Dagbog fra en pilotstuderende – En tur til Aalborg og Karup

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Så er det igen blevet mandag, og dermed en opdatering herfra.

Ugen har budt på to flyvninger torsdag, fredag, da jeg var hjemme på Fyn i starten af ugen for at fejre fødselsdag.

Torsdag tog vi en tur rundt i det jyske, og fløj til Aalborg og Karup. I Aalborg lavede vi to anflyvninger. Den ene blev med en engine failure, så inden vi kunne begynde anflyvningen, skulle den også lige håndteres. Derefter fløj jeg en anflyvning der bliver antaget for ikke at være præcis. Derfor kan man komme til at ligge til venstre eller højre af banen. Det skete også for mig, så jeg valgte at gå rundt, da jeg synes at vi lå alt for langt til højre af banen, til at det kunne være forsvarligt at flyve ind og lande. Så derfor fløj vi ud og lavede en ny anflyvning, stadig med en motor ude af drift. Vi anfløj denne gang den modsatte bane, og da vi kom ned til en vis højde, drejede jeg 45 grader til højre, og fløj langs banen. Da jeg kom hen til den modsatte bane, lavede jeg et 180 graders drej, og fløj ind på den bane der var aktiv. Den form for anflyvning kan bruges, hvis det ikke er muligt at anflyve den ene bane i en lufthavn. Det kan være på grund af terræn eller bebyggelse.

Efter de to anflyvninger fløj vi til Karup. På vej dertil lavede vi lidt forskelligt airwork, blandt andet stalls og 45° drej. I Karup lavede vi det samme som i Aalborg. Anflyvningen bliver kaldt en circling, idet vi cirkler rundt om lufthavnen for at lande.

Efter Karup vendte vi tilbage til Aarhus. Her fløj jeg en ILS uden den primære skræm. Det gjorde jeg også i sidste uge, og det har jeg skrevet om HER. Det er en del sværere, idet at man skal kigge mange forskellige steder hen, for at få sin information, som normalt er på den ene skærm foran en.

Om fredagen fløj jeg lokalt, og lavede en del anflyvninger til Aarhus. Vi var den eneste flyver ved lufthavnen, så vi fik lov til at gøre næsten lige hvad der passede os. Så vi anfløj den ene og den anden bane, idet der var vindstille. På den første start øvede jeg en motorbrand, og normalt flyver man tilbage til lufthavnen og lander på den samme bane som man tog afsted fra. Idet jeg var alene og vinden ikke var nogen faktor, havde jeg mulighed for at lave et 180°drej efter start, og lande på den modsatte bane. Hvilket er meget hurtigere, når man har en motorbrand og skal hurtigt ned.

Jeg mangler cirka 8-10 timer inden jeg skal til prøve, så det er ved at være tæt på, men det har jeg vidst skrevet i de sidste tre dagbøger. Men uanset hvad, kan jeg mærke presset blive større og større for at kunne alt teorien og flyvningen bare sidder i skabet.

Hele næste uge har jeg kun en flyvning om lørdagen, så der er god tid til at få læst det hele op, så jeg er helt klar til den dag eksamen falder.

I lørdags var jeg på arbejde, og da min vagt var slut, så jeg at SAS havde sat en A320 NEO ind på ruten mellem Aarhus og Malaga. Så jeg var lige ude og få et par billeder og en hurtig snak med crewet inden de skulle afsted igen.

This slideshow requires JavaScript.

Det var alt for denne gang. I kan som altid følge mig på Instagram ved at søge efter @marc.pilot

Hvis I har nogle spørgsmål, er I velkommen til at skrive en kommentar, enten her, på forummet, eller direkte til mig på Instagram

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *