Københavns Lufthavn får nyt fragtcenter til 1 milliard kroner

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Med en investering på 1 milliard kroner rykker DHL sine danske aktiviteter op i en helt ny liga. Når den nye hub står klar i Københavns Lufthavn i 2023, vil DHL Express kunne håndtere fem gange flere pakker end i dag.

Fragt er en væsentlig del for mange flyselskaber og Københavns Lufthavn er et central hub for dette i Norden.

Der er tale om den største investering, den verdensomspændende logistikvirksomhed DHL Express nogensinde har foretaget i Danmark og i Norden. Investeringen kommer til at få stor betydning for, hvor hurtigt logistikvirksomheden kan håndtere, levere og videresende pakkerne.

Atli Einarsson, administrerende direktør for DHL Express i Danmark udtaler:

Vi oplever en enorm vækst i nethandlen henover grænserne. Derudover forbereder vi os til den fortsatte vækst hos vores kunder – blandt andet hos produktionsvirksomheder inden for pharma og fashion. Derfor laver vi nu en massiv opgradering af vores nuværende faciliteter, så de bliver blandt de mest moderne af vores blot 19 regionale hubs i hele verden. Det viser hvor vigtig en rolle, vi fremover får i netværket. Den nye regionale hub vil gavne både virksomheder og forbrugere i Danmark og hele Norden.

Med det kommende nye avancerede automatiseringsanlæg vil DHL kunne håndtere knapt 37.000 pakker i timen døgnet rundt i den 26.172 m2 store bygning (inkl. kontorer). Derfor skal DHL, der i november blev kåret til Danmarks bedste store arbejdsplads, forventeligt også ansætte 100 nye medarbejdere.

Normalt skal pakker til og fra Danmark først via DHL’s hubs i Leipzig i Tyskland eller East Midlands i England. Men når den nye hub står færdig i Københavns Lufthavn, vil fly kunne nå deres destinationer mere direkte og uden yderligere stop undervejs. Færre stop betyder hurtigere levering, hvilket er forretningskritisk for mange virksomheder og helt afgørende for forbrugerne i dag.

CPH: En vigtig investering for Danmark
Hos Københavns Lufthavn ser adm. direktør Thomas Woldbye DHL’s investering på en milliard kroner som en helt afgørende investering for Danmark – og som et skulderklap til lufthavnen efter flere års godt og tæt samarbejde.

Thomas Woldbye, Københavns lufthavn fortæller:

Luftfragt er afgørende for at fastholde og udvikle Københavns Lufthavn som et vigtigt nordeuropæisk knudepunkt. En udvidelse som den vi nu ser, har været et centralt mål i vores strategi, og vi er meget taknemmelige over, at DHL har valgt CPH for deres nye hub. Vi kan se, at der er et stigende behov for at få skabt gode luftfragt-faciliteter til at håndtere de stigende fragtmængder til og fra eksempelvis Kina. Samme behov har forbrugerne, der handler mere og mere på nettet. Så dette er en virkelig god nyhed for Danmark og regionen.

DHL Express’ kommende fragtterminal bliver placeret på en 43.116 m2 stor grund i lufthavnens østlige fragtområde, hvor der også arbejdes på at udvikle en helt ny Airport Business Park.

Fremtidssikring af kapaciteten
DHL Express er godt i gang med yderligere at styrke og fremtidssikre sin forretning. I 2018 indkøbte logistikvirksomheden 14 nye Boeing 777 fragtfly og 5 Airbus A330, så flåden i dag tæller over 260 fly. I Danmark tog man desuden første spadestik til en ny terminal i Fredericia til mere end 100 mio. kroner. Den vil stå klar i begyndelsen af 2020.

Atli Einarsson, administrerende direktør for DHL Express fortsætter:

De nye investeringer her i Danmark og andre steder i netværket er en del af vores globale plan for at understøtte vores fremtidige vækst, sikre effektiviteten i det daglige og den høje kvalitet, der får kunderne til at vælge os.

Om DHL:

  • DHL er en del af Deutsche Post DHL Group. Virksomheden tæller 360.000 medarbejdere i flere end 220 lande
  • Omsætning var i 2017 på mere end 60 milliarder euro.
  • DHL tilbyder alt fra national og international levering af pakker, internationale ekspresforsendelser, vej-,luft- og søtransport til supply chain management i industrien.

Hovedbillede fra Wikimedia commons

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *