Anmeldelse: Saudia Business Class, Jeddah til Frankfurt

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Efter for nyligt at have overstået en succesfuld forretningsrejse til Jeddah i Saudiarabien, fløj jeg retur til Europa via Frankfurt. Selvom jeg kunne have fløjet med forskellige flyselskaber, faldt mit valg på Saudia Airlines.

Lufthavnen i Jeddah har 2 hovedterminaler, Nordterminalen (North Terminal) og Sydterminalen (South Terminal). Alle Saudia fly afgår fra Sydterminalen, så det var dér jeg befandt mig da jeg checkkede ind til mit fly kl. 10:25 til Frankfurt.

Eftersom jeg skulle flyve på Business Class, gik jeg hen til det dedikerede Skyteam Business Class check in område. Der var 4 skranker åbne og kun 1 passagerer i kø foran mig. Check in var klaret på ingen tid og så kunne jeg gå videre til security og immigration, hvilket også var klaret på både en effektiv og venlig måde.

Efter security gik jeg direkte ind i Tax Free området, ligesom man også gør i mange andre lufthavne. Her var Jeddah ikke anderledes og der var et pænt stort shoppingområde. Som forventet var alkohol ikke tilgængelig og selvom det i mange lufthavnes Tax Free områder er sådan, var det ikke nogen overraskelse for mig. Jeg havde lidt problemer med at finde Alfursan Business Loungen, idet indgangen dertil var gemt godt af vejen i shoppingområdet. Da jeg endelig fandt loungen, blev jeg behageligt overrasket over selve indgangen, faciliteterne og størrelsen på loungen – der følger en anmeldelse senere.

Der kom en boarding meddelelse og jeg begav mig på vej til gaten. Så vidt jeg kunne se, skulle stort set alle passagerer med bus ud til flyets standplads. Bussen var næsten tom, da den kørte tværs over lufthavnsområdet og hen til det ventende fly af typen Airbus A320. Det skulle vise sig, at mit fly opererede med en meget let last. Ved ombordstigningen talte jeg 6 passagerer i Business Class og omkring 20 passagerer i Economi Class. Saudia opererer med 2 versioner af Airbus A320. Mit fly havde i Business Class 5 rækker med 2+2 sæder, hvorimod det andet Airbus A320 fly har 3 rækker med 2+2 sæder.

Mit sæde var nummer 2A på den næsten 6 timer lange tur til Frankfurt og jeg spekulerede på, hvilket serviceniveau jeg mon ville opleve med Saudia. De indledende tegn var positive – i og med at kabinen stort set var tom, var følelsen af at flyve i mit eget personlige jetfly håndgribelig!

Sæderne var meget komfortable men jeg blev overrasket over at se, at kontrolpanelet ikke var elektronisk, men i stedet for af “tryk på en knap” typen.

Jeg havde lige fået sat mig til rette, da Cabin Supervisor Majid kom hen og præsenterede sig på en meget høflig måde.  Han ønskede mig en fornøjelig og behagelig rejse. Jeg fik et forfriskende glas frugtjuice og tog imod tilbuddet om en varm klud. Lidt senere blev der tilbudt et udvalg af engelsksprogede aviser (The Saudi Gazette og Arab News) og magasiner, inklusiv TIME Magazine. Dette blev efterfulgt af en lille velkomstgestus i form af arabisk kaffe og stenfrie dadler – noget jeg virkelig holder af, når jeg flyver med Saudia. Et rimeligt simpelt og alligevel dejligt regionalt strejf, som altid imponerer mig.

Business Class menuen og rekreativitetspakken blev overrakt til mig, før visning af videoen med sikkerhedsinstruktioner.

Den planlagte afgangstid var kl. 10:25 og med alle passagerer ombord, blev flyet skubbet ud til tiden og vi var i luften kl. 10:31. Da skiltet med sikkerhedsbæltet var slukket, kom Majid hen til mig med høretelefoner og tog samtidigt imod min middagsbestilling. Der var et udvalg af tre forretter og to supper. Selvom supperne så tillokkende ud sprang jeg dem over, idet jeg altid har betragtet det at spise suppe ombord på et fly som en invitation til at smide en god skjorte eller et godt habitsæt ud. I stedet for fik jeg den vidunderlige forret med navnet “Western Appetizer” og som bestod af grillede rejer med pestosovs, sammenrullet laks med flødeost, soltørrede tomater og revet parmesanost.

Valget af hovedret var begrænset til to navngivne hovedretter og en ”ugens specialitet” ret. Jeg bestemte mig for hovedretten ”kylling med fyldt salvie og mozzarella”, som bestod af stykker af mørt fyldt kylling, sovs, kartoffel- og græskarmos, asparges og rød peberfrugt.  Hovedretten var efterfulgt af et udvalg af 3 forskellige slags deserter. Mit valg faldt på “Kage med pistacie og syrlige kirsebær”, hvilket blev præsenteret som en pistacieganache med almindelig sirupspunch, syrlige kirsebær og pistaciemousse… det var sensationelt!

Ombord på dette fly tilbyder Saudia også en “spis når du vil” service, hvor du kan få serveret din mad på hvilket som helst tidspunkt indtil 1½ time før landing. Dette er en smart service, hvis det normale tidspunkt for madservering ikke lige passer dig.

Jeg er stor fan af underholdningssystemer ombord på fly og det Thales – supplerede system ombord på dette fly skuffede mig ikke. Kortet over flyets rute var klart, præcist og meget informativt med udvalgte og oplyste interessepunkter som én af mulighederne. Da vi fløj over østkysten af Det Røde Hav mod Sinai og Middelhavet, var det spændende at have mulighed for at se oplyste interessepunkter og selvfølgelig have navne oplyst på større og mindre byer, som kunne ses fra vinduet.

Underholdningssystemet inkluderede kanaler, der viste dokumentarudsendelser, finansprogrammer, komedier og sport, samt selvfølgelig et godt udvalg af de sidste nye Hollywood-film. Der var også mulighed for at se ”internationale film” på flere forskellige sprog. Alt dette blev tilbudt ved siden af alle de arabisksprogede kanaler.

Undervejs på turen var Majid meget opmærksom, men ikke på en indgribende made. Jeg var ovenud begejstret over Saudias made at præsentere drinken “Citron & Mint” på. Det er efter min personlige mening den mest forfriskende drink du kan have, uanset om du flyer i 34.000 meters højde eller ej. Da der var en 1 time og 45 minutter tilbage af rejsetiden, blev der serveret mere arabisk kaffe, endnu en varm klud og noget jeg ellers virkelig savner hos mange flyselskaber….et bolche!

Før jeg vidste af det, var vi ved indflyvningen til Frankfurt og vi landede kl. 16:30 i lokal tysk tid, hvilket er 2 timer efter Jeddah. Dette gjorde, at flyet landede præcist til tiden.

I tillæg til hvad jeg vil kalde en ekseptionel og virkelig god oplevelse med Saudia, ankom min bagage på karrussellen I terminalen kl. 16:50, hvilket kun var 20 minutter efter landing og 15 minutter fra selve døråbningen ombord på flyet.

Overordnet konklusion

Hvordan var min oplevelse så overordnet set? Kort og godt – virkelig vidunderlig. Jeg kunne ikke finde nogen fejl i forhold til selve turen, flyets tilstand, service eller mad og min bagage kom virkelig hurtigt efter landing. Både flypersonalet og check in personalet var professionelle og meget venlige. Jeg vil i hvert fald huske denne rejse som én af de bedste, jeg har haft.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *