Besøg hos Flyvestation Aalborg (Air Transport Wing)

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Flyvestation Aalborg kan for mange ses som et lukket land, men faktisk er det muligt for virksomheder at bestille en rundvisning, idet flyvestationen meget gerne vil vise hvad den kan og står for. InsideFlyer har været med på én af rundvisningerne.

Flyvestation Aalborg hedder også Air Transport Wing Aalborg og udfører Forsvarets opgaver inden for lufttransport og overvågning / inspektionsflyvning. Det kræver en del materiel og en del mandskab at holde flyvestationen i drift, for udover de nævnte opgaver sørger flyvestationen også for bevogtning, sikkerhed, brand- og rednings-foranstaltninger, ligesom den også deler kontroltårn, start- og landingsbaner, samt brand-og redningstjeneste med naboen Aalborg Lufthavn.

Flyvestationen er stolt af sine primært to flytyper: C-130J Hercules og CL-604 Challenger. Herudover er der også en redningshelikopter, men den er ikke et indslag på denne rundvisning. Kommunikationschef og Officer Morten V. Jensen tager os med ind i den store hangar, der er opdelt i to meget store haller: I den ene hal, der er yderligere opdelt, står der 2 Hercules fly og i den anden hal står der 3 Challenger fly. Vi starter med at kigge på Hercules flyet, der bruges til operationelle opgaver som f.eks. transport af nødhjælp, gods til Forsvarets udsendte enheder rundt omkring i hele verden, drop / nedkastningsopgaver, transport af personel og meget mere. Udefra ser flyet enormt ud og indeni er der også højt til loftet, men man sidder langt fra lige så bekvemt som i et almindeligt langdistancefly og komforten må man også kigge langt efter. Selve sæderne er mest bænkformet og virker primitive og ryglænene er lavet af store net og der er ikke ret meget benplads. Flyet kan indeholde enorme mængder gods og selvom godset som regel er godt sikret under flyvningen, kan det også gå grueligt galt. Morten fortæller om et fly i Afghanistan, hvor godset på flyet ikke stod ordentligt fastspændt, hvilket resulterede i at godset kurede ned i flyets hale og medførte at flyet ikke kunne lette.

Et kig ind i lastrummet på C-130J Hercules

Efter inspektionen af Hercules flyet, går turen videre til Challenger flyet i den anden hal. I den ene side af hallen står der et nyere hvidt fly. Det bruges for tiden til VIP flyvning for både regeringen og kongehuset, men på sigt er det meningen at det skal bruges som reservedele for de almindelige grå Challenger fly, idet det var billigere for Forsvaret at købe et nyere brugt fly (det hvide fly), frem for brugte motorer til de andre fly. Inden i det hvide VIP fly er der dejlige brede og behagelige sæder med lyst ruskindsstof. Dette er straks en helt anden standard og komfort end i Hercules flyet. Udover VIP flyvning bruges Challenger flyet også til overvågningsopgaver både nationalt og internationalt, og hvor der i flyet bliver indsat specielt udstyr i stedet for flysæder. Her kan Morten bidrage med en sjov historie: Nogle medarbejdere havde svært ved at få overvågningsudstyret på plads i flyet. Det viste sig, at en overvågningsmedarbejder havde tabt en papirclips ned i én af rillerne på gulvet og dette var årsagen til, at udstyret ikke kunne komme på plads. Det kostede medarbejderen mere end kvajekage at rette op på den misere.

Cockpittet i Challenger flyet
Interiør i Challenger flyet
Bløde behagelige sæder i Challenger flyet

Rundvisningen afsluttes med en sandwich og sodavand, mens Morten ivrigt i ord og billeder fortæller om de mange spændende opgaver, som flyvestationen har været med til at løse både nationalt og internationalt. Eksempelvis har flyvestationens fly medvirket til at bekæmpe pirater og smuglere i området ved Seychellerne ved Afrikas Østkyst, været med til redningsaktioner i Grønland omkring Station Nord og ved Siriuspatruljen, ligesom der har været deltagelse i nationale opgaver, som f.eks. at hjælpe politiet med overvågningsopgaver i forbindelse med bandekonflikter og med en overvågningsopgave til Københavns Lufthavn i Kastrup, hvor et Ryanair fly var generet af en laser fra landjorden. Morten fortæller også om betydningen af det nye forsvarsforlig og de udfordringer, som flyvestationen er stillet overfor i den anledning. Der er endnu ikke klarhed over, hvad forsvarsforliget præcist kommer til at betyde for flyvestationen i praksis over de kommende år, så man afventer og ser hvad der sker.

Flyvestation Aalborg vil godt væk fra sit rygte om at være en tillukket verden. Der afholdes godt 100 rundvisninger om året for virksomheder, ligesom der særligt i år også er andre begivenheder for offentligheden på programmet. Den 10. juni 2018 er flyvestationen vært for Danish Air Show, hvor man regner med at vise hele paletten frem af materiel og hvor der også kommer spændende flyveopvisninger. Den 17. august 2018 er der igen det traditionelle Runway Run, hvor man om natten kan løbe en rute på en bane, kun oplyst af landingslys. Løbet er et must for dem, der gerne vil have en lidt speciel oplevelse på et helt specielt område.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *