Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS har i dag sendt en drastisk nedskæring ud. De fjerner adgangen til 3rd party lounges og fast track rundt i verden. Læs her hvordan det rammer dig som rejsende.
Det er i alt 47 lounges som du som SAS rejsende ikke længere har adgang til. Dertil fjernes adgangen til 7 fast track muligheder.
Resultatet af dette betyder, at alle mindre steder som SAS i dag opererer, vil du som rejsende i SAS Plus eller EuroBonus Guld eller højere miste adgang. Dette gælder også for hele Spanien, Italien (minus Milan/Malpensa), Frankring (minus Paris). Det er et overraskende træk, da dette ikke er normal praksis for nogle af de andre Star Alliance medlemmer. De tilbyder netop adgang til 3rd party lounges.
De 47 lounges er følgende:
- Billund
- Dubrovnik
- Dublin
- Nice
- Riga
- Split
- Venice
- Vilnius
- Aalborg
- Aberdeen
- Malaga
- Alicante
- Barcelona
- Birmingham
- Bologna
- Budapest
- Edinburgh
- Rome
- Faro
- Gdansk
- Keflavik
- Krakow
- Pulkovo
- Milan
- Las Palmas
- Linkoping
- Manchester
- Malta
- Newcastle
- Olbia
- Bucharest
- Palma de Mallorca
- Palermo
- Poznan
- Prague
- Pisa
- Moscow
- Tallin
- Tel Aviv
- Valencia
- Wroclaw
- Tokyo
- Boston
- Hong Kong
- Beijing
- Shanghai
Dertil fjernes fast track mulighederne her:
- Dublin
- Milan/Linate
- Milan/Malpensa
- Rome
- Vilnius
- Geneve
- Malaga
Alt i alt betyder denne ændring meget for de rejsende, da det gør at den samlede værdi af at rejse med SAS i deres Plus klasse for mange vedkommende er helt væk. For mange af Guld medlemmerne i EuroBonus programmet, så betyder dette også en forværring i de fordele du har som EuroBonus medlem. Dertil bliver den tid du skal bruge på at komme igennem flere lufthavne også længere, når fast track mulighederne fjernes.
Umiddelbart strider dette imod den målsætning vi løbende har hørt fra SAS med at fokusere på EuroBonus medlemmerne og dem som rejser på de dyrere billetter.
Diskussionerne er allerede i fuld gang på vores forum.
Følg selv med på vores forum her
Vi følger op på denne drastiske ændring i den kommende uge og vil gå dybere ned i hvad det så betyder for dig som rejsende.
John P Christensen siger
Da min hustru og jeg returnere fra Beijing 3/2 på SAS Plus, har jeg chattet med SAS om dette. De bekræfter overfor mig, at de informationer insideflyer.dk har lagt ud er forkerte og at jeg stadig vil have lounge adgang. Se herunder:
SAS: Velkommen til SAS Chat support
– hvad kan jeg hjælpe med?
Hej. Min hustru og jeg skal til Beijing på SAS Plus med returflyvning 3/2/2017. Nu læser jeg på nettet, at SAS har annulleret lounge adgang i Beijing fra 1/2. Er dette korrekt?
SAS: Et øjeblik jeg tjekker lige listen
SAS: Så vidt jeg kan se er det ikke på listen over dem der lukkes for
Det fremgår ellers af den liste som ligger på http://www.insideflyer.dk.
SAS: Et øjeblik
Du kan se den her: https://insideflyer.dk/breaking-news-sas-fjerner-adgang-3rd-party-lounges-fast-track/
SAS: Nu har jeg dobbelttjekket og Insideflyer har skrevet forkert, Beijing lufthavn er ikke med
Super. Tak 🙂
SAS: Velbekomme og tak for din henvendelse – Ha’ en god dag.
Hej John,
Takker for din besked. Jeg kan kun give dig ret i at der er lidt problemer med at forstå denne udmelding. Den er ikke helt opdateret i hele SAS og ligger også kun som det link vi har delt fra SAS hjemmesiden. Så der kan komme ændringer til det.
Men det specifikke tilfælde skal jeg bestemt spørge ind til, da det helt klart står at 3rd party lounge i Beijing per 1/2-2017: https://www.sas.se/upload/pdf/Lounges-and-FastTrack-2017.pdf
Business Class og EBG+ vil forsat kunne benytte de Star Alliance lounges der er.
Hilsen
Henrik
I dag har vi modtaget den officielle mail fra SAS angående lukning af lounges, som opgivet af insideflyer.dk også omhandler PEK.
Har derfor forespurgt SAS om de vil yde kompensation, da netop loungen er en af de få fordele ved SAS plus. Men nej, de henviser til Customer Care, som man først kan kontakte, når rejsen er overstået. Så jo, vi føler ikke at vi fuldt ud får den vare, vi har købt. Det er virkelig dårlig kundeservice også selvom deres tilbud var, at vi bare kunne annullere billetterne.
Hej John,
Ja – vi havde desværre ret i vores artikel. Det er ikke lige sjovt at have ret altid 🙁
Hilsen
Henrik