Apollo: Vi skal bevare konkurrencen

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Selvom det føles som om, man skal se langt efter lange lune aftner med udsigt til Middelhavet, så bevarer Apollo Rejser roen.

Apollos rejsende har i vid udstrækning fået deres penge tilbage. Desuden melder selskabets største destination, Grækenland og landets små turistøer, klar til snart at modtage turister igen.

Apollo Rejser har en stærk ejer, der sikrer selskabets overlevelse trods coronakrisen og det dertilhørende tæt på fulde stop i salg af rejser. ”Men vi skal bibeholde et frit marked for de danske rejsekunder og den sunde konkurrence selskaberne imellem,” lyder det fra Apollos danske ledelse.

Selvom et rejseselskabs fornemmeste opgave er at sende folk trygt og godt på ferie, så er det meget langt fra det, den danske afdeling af Danmarks andenstørste charterrejseselskab, Apollo Rejser, beskæftiger sig med lige nu. Siden den 12. marts, hvor Danmark lukkede ned, har de danske ansattes opgave i stedet bestået i at håndtere kunder, der har fået deres længeventede ferie refunderet.

Alligevel er den danske afdeling af Apollo Rejser ved godt mod, og selskabets kunder, der har haft penge tilgode for en rejse, har i vid udstrækning også efterhånden fået deres penge udbetalt. Omend de allerseneste påvirkede rejser ift. Udenrigsministeriets nyeste anbefalinger stadig behandles på kontoret på Amager.

Dem, der har en sund forretning, skal nok overleve krisen. Den kommer til at gøre ondt på mange, også os, bevares, men vi har heldigvis stærke ejere, hvilket også betyder, at vi mere eller mindre kan gå tilbage til business as usual, når vi igen kan begynde at sende vores rejsende afsted. Og det er både vi og mange af vores samarbejdspartnere helt klar til.

Glenn Bisgaard, Apollo Rejser i Danmark.

Sund konkurrence er bedst for alle

Hos Apollo Rejser bifalder man desuden Margrethe Vestagers seneste udmelding om, at vi fortsat skal holde fast i de passagerrettigheder, der giver ret til at få pengene tilbage for en rejse, som man har bestilt, men som må aflyses eller rykkes pga. krisen.

Selvfølgelig skal kunder, der hellere vil ombookes eller have en voucher til en anden rejse, have mulighed for at vælge det. Men vi mener ikke, at en voucher-ordning skal erstatte muligheden for refusion. Det vil ødelægge konkurrencen mellem selskaberne og låser kunderne til ét bestemt selskab, som de har penge til gode hos. Så vil vi hellere betale pengene tilbage til de rejsende, og så kan de komme igen, når de finder en ny drømmerejse hos os. Det er bedst for den enkelte kunde, som står med rede penge i hånden med det samme, og for den sunde konkurrence mellem os selskaber – også på sigt.

Glenn Bisgaard, Apollo Rejser i Danmark.

Både han og resten af Apollo bifalder desuden, at selskaberne i Rejsegarantifonden alligevel ikke skal hæfte solidarisk for eventuelle lån, som der ellers var lagt op til for blot uger siden.

Apollo klar med en tryg rejse

Men det giver sig selv, at det er vanskelligt at planlægge meget mere end få dage frem lige nu for et selskab som Apollo Rejser. En ting er dog sikkert: Der krydses fingre for, at danskerne snart kan komme på ferie i udlandet igen.

Ferier bliver ikke, som ferier var, lige med det samme igen. Hverken måden vi rejser på eller antallet af rejser, vi tager. Det kan vi lige så godt indse. Men både vi og vores samarbejdspartnere er rigtig godt klædt på til at sende danskerne på trygge og gode ferier igen, når den tid kommer. Bl.a. er Grækenland, som er Apollos flagskib, velforberedte på turisme, idet de mange små turistøer har været meget lidt ramte af corona-situationen, og samtidigt tager det meget alvorligt, fordi turismen er uhyre vigtig for dem.

Glenn Bisgaard, Apollo Rejser i Danmark.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *