Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Jeg havde et godt ophold på Radisson Blu Scandinavia, som jeg altid har været glad for. Gammel kærlighed ruster aldrig, siger man. Og det kan nok også ses i denne anmeldelse af hotellet.
Jeg har kendt hotellet i mange år – ja faktisk helt tilbage fra dengang det hed SAS Radisson og man fik EuroBonus basispoint for at bo dér. Det var et nostalgisk gensyn med hotellet, selvom jeg har boet dér et par enkelte gange over de seneste år. Jeg havde reserveret opholdet med point fra loyalitetsprogrammet Radisson Rewards. Da priserne på værelser lige nu er meget lave, fik jeg ikke den aller bedste værdi for mine point – men jeg kan jo ikke vinde hver gang.
Ankomst og indtjekning
Jeg tog bus nr. 5C fra Københavns lufthavn. Den stopper på Amager Boulevard. Lige overfor hotellet. Så jeg havde en korte spadseretur over fodgængerovergangen og hotellets parkeringsplads. Så var jeg ved døren. Der holder altid et par taxier ved indgangen – så det er let at komme ind til byen, hvis man ikke er helt fortrolig med byens busser og metro.
Lobbyen er meget stor – og mennesketom. Men andet kan man formentlig ikke forvente ved halv-ni tiden om morgenen. Der var naturligvis opsat beholdere med håndsprit og ved receptionen er der plexiglas mellem personalet og gæsterne.
Jeg blev hurtigt betjent i receptionen. Jeg havde bestilt et familieværelse – men det var ikke klart. Så jeg blev flyttet over i et Premium Room. Det var naturligvis helt OK for mig.
Jeg skulle udfylde et spørgeskema om, hvorvidt jeg havde været i kontakt med personer, der har haft COVID-19, og om jeg havde været i udsat for smitte. Desuden skulle de have mine kontakt oplysninger. Det var naturligvis OK – men jeg undrer mig lidt over at hotellet ikke bare kan hente dem fra min reservation.
Men så startede den komiske del: Receptionisten spurgte, om jeg ville have morgenmad. Jeg troede først, at det var fordi man ville styre antallet af gæster i morgenmadsrestauranten, så det ville være muligt at holde afstand. Men det viste sig, at min reservation ikke var med morgenmad. Det er første gang, jeg har oplevet, at en bonusovernatning hos Radisson ikke har morgenmad. Men så kom jeg i tanke om, at jeg har platinum status hos Radisson – og så er morgenmad altid gratis.
Så let skulle det dog ikke gå, for hun mente, at jeg kun var havde sølvstatus. Desværre havde jeg ikke fået printet mit medlemskort hos Radisson Rewards, så det endte med, at jeg ville finde min status i appen. Hun var dog hurtigere og kunne fortælle, at min profil fortalte, at jeg har platinum status. Men af hotellets egne kunde oplysninger fremgik, at jeg var sølvmedlem.
Nu om dage burde det jo ikke være svært at have en automatisk opdatering af oplysninger i kundedatabasen. Det ville også få hotelkæden til at virke mere professioneller og spare personalet for sådanne pinlige episoder.
Værelset.
Mit første indtryk var, at værelset var rigtigt godt. 20. etage med en rigtig fin udsigt over byen. En behagelig arbejdsplads ved skrivebordet, fjernsyn i fornuftig størrelse og med knap 30 kanaler. Danmarks Radio var pænt repræsenteret – men også TV2 og øvrige kommercielle danskesprogede kanaler kunne findes. Hertil kommer norske, svenske og tyske kanalser samt BBC og CNN. Der har sikkert også været andre kanaler – men dem fik jeg ikke lige noteret.
Naturligvis har værelset en Nespresso maskine og en vandkedel, så jeg kunne få både fristbrygget kaffe og en varm kop te. Dertil kommer et brev chokolade samt lidt mundgodt fra Summerbird. Og de gratis flasker vand, som alle medlemmer af Radisson Rewards automatisk får. Efter en times tid bankede personalet på døren – og jeg fik endnu en omgang chokolade fra Summerbird og en flaske vand.
Desværre virkede værelset lidt slidt. Ved vinduet var malingen skallet af og på gulvet foran den tomme minibar var en stor plet, som burde kunne fjernes med en rensning af gulvtæppet. Også gulvtæppet i gangen virkede lidt lurvet, men måske var det blot den dæmpede belysning, der gav det indtryk.
Dertil kom, at jeg ikke kunne regulere værelsets aircondition – hverken temperatur eller styrke. Men da vinduet kunne åbnes, var det let at sænke temperaturen i værelset.
Fjernbetjeningen til TV-er var naturligvis pakket ind i beskyttende plastik. Formentlig for at den let kunne rengøres, når der kommer nye gæster på værelset.
Badeværelset
Badeværelset var helt, som jeg ville forvente på et Radisson Blu hotel. Det sædvanlige Radisson design, som man kender fra andre hoteller i kæden. Karbad med bruser, en føn og hotelkædens eget mærke af sæbe og shampoo.
Morgenmad
Jeg har altid været glad for morgenmaden på Radisson. Men det var i de gode gamle dage, hvor det var let at danne sig et overblik. Det er stadigvæk muligt, men nu er alt pakket ind eller ligger i små “syltetøjsglas”. Så bunken af affald og opvask på bordet viser tydeligt, hvor meget jeg har taget fra buffeten.
I princippet var der alt, du kunne ønske dig: Juice, mælk, yoghurt, mysli m.m., frugt, brød, wienerbrød, pålæg, marmelade og ost. Men alt var omhyggeligt pakket ind eller lagt i glas.
Min største anke er nok brødet. Det var pakket ind i brune papirsposer. Så du kan simpelthen ikke se hvilken type rundstyk, du tager. Eller om det søde bliver en københavnerbirkes eller en spandauer med creme. Ja faktisk er det lidt som fiskedammen i Tivoli: Du får en pakke, men ved reelt ikke om det er en blå bil eller en fregnet tøjdukke, før du pakker op.
Til gengæld kan du nøjes med at spritte hænderne af. Der er ikke de “klamme” blå latexhandsker, som man ser på andre hoteller.
Det er også muligt at bestille lidt varmt. Jeg valgte i første omgang en omelet. Tjeneren spurgte, om den skulle være med ost og skinke, men jeg bryder mig ikke om ost i omeletten, så jeg valgte champignon- og skinkefyld. Men jeg fik tjenerens favorit: Skinke og ost.
Mit andet forsøg var røræg med pølser. Den kom også hurtigt – og som bonus fik jeg hashbrowns. Jeg kommer simpelthen for lidt i byen til at vide, at det er en kartoffelpandekage. Det smagte bare godt.
Naturligvis er det meget hyggeligt i restauranten. Og jeg nyder også udsigten til det grønne – selvom jeg naturligvis ved, at trafikken på Amager Boulevard er lige bagved hækken.
Radisson’s IT systemer har haltet på alle deres hoteller siden de for ca. 5 år siden startede en “opgradering”. Seneste ups er at online ændring/cancelation af online bookinger for visse hoteller ikke har været muligt i nogle mdr. It problemerne, evendelige diskutioner om morgenmad er incl. eller ej når man er platinum member, “opgradering” til værelser med udsigt til en baggård når man har booket panoramic view etc. etc. etc. etc. etc. har gjort at jeg har signed up for et at Hiltons fast track programmer og har flyttet hovedparten af mine hotel bookninger til Hilton.
Jeg er fuldstændig enig. Jeg er også blevet skuffet en del gange over Radisson (men har da også haft gode oplevelser hos dem). Mine rejser er oftest i Østeuropa og har et begrænset budget. Derfor er jeg også begyndt at bruge hoteller, der er med i Marriott Bonvoy. Deres hoteller og program passer godt til mit rejsemønster.