Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
De amerikanske luftfartsmyndigheder – FAA – godkender, at Boeing bygger en ny serie 777 med foldbare vinger for at spare plads i lufthavnene.
Boeing er i gang med at udvikle en ny serie af de populære Boeing 777 fly. De nye fly vil inkorporere designelementer fra Dreamlineren Boeing 787, som delvis er bygget i lette komposit materialer. Det betyder blandt andet en 10 cm bredere kabine, takket være tyndere vægge og bedre isolation. Det vil give mulighed for 10 sæder på tværs med en bredde på 18 tommer i economy, hvor den i mange 777’ere og 787’ere er nede på 17,2 tommer. Det vil give mulighed for op til 425 passagerer. Vinduerne vil også blive større ligesom i en 787.
Ikke plads til vingerne ved gaten
Nye vinger i kompositmaterialer vil ikke kun give en vægt besparelse, men også mulighed for bredere vinger end de nuværende vinger lavet i aluminium. Foruden en brændstofbesparelse, så vil de nye vinger også give mulighed for en større startvægt og dermed flere passagerer eller længere distancer.
De nye 7 meter bredere vinger vil få en bredde på 72 meter, hvilket vil give et problem i de fleste lufthavne, hvor langdistanceflyene holder tæt parkeret ved gatene. Da man introducerede Airbus A380 måtte man indrette nye gates for at få plads til det nye bredere fly med et vingefang på 80 meter og med to etager. For at undgå dette problem, har Boeing designet nogle foldbare vinger, som kan klappes op når flyet er på jorden og skal parkeres ved siden af andre fly.
Se video med Boeing 777X
Der er mange sikkerhedsmæssige aspekter forbundet med foldbare vinger. Der skal være et system, som sikrer at vingerne ikke ved en fejl bliver bøjet, når flyet er i luften. Ligeledes skal et andet system sikre, at vingerne er foldet ned inden flyet kan gå i luften. Vingerne skal desuden kunne tåle vinstød på op til 120 km/t, når der holder på jorden.
Boeing er allerede i gang med at bygge de første prototyper af vingerne og nu har luftfartsmyndighederne også godkendt det nye design.
Boeing planlægger i første omgang to versioner af 777X, nemlig 777-8 med en længde på 70 meter og 777-9 med en længde på 77 meter. I første omgang vil man bygge 777-9. Der er også en endnu længere 777-10 på tegnebrættet.
Tekst og foto: Boeing
Skriv et svar