Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Tirsdag den 3. maj 2016 var en stor dag for Billund Lufthavn. Det var dagen, hvor British Airways have deres første afgang til London Heathrow. Det var lykkedes for Billund Lufthavn at tiltrække British Airways til at bruge nogle af deres slot tider på at flyve til Billund.
Jyderne og fynboerne kan være glade, da netop denne rute åbner op for rigtigt mange muligheder for at rejse lettere ud i verden. Nu var der flere muligheder med British Airways og oneworld. Med denne ene rute til London Heathrow, får rejsende ud af Billund Lufthavn adgang til 190 ruter i 80 lande.
Jeg ankom i god tid for at for at deltage i åbningsceremonien, som blev holdt i gate 2. Jeg sprang besøget i lufthavnens eneste lounge over (King Amlet Loungen), for at få hele åbningsceremonien med. Normalt ville jeg være blevet i loungen til kort før afgang (du kan læse en test af King Amlet Loungen her).
Adgangen til King Amlet Loungen kan klares ved enten at rejse i Club Europe, have status i British Airways Executive Club eller andet selskab i oneworld alliancen. Du kan også købe dig adgang til loungen, hvor et besøg på maksimalt 2 timer koster 165,- kroner.
Dette er i øjeblikket lufthavnens eneste lounge, men eftersom der kommer flere og flere ruter til lufthavnen, tror jeg vi snart ser nye tiltag på dette område.
Efter åbningsceremonien var overstået med kage, i form af en rød dobbeltdækkerbus, lufthavnsdirektørens ring med klokken (tradition i Billund Lufthavn) og Peter Rasmussen (Chef for Nordeuropa for British Airways) fik klippet det røde bånd over, så var ruten officielt åben.
Der var priority boarding, men jeg kom lidt sent ind i flyet. Dette betød at det var lidt svært at finde plads til min bagage. Så priority boarding hjælper, da jeg således altid kan finde plads i bagagehylden tæt på min plads uanset hvilke klasse jeg rejser i. Det hjælper mig også, når jeg skal af flyet og ikke skulle kæmpe mig flere rækker tilbage i flyet for at få fat i min bagage.
Jeg gætter på at der var lige over 100 passagerer ombord på denne første afgang. Jeg fik også kigget lidt på priserne og en one-way koster omkring 390,- og en retur kan gøres for det dobbelte. For både en one-way og en returbillet gælder det, at der er mad og drikke ombord, samt 2 stykker bagage ombord inklusivt i billetten.
Vi kom afsted ifølge tidstabellen. Da vores Airbus A320 kom op i godt 10 kilometers højde slukkede kaptajnen for skiltet med sikkerhedsbæltet. Personalet ombord gik straks efter i gang med servicen. De var kommet på en svær opgave med over 30 personer rejsende i Club Europe. Det var også første gang, jeg så en så stor Club Europe kabine. Der var derfor mange, der skulle have et måltid mad samt drikkevarer. Dette blev klaret effektivt og på den klassiske britiske måde. Trods den korte flyvning og det store antal rejsende i Club Europe, var der tid til et smil og den altid høflige tiltale. Nogle gange har jeg oplevet at smilene forsvinder lidt, når der er travlt i kabinen. Når dette sker, så føles det lidt for “samlebåndsagtigt” og ikke den personlige service. Dette var ikke tilfældet på denne flyvning.
Serveringen bestod af en tapas tallerken og med frit valg af drikkevarer. Jeg valgte et glas champagne til af mærket “Champagne De Castelnau”. Det er ikke set stort måltid jeg fik, men klarer bestemt den lille sult. Kvaliteten af måltidet var ganske rimelig, dog kunne jeg godt have tænkt mig det ”sprøde brød” som passer sig godt til tapas.
I midten af Nordsøen var servicen færdig og der var kun 30 minutter til landing i London Heathrow. Personalet ombord var forsat klar til at servere drikkevarer om du havde lyst til dette. Igen viste de god service og overskud. Et klart plus i karakterbogen.
For mig er disse korte Europæiske rejser ofte starten eller slutningen på en længere tur. Derfor betyder servicen og især personalet meget for om turen som helhed bliver god eller dårlig. Er du sent på den vil deres påvirkning gøre at du forsat får en god tur. Har det været en lang nat på en oversøisk flyvning, kan de hjælpe med at den sidste halvanden times tid bliver en god oplevelse.
Vi landede i London Heathrow lidt før tidstabellen. Og da jeg fløj i Club Europe var jeg hurtigt ude og på vej til paskontrollen. Inden for 1½ time fra landingstidspunktet var jeg inde i centrum af London.
InsideFlyer var inviteret med på denne første flyvning af British Airways.
[…] Du kan se en test af en flyvning med British Airways fra Billund til London i deres Club Europe klasse (Business Class) her. […]