Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Er det i virkeligheden bæredygtigt at flyve på biobrændstof?
I følge KLM er biobrændstof det bedste alternativ der eksisterer i øjeblikket. Brændstoffet er lavet af f.eks. genbrugt madolie, rester fra skov- og landbrugsarbejde eller gasser fra lossepladser. Derudover er der 80% mindre drivhusgas udledning ved at flyve med biobrændstof i tanken.
KLM var det aller første flyselskab, til at flyve en tur med ren biobrændstof i 2011. Senere i år 2014 fulgte SAS og Norwegian, ved at markere fremskridtet med at flyve en indenrigsflyvning hver på biobrændsel. Den dag i dag flyver både SAS og KLM samt en række andre flyselskaber med en procentdel biobrændsel i tanken, dog er det langt fra al flyvning der foregår på biobrændsel, og hvorfor egentlig det?
Biobrændsel er lavet på produkter der ellers havde været affald, og sørger for mindre udledning af drivhusgasser. Dette betyder at konceptet er relativt bæredygtigt – især i forhold til normal jet-brændstof. Dog er produktionen af brændstoffet så utroligt lille, at det er svært for flyselskaberne at få fat i.
Produktion af biobrændsel til fly er endnu et meget nyt koncept, og der er endnu ikke lavet nogle større faciliteter til at producere brændslen. Derfor foregår over 99% af flytrafik i dag, fortsat med at flyve på almindeligt brændstof.
IATA har sat et mål for, at man i 2050 vil kunne flyve 100% på biobrændsel – et projekt der bliver spændende at følge!
Billede: Shutterstock
Skriv et svar