British Airways og deres første flyvning fra Billund til London Heathrow i Club Europe

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Tirsdag den 3. maj 2016 var en stor dag for Billund Lufthavn. Det var dagen, hvor British Airways have deres første afgang til London Heathrow. Det var lykkedes for Billund Lufthavn at tiltrække British Airways til at bruge nogle af deres slot tider på at flyve til Billund.

Jyderne og fynboerne kan være glade, da netop denne rute åbner op for rigtigt mange muligheder for at rejse lettere ud i verden. Nu var der flere muligheder med British Airways og oneworld. Med denne ene rute til London Heathrow, får rejsende ud af Billund Lufthavn adgang til 190 ruter i 80 lande.

Jeg ankom i god tid for at for at deltage i åbningsceremonien, som blev holdt i gate 2. Jeg sprang besøget i lufthavnens eneste lounge over (King Amlet Loungen), for at få hele åbningsceremonien med. Normalt ville jeg være blevet i loungen til kort før afgang (du kan læse en test af King Amlet Loungen her).

Adgangen til King Amlet Loungen kan klares ved enten at rejse i Club Europe, have status i British Airways Executive Club eller andet selskab i oneworld alliancen. Du kan også købe dig adgang til loungen, hvor et besøg på maksimalt 2 timer koster 165,- kroner.

Dette er i øjeblikket lufthavnens eneste lounge, men eftersom der kommer flere og flere ruter til lufthavnen, tror jeg vi snart ser nye tiltag på dette område.

Peter Rasmussen, Nordeuropæisk chef for British Airways foran 2 røde dobbeltdækkerbusser.
Peter Rasmussen, Nordeuropæisk chef for British Airways foran 2 røde dobbeltdækkerbusser.

Efter åbningsceremonien var overstået med kage, i form af en rød dobbeltdækkerbus, lufthavnsdirektørens ring med klokken (tradition i Billund Lufthavn) og Peter Rasmussen (Chef for Nordeuropa for British Airways) fik klippet det røde bånd over, så var ruten officielt åben.

Der var priority boarding, men jeg kom lidt sent ind i flyet. Dette betød at det var lidt svært at finde plads til min bagage. Så priority boarding hjælper, da jeg således altid kan finde plads i bagagehylden tæt på min plads uanset hvilke klasse jeg rejser i. Det hjælper mig også, når jeg skal af flyet og ikke skulle kæmpe mig flere rækker tilbage i flyet for at få fat i min bagage.

Jeg gætter på at der var lige over 100 passagerer ombord på denne første afgang. Jeg fik også kigget lidt på priserne og en one-way koster omkring 390,- og en retur kan gøres for det dobbelte.  For både en one-way og en returbillet gælder det, at der er mad og drikke ombord, samt 2 stykker bagage ombord inklusivt i billetten.

Vi kom afsted ifølge tidstabellen. Da vores Airbus A320 kom op i godt 10 kilometers højde slukkede kaptajnen for skiltet med sikkerhedsbæltet. Personalet ombord gik straks efter i gang med servicen. De var kommet på en svær opgave med over 30 personer rejsende i Club Europe. Det var også første gang, jeg så en så stor Club Europe kabine. Der var derfor mange, der skulle have et måltid mad samt drikkevarer. Dette blev klaret effektivt og på den klassiske britiske måde.  Trods den korte flyvning og det store antal rejsende i Club Europe, var der tid til et smil og den altid høflige tiltale. Nogle gange har jeg oplevet at smilene forsvinder lidt, når der er travlt i kabinen. Når dette sker, så føles det lidt for “samlebåndsagtigt” og ikke den personlige service. Dette var ikke tilfældet på denne flyvning.

InsideFlyer DK - British Airways første flyvning fra Billund til London i Club Europe - 40
Servering på turen var en tapasligende tallerken. God smag og kvalitet.

 

British Airways servere champagne til maden på deres europæiske ruter.
British Airways servere champagne til maden på deres europæiske ruter.

Serveringen bestod af en tapas tallerken og med frit valg af drikkevarer. Jeg valgte et glas champagne til af mærket “Champagne De Castelnau”. Det er ikke set stort måltid jeg fik, men klarer bestemt den lille sult. Kvaliteten af måltidet var ganske rimelig, dog kunne jeg godt have tænkt mig det ”sprøde brød” som passer sig godt til tapas.

Indflyvningen til London Heathrow gav fin udsigt over London.
Indflyvningen til London Heathrow gav fin udsigt over London.

 

London City lufthavnen på vores venstre side under indflyvningen til London Heathrow.
London City lufthavnen på vores venstre side under indflyvningen til London Heathrow.

I midten af Nordsøen var servicen færdig og der var kun 30 minutter til landing i London Heathrow. Personalet ombord var forsat klar til at servere drikkevarer om du havde lyst til dette. Igen viste de god service og overskud. Et klart plus i karakterbogen.

For mig er disse korte Europæiske rejser ofte starten eller slutningen på en længere tur. Derfor betyder servicen og især personalet meget for om turen som helhed bliver god eller dårlig. Er du sent på den vil deres påvirkning gøre at du forsat får en god tur. Har det været en lang nat på en oversøisk flyvning, kan de hjælpe med at den sidste halvanden times tid bliver en god oplevelse.

Billund Lufthavn er nu forbundet til London Heathrows Terminal 5.
Billund Lufthavn er nu forbundet til London Heathrows Terminal 5.

Vi landede i London Heathrow lidt før tidstabellen. Og da jeg fløj i Club Europe var jeg hurtigt ude og på vej til paskontrollen. Inden for 1½ time fra landingstidspunktet var jeg inde i centrum af London.

Første gang at Billund stod på en af skærmene i London Heathrows bagageområde.
Første gang at Billund stod på en af skærmene i London Heathrows bagageområde.

InsideFlyer var inviteret med på denne første flyvning af British Airways.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Udgivelsesdato

05/03/2016

Pros

+ Business Class sektion med blokeret midtersæde
+ Fuld service på en kort europæisk flyvning med tapas og godt udvalg af drikkevarer
+ God service af personalet ombord i bedste britiske stil

Cons

- Loungen i Billund er drevet af Billund Lufthavn og dermed er udvalget anderledes end British Airways egne lounger
- Boarding proceduren var lidt kaotisk trods priority boarding. Der var ikke nogen som kontrollerede og folk gik blot ombord
- Ventetid for landing i London Heathrow er et dagligt problem, som kan gøre det svært at nå sit forbindelsesfly, hvis der er kort tid imellem

Service

Komfort

Mad/Drikke

Value 4 Money

Generel Vurdering

Konklusion

En ganske god og effektiv flyvning på de centrale punkter. Der var skønhedsfejl i boarding processen, men der var afgang til tiden.

Servicen ombord var over middel og med venlig og imødekommen på den klassiske britiske måde.

Måltidet var af god kvalitet, dog ikke et stort måltid. Men nok til at stille den lille sult.

Det er en ”rigtig” Business Class kabine, hvor midtersædet er blokeret. Så især første række giver god benplads.

Hvis du skal købe en returbillet til Club Europe (Business Class ved British Airways) ligger prisen omkring de 3.000-3-500,- kroner. Dette kan for mange være en høj pris for lige over en times flyvning. Der er især god ”Value 4 Money”, når du skal rejse videre og flyvningen fra Billund til
London Heathrow er en del af en længere flyvning. Da formålet med denne flyvning kun var til London, så kan prisen syntes høj.

3.5

Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *