Anmeldelse: SAS Business Class fra København til Toronto i en Airbus A321LR

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Få dage efter endnu et katastrofalt regnskab for SAS bød selskabet velkommen om bord på et af SAS’ tre nye A321LR. Flyet skal fremover flyve tre gange ugentligt fra København til Toronto og fire gange ugentligt fra Stockholm i en trekantsrute. InsideFlyer var selfølgelig med på den første flyvning for at se nærmere på SAS’ bud på fremtiden.

InsideFlyer var inviteret med på turen af SAS for at fejre første flyvning til Toronto med deres Airbus A321LR. Skribentens beskriver egne holdninger og oplevelser i anmeldelsen og i videoen.

SAS har valgt at udstyre sine A321LR med en tre-klasses kabine og kan dermed tilbyde det helt rigtige produkt til en hver prisklasse. Især med tilføjelsen af Premium Economy ser SAS sig stærkt positioneret. 

Som CEO for SAS, Anko van der Werff, forklarer:

Vores premium economy er et virkeligt stærkt produkt og et godt ”entry-level” til et premium produkt med et fantastisk serviceniveau. Passagerne påskønner det tydeligvis. Prismæssigt retter det sig mod et specifikt kundesegment og det fungerer for os.

Anko van der Werff, CEO i SAS

Læs mere: Interview med SAS CEO Anko van der Werff

Men mere om Premium Economy senere, for på premiereflyvningen prøvede vi den helt nye Business kabine som tydeligvis er stærkt inspireret af den Business kabine SAS byder på deres A350, dog skrumpet og tilpasset en smule for at kunne passe ind i A321 kabinen.

Starten på turen bød på det klassiske tilbud om et glas Champagne, appelsinjuice eller vand, men også på hvad der blev til en times forsinkelse på grund af et teknisk problem. Dette er dog ikke noget udsevanligt på et sprit nyt fly og problemet kunne da også løses.

Champagne til at starte rejsen med stil. Foto: BongoPlanes

Om bord tilbyder SAS muligheden for internet, og for EuroBonus Diamond, Gold, SAS Business og Plus passagerer er dette tilbud gratis. Det skal så nok også siges, at det formegentlig heller ikke er værd at betale for, da det er ret langsomt og ikke altid helt stabilt. Vil du læse den digitale avis eller den nyeste nyhed fra InsideFlyer så går det nok, den langsomme forbindelse gør dog sider som Instagram og co. til en mere blandet fornøjelse. Hvis da ikke internettet forsvinder helt.

Om bord er der til at begynde med noget forvirring omkring brugen af masker. Under boarding blev det klart meddelt, at vi, fra vi passerede boardingskranken, skulle have ansigtsmaske på og beholde den på under hele flyvningen. Kort tid efter vi var kommet om bord smed dog mange passagerer masken, hvilket forblev ukommenteret af personalet. Til forviringen bidrog dog også personalet selv, da nogle havde maske på og nogle ikke. Det viste sig, at de Canadiske myndigheder slet ikke påkrævede brugen af masker på fly der flyver til Canada – så længe de ikke er Canadisk ejet. Så, efter noget tid i luften, bekendtgjorde kabinepersonalet dette og løste dermed den indtil da lidt forvirrede situation.

Personalet, der i øvrigt klarede dagens opgave fint med et smil og tid til lidt small talk, startede servicen ca. en time efter takeoff.

Startskudet blev lagt med varme ristede nødder med et fint udvalg af alkoholiske og alkoholfri drikke. Jeg skulle naturligvis havde mig den obligatoriske gin and tonic og her har SAS blandt andet den rigtig gode svenske Hernö gin at byde på. For alle gin elskere en fest.

Derefter blev forretten serveret. Her valgte jeg den lufttørrede skinke fra Rævhede med karamelliseret blomkålspuree, radiser og kartoffelcreme. Skinken var smagfuld, men stjernen var det fremragende brød der blev serveret til. Dette kombineret med en god Pinot Noir, og så var niveauet lagt, troede jeg.

For hovedretten kunne ikke helt holde niveauet. Her valgte jeg den sydamerikansk inspirerede fattigmandskylling med krydret tomatsalsa, cream cheese, kål og squash. Jeg kan godt lide stærk mad, men smagsbalancen mellem de enkelte dele af retten var bare ikke helt givet da salsaen overdøvede det hele.

Desserten bød så på en jordbærtærte med hyldeblomstcumble, friske jordbær, som var nogle af de bedste jeg nogensinde har smagt, og så lige for at runde det hele af, en Hansens flødeis.

Skulle man stadig være sulten efter den sene frokost stod kabinepersonalet klar hvis man skulle havde yderlige ønsker, men man var også velkommen til at komme op i gally’en for at hente snaks og drinks selv.

