Dagbog fra en pilotstuderende – MEIR og Danish Air Show

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Så er det igen blevet mandag, og dermed også en opdatering her fra det jyske.

Ugen har stået på to flyvninger. Mandag var jeg ude for at flyve op til de sidste timer inden jeg skulle til eksamen om fredagen. Her var vi ude og lave forskellige anflyvninger og airwork, for at være helt sikker på at jeg var klar til fredag. Og det mente instruktøren heldigvis at jeg var.

Så om fredagen stod jeg med 100 IFR timer på den to-motorede, og var klar til at gå til den første flyveprøve. Prøven startede ud med teori, både omkring flyveren, men også lovmæssige krav og regler som vi skal flyve efter. Efter den teoretiske overhøring, var det på tide at gå ud i flyveren og vise hvad jeg havde lært de sidste 100 flytimer.

Turen gik til Odense, og på den første del af prøven ville der ikke komme nogle fejl eller problemer fra censors side. Vi drejede ud mod Odense fra Aarhus, og halvvejs mellem Djursland og Samsø, fik vi af vide at to Hercules fly lå over Odense og smed faldskærmsspringere, for at øve til Danish AirShow om søndagen. Så flyvelederen spurgte om vi kunne vente lidt med at komme ind til Odense.

Det kunne vi godt, så censor sagde at vi bare kunne lave det airwork jeg skulle lave mens vi ventede. Airworket bestod af 45° drej, stalls, unusual attitudes, hvor censor smed flyveren ud i unormale positioner, og jeg skulle så rette ud og flyve normalt, når han sagde til. Til sidste lavede vi ‘parcial panel’, hvor man kun flyver på standby instrumenterne, som man kender det på ældre fly.

Efter airwork fortalte flyvelederen dog at Herculesserne ikke var færdige, så der ville gå yderligere 30 minutter før vi kunne flyve til Odense. Så censor besluttede at vi bare fløj tilbage til Aarhus og lavede de anflyvninger jeg skulle vise, der i stedet for. Så vi startede med en helt normal anflyvning med flapsfejl. Jeg skulle så vise at jeg kunne slå op i manualen og finde ud af hvad man så kunne gøre når de ikke virker.

Vi landede derefter på banen, og stoppede helt op. Efter et minut fik vi lov til at starte igen. Men kort efter vi havde fået fart på, fik jeg en motorbrand på den ene motor. Så jeg måtte stoppe op igen, og simulere at jeg lukkede motorene ned, og lavede de forskellige ting der var nødvendige for at slukke branden.

Derefter var vi klar til at gå igen. Da vi kom i luften fik jeg en motorfejl, og måtte derefter bede tårnet om at dirigere mig ind på ILS’en til banen så vi kunne komme sikkert ned. Da vi lå på finalen, blev jeg så nødt til at lave en go-around, da jeg ikke kunne se banen. Vi har et par briller på, der gør at vi kun kan se skærmen foran os. Så hvis censor ikke løfter brillerne, betyder det ar vi ikke har set banen, og bliver nødt til at gå rundt.

Så vi fløj op i luften igen, og lavede en visuel runde og landede på banen sikkert igen. Herefter fik jeg begge motorere med, og skulle lave endnu en visuel runde rundt om lufthavnen. Efter runden, var vi færdige og vi taxiede ind til parkering. Og efter at have slukket flyveren, fik jeg af vide at jeg havde bestået prøven. Så det blev en god fredag alligevel.

Det blev fejret om aftenen i lufthavnen, da jeg blev kaldt på arbejde for at sende et band ved navn N.E.R.D afsted mod Manchester. De havde spillet på North Side festivalen og skulle videre til næste show om aftenen.

 

This slideshow requires JavaScript.

Søndag tog jeg og et par stykker fra skolen op til Aalborg, hvor der blev afholdt Danish Air Show. Desværre var det den eneste dag i flere uger hvor der var dårligt vejr. Typisk. Så vi var der desværre ikke så længe, da det regnede og blæste en del. Men vi fik set F-16 opvisning, og en del andre fly der lå i meget lav højde og larmede en del. Derudover var der også mange fly til udstilling, som man ikke ser hver dag.

Sirius patruljen havde endda fløjet et stykke is fra indlandsisen med hjem til udstilling.

This slideshow requires JavaScript.

I næste uge står den på flyvning op til CPL, som er den endelige prøve. Her foregår flyvningen VFR, som er det vi flyver på de små fly. Så der er en del der skal genopfriskes inden jeg er klar til prøven. Det betyder også, at jeg nu er afhængig af at vejret er godt, og at der ikke er lave skyer, som ellers ikke har haft nogen betydning før, om man kunne flyve eller ej.

Det var alt for denne gang.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *