binging beach kan nås til fods på 10 minutter.

En stor golfbane ligger også i området, men der må man tage en taxa.

Konklusion

Alt i alt var det en gennemført og luksuriøs oplevelse. Rengøring, interiør og udvalg af aktiviteter var fine. Morgenmadsbuffeten, værelset og massagen var klare højdepunkter.

Det som trak ned var kvaliteten på room-service, som bar præg af forskellige kokke på arbejde. Sprogbarrieren kunne skabe nogle misforståelser, når vi skulle bestille mad og drikke. Beliggenheden var måske en smule isoleret. Det vil jo være rart også at opleve kultur og folkeliv, når man rejser så langt.

Radisson Blu Bali Uluwatu var derfor et dejligt afbræk fra mere rimelige hoteller og områder på Bali, men ikke et sted vi ville have tilbragt hele ferien.