Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Boeing har i det sidste år til halvandet været udsat for en række problemer. Det startede nok med de to flystyrt med Boeings 737 MAX fly. Dernæst er der problemer med motorerne til Dreamlinerne og forsinkelser på B777X flyet.
Effektiv fra den 13. januar 2020 vil bestyrelsesformanden David Calhoun overtage rollen som CEO for Boeing. Om det er en fyring eller “gensidig aftale” er ikke helt klart. Men faktum er at det ikke er med det samme og der er 14 dages overdragelse. Derfor har det sikkert været undervejs i længere tid og for at sikre at Boeing kommer godt igang med 2020, så var dette nok eneste reelle udvej.
Dennis Muilenburg har været CEO siden 2015 og har derfra ikke helt nået alt det som han havde tænkt sig. Han fik ikke styr på produktionen i Boeing og det endte med at flere og flere dårlige sager blev offentlige.
Så da B737 MAX flyene fik flyveforbud verden over, så var det starten på en lavine af dårlige sager. Udover B737 MAX er der motorproblemer på udvalgte Dreamliners – noget som Norwegian er ramt hårdt af. Det nye Flagskib B777X er blevet yderligt forsinket og dermed får Airbus et bedre fodfæste med deres A350 serie. Senest valgte Qantas netop B777X fra til deres Projekt Sunrise.
Også på rumfronten er de ramt hårdt. Deres Starliner, som skal bringe NASA astronauter til rumstationen fejler også og er år efter projektplanen.
[…] Men Boeing kunne ikke klare at misse indtægterne og at ordrebogen ikke følger planen. Det vil ramme dem på regnskabet, men helt sikkert også på Wall Street, hvor analytikerne har et stort fokus på Boeing oven på alle problemerne de to styrt af B737 MAX, B777X forsinkelserne og forsinkelserne i Spaceliner rumprogrammet. Noget det kostede den nuværende CEO Dennis Muilenburg jobbet kort før juleaften. […]