Med lidt under 4 timer tilbage til ankomst i Toronto var det blevet tid til at prøve sædets full flat funktion. Hvis man kan lide en hård seng, så får man valuta for pengene, selvom det selvfølgelig er rart at kunne strække ud. Og dog: SAS skriver, at stolen i full flat indstillingen når en længde på 193cm. Nu har jeg kun en højde på 182cm og dog vil jeg ikke påstå at der var meget at give af i form af længde. Sædet virker også en smule i den smalle ende og polstringen mangler – ikke kun i nedlagt position, men bestemt også i siddende stilling. Men alt det til trods, så syntes jeg at SAS ikke er helt på den gale vej med deres business-sæder. Efter snart syv timer i luften, følte jeg mig, omstændighederne taget i betragtning, ret udhvilet. En times sen middagssøvn hjalp selfølgelig også på min sindstilstand.

Med halvanden time tilbage på flyvningen begyndte kabinepersonalet at forberede anden servering.

Der serveres det man simpelt kan kalde et smørrebrød akkompagneret af lidt frugt og lidt chokolade. Æg og rejer, det kan man ikke gå galt i byen med. Simpel, skandinavisk, godt.

Lidt efter begyndte indflyvningen til Toronto og selvom vi startede med en times forsinkelse pga. det tekniske problem, landede vi – passende for en præmiereflyvning – præcist til tiden.

IFE: med en relativ stor skærm med en fin opløsning byder SAS en perfekt platform for underholdning af deres passagerer i Business Class. Men potentialet bliver ikke udnyttet. Filmsektionen er nok den mest overbevisende del med 60 film i udvalg. TV-sektionen ser ved første blik fyldig ud, med op til 87 forskellige serier, men ser man nærmere opdager man at langt den største del kun har enkelte afsnit at byde på. Til generationen af binge watchers vil dette nok være lidt undervældene. Desværre bliver det ikke spor bedre i musiksektionen. Kun 8 allerede udvalgte musik mix i diverse genrer står til rådighed. Musikelskerne vil blive svært skuffet.

Eftertanker

SAS er I kraftig modvind på mange fronter og selvom kabinepersonalet gjorde et flot stykke arbejde kunne flyveturen ikke helt skjule nogle af de udfordringer SAS står overfor. Men det var mest returflyvningen som fik det – indtil da glansfulde – billede til at krakelere lidt.

På min flyvetur tilbage til Stockholm havde jeg muligheden for at prøve Premium Economy. Det er klart at der bliver kræset ekstra meget for business passagererne, men det første jeg lægger mærke til er hvor meget mere behagelig sædet i Premium Economy er. Nej, det kan ikke lægges flat ned, men det er bredere og har en blødere polstring. Efter sigende er Premium Economy sæderne på A321LR ekstra gode, da de er bredere end fx. på A350erne. Så den måske lidt overraskende konklusion er, at flyver du SAS A321LR, og kan du leve med lidt mindre luksus end i Business Class, og er samtidig villig til at betale lidt mere end til Economy, får du på Premium Economy formegentlig det beste overordnede produkt om bord.

SAS Premium Economy kabinen på deres A321LR. Foto BongoPlanes
SAS Premium Economy kabinen på deres A321LR. Foto BongoPlanes

En ting som SAS desværre efterhånden er berygtet for er deres særdeles beskidte kabiner. Det var ikke noget jeg kunne nikke genkendende til på Business Class turen til Toronto, men på turen hjem var det tydeligt, at de to timers turnaround ikke havde været nok til at få kabinen tilbage i en acceptabel tilstand. Om man så flyver Business, Premium Economy eller Economy, så fortjener passagerer en ren kabine uden efterladenskaber fra forgående flyvning.

Efterladenskaber fra forgående flyvning, desværre ikke et sjældent syn på SAS fly. Foto: BongoPlanes
Efterladenskaber fra forgående flyvning, desværre ikke et sjældent syn på SAS fly. Foto: BongoPlanes

Forsidebillede: Scandinavian Airlines A321-253NX (SE-DMR) i Copenhagen Airport (CPH) (Foto: BongoPlanes)



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

+ Nyt fly med ok komfort
+ Fremragede kabine personale

Cons

- Langsomt internet
- Dårlig plads til fødderne
- Dårlig rengøring af kabine på hjemtur

Komfort

Mad/Drikke

Service

Value 4 Money

Generel Vurdering

Konklusion

SAS er I kraftig modvind på mange fronter og selvom kabinepersonalet gjorde et flot stykke arbejde kunne flyveturen ikke helt skjule nogle af de udfordringer SAS står overfor. Men det var mest returflyvningen som fik det - indtil da glansfulde - billede til at krakelere lidt.

4.3

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *