Anmeldelse: SAS Business Class fra Stockholm til Chicago – En tur hvor dagligdagen skinnede igennem

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Nogle gange er det tydeligt at mærke, når det bliver for meget dagligdag og der køres på automatpilot. Dagens tur fra Stockholm til Chicago var desværre et eksempel på dette, hvor selve Business Class produktet er grunden til en karakter på over middel.

Det er mange gange således at jeg hellere vil have et oplagt og motiveret besætning på mine flyvninger end at kabinen skal være den nyeste med sæder, WiFi og andre faciliteter. Besætningen betyder bare meget for den samlede oplevelse. Men kan man tillade sig at være utilfreds når besætningen ombord kun leverer standard og lader hverdagen skinne igennem? Kom med din kommentar til denne anmeldelse og lad mig hører hvad du tænker.

Jeg skulle til et møde i Chicago og havde efterfølgende en kort weekend derover. Jeg havde fundet en ganske fornuftig pris på en billet, hvor jeg rejste via Stockholm med SAS.

Mit Business Class sæde på turen til Chicago. Husk at kigge når du vælger sæde, da du sidder lidt mere privat når bordet er ud mod gangen. Række 2, 4,6 og 8 har dette ved vinduerne. Foto: Henrik Olsen

Efter ankomsten til Stockholm hvor jeg have tid til at besøge loungen og få lidt sen frokost, så var det blevet tid til at boarde flyet fra gate 62. Boarding forløb fint og kom hurtigt ombord. Allerede ved første kontakt med besætningen var det tydeligt at det var dagligdag og standard. Der var ikke noget galt med servicen som sådan, men smilet, det ekstra skridt, proaktiviteten var ikke tilstede. Mere om det senere.

Pre-dinner drinks

Som normalt så startes servicen når flyet er kommet op i march højden. Det er altid med en varm vaskeklud efterfulgt af pre-dinner drinks. Derefter kommer hovedmåltidet.

Det kan være at SAS har valgt at ændre på servicekonceptet, da pre-dinner drinks med tilhørende varme nødder blev serveret efter at dugen var blevet delt ud. Tidligere har det været min oplevelse at dugen først kom ud efter pre-dinner drinks var serveret. Det føltes lidt presset sammen trods en samlet flyvetid på godt 9 timer.

Den nye Charles Heidsieck Rosé Vintage 2006 er et genialt valg af Peter Lawarance og hans team. Foto: Henrik Olsen
Servering af pre-dinner drinks sammen med at dugen blev lagt på. Det plejer ofte at ske seperat. Foto: Henrik Olsen

Jeg valgte at prøve den nye Rosé champagne fra Charles Heidsieck – en vintage årgang 2006. Det var bestemt en positiv oplevelse og den smagte så godt at det blev til et par glas mere i løbet af turen. Sammen med valgte jeg at prøve den nye Beer Mixology fra Mikkeller. Den er lavet af en alkoholfri øl og et vodkamix bestående af smag fra ingefær og passionsfrugt. Det hele blev serveret, men der manglede lidt smil og “lyst” til at forklare lidt om de nye produkter ombord.

Hovedmåltidet

Til hovedmåltidet var der valgmuligheder til både forret, hovedret, samt desserten. Dette giver gode muligheder for at vælge noget du kan lide, samt at du kan justere det efter hvor sulten du er.

Forretten var koldrøget torsk. Passer ganske godt sammen med den nye Rosé Champagne. Foto: Henrik Olsen

Jeg valgte koldrøget torsk til forretten. Det var 3 stykker torsk med syltede rodfrugter og en dressing bestående af sennep, dild og brun sukker. Der var god smag og det lette røgsmag passede rigtig godt til den syrlige smag fra de syltede rodfrugter.

Hovedretten var Beef Ballotine med Hasselback kartofler og forskellige grøntsager. Foto: Henrik Olsen

Til hovedret valgte jeg en Beef Ballotine med Hasselback kartofler og forskellige grøntsager til. Igen en god smagsoplevelse. Selve præsentationen så lidt rodet ud i den lille ovale tallerken. Det gik dog hurtigt med serveringen og jeg fik ikke tilbudt salt og peber eller om jeg ville have rødvin til hovedretten, når jeg nu valgte oksekød.

Tilberedningen var som den skulle være. Det hele var varmt, men ikke tørt eller sejt. Grøntsagerne var sprøde og med god bid. Jeg tog mig et glas at den toskanske rødvin til (Poggio Argentiera Maremmante Organic fra 2016), men den havde lidt overraskende ikke meget karakter eller kraftig som jeg havde forventet den at være.

Forskelligt udvalg af dessert – SAS leverer altid på dette punkt. Foto: Henrik Olsen

Desserten er en som SAS altid levere godt på. I dag var ikke nogen undtagelse og jeg tilfredsstillet den søde tand med kage, is, ost og friske jordbær. Til dette blev det til et glas Sauternes, som jeg også måtte spørge til.

Midten af turen

Da hovedmåltidet var færdig blev det tid til lidt arbejde, desværre ikke online, da WiFi forbindelse det meste af tiden var meget sløv. Det oplever jeg ofte på især dagsturerne, hvor mange ikke sover og derfor benytter sig af at være på internettet. Da SAS er gavmilde med hvem som har gratis adgang, så er der “kamp” om båndbredden og ofte taber alle.

Besætningen kom igennem kabinen et par gange med tilbud af drikkevarer og ellers var de primært i galleyen (ofte ret højt snakkende)

Andenserveringen før landing

Menuen lød rigtig god med håndpillede rejer og en nordisk præget salat. Dertil en lille tærte med skimmelost. Det var lidt nyt, da jeg forventede at de kom rundt med en serveringsvogn og tilbød hvad du ville have. Men dette var ændret til en bakkeservering, hvor tærten dog blev tilbudt seperat – det var nyt for mig i forhold til min sidste tur med SAS.

Andenserveringen kom på en bakken. Der var ikke servering fra en buffetvogn som jeg ellers har fået. Måske en ændirng i konceptet? Foto: Henrik Olsen

Det smagte dog fremragende og lagde en fin bund på sulten.

Indsamlingen af servicen gik lidt sløvt ved begge serveringer og det betød at flere satte service og bakkerne væk. Dette er et godt eksempel på at besætningen godt kunne komme rundt og samle det ind løbende og ikke bare vente i galleyen og snakke (og grine højlydt ved flere lejligheder). Da Business Class kabinen ikke var mere end 75% fyldt, så ville der være rigeligt med kapacitet til at yde denne service, så kunderne ikke skulle kæmpe med det.

Omkring servicen og skuffelsen var det også at jeg ikke kunne prøve den nye Mikkeller øl – Wing Pin Series #3 – den blev simpelthen ”udsolgt”. Dertil da jeg spurgte til et sidste glas champagne, så kom der et glas mousserende vin med kort forklaring at der heller ikke var mere champagne tilbage. Ikke noget om lige at spørge først.

Landing og immigration

Landingen skete i henhold til tidstabellen og jeg kom ud blandt de første, da jeg sad bagerst i Business Class kabinen. En hurtigt tur til immigrationen via automaterne, hvor der ingen kø var. Det gav muligheden at være ude af lufthavnen i løbet af 15 minutter fra da jeg havde landet. Det er en klar fordel ikke at skulle vente på bagagen.

Da jeg skulle bo på et hotel i nærheden af lufthavnen, så skulle jeg lige vente 10 minutter på at hotel shuttlen kom. Dejligt lige at få lidt frisk luft efter en lang tur.

Afslutning

Kan man dømme negativt på at servicen føltes som dagligdag? Ja – det mener jeg faktisk godt man kan forsvarer på de steder, hvor det netop er servicen, som er en central del af det samlede produkt man som virksomhed sælger. SAS lever af at skulle konkurrere på servicen og derfor er det en vigtig del af oplevelse som kunde.

Når du flyver meget, så sammenligner du mellem dine oplevelser og du lægger mærke på forskellene og de små ting der ”plejer at være der”. Så når SAS koster ofte mere på flybilletten, da det er direkte flyvninger fra de tre skandinavieske hovedstæder end ved at flyve for eksempel via London, Frankfurt eller Amsterdam. Så du forventer at få ”varen” leveret hver gang.

Jeg mener ikke jeg forlanger for meget eller er krævende. Jeg tænker primært på hvordan SAS markedsfører sit Business Class produkt og så hvilke forventninger det skaber. Så når disse forventninger ikke mødes, så skabes skuffelse og ikke indfriede forventninger.

Sidst en kommentar til det udbud, som underholdningssystemet har. Det er nærmest ubrugeligt når du rejser ofte med SAS. Der er for lidt indhold og det skiftes ikke ud hurtigt nok. Enten skal SAS vælge at droppe det op opgradere deres langruter med det nye lynhurtige internet, som de har implementeret på deres europæiske ruter. Så kan man selv vælge hvad du vil se på for eksempel Netflix.

Som nævnt – skriv gerne en kommentar herunder artiklen om din holdning til denne anmeldelse.

Forsidebilledet er taget af artiklens forfatter.

Overblik

Pros

+ 2 år gammelt fly og den gode Business Class kabine
+ Billig opgradering via Points Upgrade - øger Value 4 Money
+ God smag og kvalitetsprodukter i maden

Cons

- Besætningens service var under middel og føltes som standard og dagligdag for dem
- WiFi virkede ikke eller var ubrugligt langsomt
- De løb tør for den nye Rosé champagne og den nye Mikkeller øl
- For meget servering på bakke trækker ned

Sæde og komfort

Mad og drikke

Service

Value 4 Money

Generel Vurdering

Konklusion

Turen med SAS var god. Det er som altid en fornøjelse at træde ind i kabinen og på denne tur var det med en Airbus A330 med kun to år på bagen.

Det som trækker ned og som fylder det meste i denne anmeldelse er servicen fra besætningen. Ikke at den var decideret dårlig, men der var bare for meget dagligdag og standard over det. Når det så er på en dagsflyvning, hvor du har løbende mere kontakt med dem, så gør det den samlede oplevelse mindre god.

Det trækker også ned at de løber tør for to primære ting i deres service. Deres nye Rosé champagne og den nye Mikkeller øl.

3.5

Kommentarer

  1. Martin Seebach siger

    Jeg synes du er for flink ved SAS, helt generelt. De leverer simpelthen ikke varen på premium-produkterne, og hvis det ikke er IFs rolle at holde dem i ørerne, hvem skal så gøre det. Jeg kan simpelthen ikke se hvordan det du beskriver giver anledning til 4.5 stjerner “value for money”, men nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du betalte. “Hverdagspersonalet” er ikke noget der sker ind i mellem, der er hverdag. Det samme er tilfældet på Plus på de europæiske ruter – nogen gange alletiders, men jeg er holdt op med at blive overrasket over når der ikke engang bliver budt kaffe rundt anden gang mens personalet sidder og læser i galleyen. Jeg opdagede også fornyligt at de er holdt op med at markedsføre priority boarding på de europæiske ruter, hvilket selvfølgelig er det ærlige at gøre når de har haft så uendelig svært ved at levere det, men det er s**da for svagt.

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Hej Martin,

      Takker for din kommentar. Det var bestemt noget af det jeg søgte at høre mere til. Netop hvad andres oplevelser er på dette område.

      Jeg dømmer servicen alene og den har jeg givet 2 stjerne ud af 5 – netop for den service jeg fik. De andre områder som kabinen og cateringen syntes jeg isoleret set godt om. Der har SAS et godt (hårdt) produkt. Men det ødelægges af besætningen. Jeg fik faktisk meget bedre service i SAS Plus på vejen hjem end i Business Class på vejen ud.

      Omkring Value 4 Money, så rejste jeg fra Malmø via Stockholm og til Chicago (og samme vej hjem igen). Der fik jeg stor rabat på ikke at være direkte. Dertil blev opgraderingen lavet via auktion og gav derfor ikke fuld pris for Business Class billetten (som jeg også skrev i artiklen).

      Din snak om de eurpæsike ruter er også interessant – der er jeg enig i at det er en lotteriseddel om hvordan det går.

      Konklusionen er dog forsat at besætningens service og væremåde går en stor forskel og kan betyde om det netop er SAS der vælges næste gang en billet skal købes.

    • Frank siger

      Priority boarding kræver et sammen spil mellem lufthavnens IT systemer og fly selskabets IT systemer. Det funger fint i CPH, og OSL. ARN kommer snart med. Andre lufthavne kommer løbende med. SAS er trods alt et af de få selskaber i Europa som officielt tilbyder priority boarding, og som aktivt er i gang med at rulle det ud i alle lufthavne, men rom bliver ikke bygget på 1 dag.

      Men bortset fra det er jeg enig i servicen fra SAS kabine personalet har plads til den del forbedringer. Min er faring er at det er værst på ture med lav belægning. Der har de simpelthen for god tid til at hygge snakke. Men det er vel ikke anderledes end alle andre, ikke at det skal være en undskyldning.

      Omkring at service bliver sat til side. Jeg spiser hurtigere end de fleste, så det gør jeg stortset hvergang. Det er lidt op eller ned om kabine personalet fjerne servicen eller ej. Der er god plads til den på Business, så det røre mig ikke om de lader den stå eller ej.

      Personligt er kabine indretningen vigtig for mig, også vigtiger end at kabine personalet køre på auto pilot eller ej. På det punkt score SAS fortsat højt hos mig, men jeg er enig i at deres WIFI kan forbedres. Jeg er dog ikke sikker på at WIFI på longhaul reelt er så meget ringer end shorthaul. Forskellen er nok at det ikke er gratis på Shorthaul, hvilket det er på longhaul, samt at der er færre passager i en shorthaul maskine end en longhaul.

  2. Hans Erik Jensen siger

    Jeg læste med genkendelse din oplevelse. På min CPH-PEK i business for ganske nylig, skinnede “hverdagen” klart igennem som første indtryk ved ankomst i kabinen. Det blev hurtigt bekræftet i rytmen og manglende hastighed mellem servering af måltid og drikkevarer, og,- når man bad om noget, der ikke lige passede i deres timing. Beklager, men det promotede mig til at nævne til FA, at jeg skrev travel blogs til magasiner og online, hvilket jeg imidlertid ikke gør. Da kom der anderledes fokus på service og responstid. Men, det burde virkelig ikke være nødvendigt! Sørgeligt
    PEK-CPH var kun 10% belagt i business, hvor jeg havde en god oplevelse.

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Tak for din kommentar om din CPH-PEK tur. Der er mange, som har skrevet her eller kontaktede mig direkte i dag omkring ligende oplevelse. Så artiklen afspejler et niveau som ikke er enestående – desværre.

  3. Rene P. siger

    Åhh, vil I nok ikke læse korrektur og rense ud i de værste sproglige og grammatiske fejl? Og sæt nu de kommaer, hvor de hører til.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *