Dagbog fra en pilotstuderende – Status

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Så er jeg tilbage igen, efter en længere pause. Jeg beklager at jeg ikke har skrevet noget inden MCC, men det var for hektisk at skulle til at skrive samtidig med at vi var igang med det.

Men lad os starte med det.
MCC blev fløjet i Sverige. Og for dem af jer der ikke ved hvad det er, så står MCC for Multi Crew Co-oporation Course. Det er faktisk først her man lærer at flyve med en anden pilot i cockpittet. Før har vi kun fløjet etpilotskoncept, selvom der har været en instruktør i cockpittet. Derfor er det stadig os, eleven, der har skulle gøre alt.
På MCC lærer man altså at arbejde sammen, og uddele opgaver, samt at snakke om tingene inden der bliver taget en beslutning. Man har ligeledes opdelt de forskellige roller, så den ene pilot flyver flyet mens den anden har radioen og trykker på alle de knapper, som den anden ikke har tid til mens han flyver.

Kurset tager gerne 4 dage, og sværhedsgraden bliver lige så stille øget undervejs. Den første lektion lærer man bare flyet at kende, idet en 737 er lidt større og tungere end de skolefly vi ellers har fløjet rundt i.

Dagene derefter begynder man så småt at bygge på mht. fejl og forskellige problemer man skal løse. Det er gerne motorfejl under start og når man er kommet i luften, samt brand i de forskellige dele af flyet.

Her bliver man nødt til at uddele opgaverne så den ene flyver flyet, mens den anden slår op i manualen, og finder ud af hvad man skal gøre.
Den sidste dag består af en ‘rigtig’ flyvetur fra A til B. Før har vi kun fløjet rundt i Københavns lufthavn og øvet fejl og andre sjove ting.

Her gælder det så om at operere som et rigtigt crew der skal flyve en tur mellem København og Ålborg, Undervejs kan der komme et par fejl som man skal tage sig af, men ikke noget der gør flyvningen farlig.

Da vi skulle til at lande i Ålborg var vejret så dårligt, at vi ikke kunne lande. Derefter fik vi af vide at lufthavnen var lukket, så vi var nødt til at finde en anden lufthavn vi kunne flyve til. Vi valgte Billund, da vejret var til at lande i, og den var forholdsvis tæt på.

Da vi var landet sikkert i Billund byttede vi roller og fløj turen en gang til. Denne gang endte vi dog i Göteborg.

Cockpittet af 737’eren vi fløj

Så nu er jeg færdig på GreyBird og helt færdig med uddannelsen.

Nyt job

Næste kapitel er også så småt begyndt. Jeg flyttede i september til København for at starte på mit nye arbejde. Jeg er blevet ansat som freelance-pilot i BioFlight i Roskilde. Det er er firma der flyver overvågningsflyvning for forskellige firmaer. Det består mest af alt af flyvning i lav højde over vand, hvor man har et kamera med, der tager billeder af det man nu flyver over. På den måde kan forskere tælle fugle, hvaler osv.

BioFlight flyver gerne i hele norden, og jeg tror det bliver en spændende arbejdsplads at starte på som det første job. Ud over det, er det lidt anderledes flyvning end rutefly, hvilket jeg tror er godt at starte ud med, for mit vedkommende. Jeg er ikke begyndt at flyve endnu, men håber på at komme i luften inden for nærmeste fremtid.

Jeg skal nok komme med mange flere opdateringer, når jeg ved lidt mere omkring jobbet, men mere om det til den tid.

BioFlight opererer flytypen Partenavia P68

Det var alt for nu. Som altid er I velkomne til at stille spørgsmål, og jeg skal selvfølgelig prøve at svare så godt som jeg kan.

Indtil næste gang

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *