Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Dermed bliver det brasilienske flyselskab GOL det første flyselskab som genindsætter deres Boeing 737 MAX i normal drift igen og få betalende passagerer ombord.
Flytypen er i flere lande/regioner blevet godkendt til at flyve igen rent kommercielt. Myndighederne i både USA og Europa har også godkendt flytypen, men ingen flyselskaber der har endnu sat kommerciel drift igang. I USA er American Airlines er tæt på at genindfører flyet i kommerciel drift igen, men de har udvist megen forsigtighed, da de ikke ønsker at skabe usikkerhed omkring flytypens genstart. Derfor er det hidtil nu kun været ude at flyve som prøveflyvninger og testflyvninger for selskabets piloter.
I alt er 140 piloter været igennem den fornyede certificering. Det er sket sammen med Boeing og i USA på godkendte Boeing 737 MAX simulatorer. Derudover er de allerede leverede fly fået gennemgået en ekstra grundig teknisk klargøring. Alt i alt må vi nok sige at netop et Boeing 737 MAX er det fly i hele historien, der har været testet mest af inden det igen kommer i luften. Det er måske stof til eftertanke når fremtidige flymodeller skal lanceres. Det skal i hvert fald ikke forhastes på samme vis, som det forlyder er sket med netop Boeing 737 MAX modellen, da den første gang blev lanceret.
GOL har i øjeblikket 127 fly fra Boeing. De har hele 95 Boeing 737 MAX fly i ordrebogen. 7 fly er allerede leveret til dem og disse 7 fly forventes alle at være i drift igen inden årets udgang.
GOL har været et af de flyselskaber, som har skubbet på at flyet kunne blive godkendt. Derfor undre det ikke at de også endte med at blive det førte flyselskab med kommercielle flyvninger igen.
Vi er glade for at Boeing 737 MAX modellen igen er en del af vores netværk. Det er en af de mest effektive fly på markedet og nok det fly som har gennemgået det hårdeste testprogram for at kunne blive gencertificeret.
Paulo Kakinoff, CEO i GOL
Den komplette meddelelse fra GOL kan læses her.
Det som bliver spændende er hvornår vi ser flytypen i Europa og i Danmark igen. Det er nok et flyselskab som Icelandair som kunne være blandt de første til at sætte det i drift igen. Sker dette så kommer de nok også snart til Danmark.
Norwegian har også flytypen stående. Hele 18 styks faktisk. Men med de ruter som de flyver lige nu er der ikke meget som tyder på at de skal sættes i drift. Det er nok heller ikke sikkert at Norwegian i det hele taget beholder flytypen når rekonstruktionen af flyselskabet er overstået.
Foto: GOL
Skriv et svar