Dagbog fra en pilotstuderende – Uge 16

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Så gik der endnu en uge, og jeg har lidt nyt at fortælle – denne gang handler det om natflyvninger og undervisningsmaterialer.

Vi er så småt begyndt på vores teori. Den består af små film, som forklarer os omkring al den nødvendige teori, vi skal have i dette forløb. Teorien er opbygget på den måde, at vi skal igennem 12 fag. Vi har i alt 3 blokke, hvor vi i hver blok har 4 fag. Så i denne blok, som kører fra nu til sidst i februar, har vi Airlaw, Principles of Flight, Performance og Flight Planning.

Airlaw er alle reglerne omkring luftfart, hvilke konventioner der har været gennem tiderne, og i hvilke annex’er vi kan finde de forskellige love. Der er ialt 18 annex’er, som vi skal kunne stort set uden ad, og vide hvilke der indeholder hvad.
Derudover består Airlaw af de forskellige regler der findes i lufthavne, luftrum og hvor fly og piloter ellers færdes.

I Principle of Flight, lærer vi omkring alt hvad der får en flyver til at flyve, og meget mere.
Det er meget vanskeligt at forklare, da jeg selv ikke helt har forstået det endnu. Men jeg håber, jeg måske kan komme med en lidt bedre forklaring, når vi er blevet undervist i faget.

Performance og Flight Planning, er jeg ikke begyndt på endnu, så der må I vente lidt med en forklaring.

De forskellige bøger vi skal igennem
De forskellige bøger vi skal igennem

Ud over at læse op og se en masse videoer (cirka 2278 minutter), skal vi også flyve en gang i mellem.

Så jeg var i tirsdags ude på min første nat flyvning. Det var helt specielt og meget anderledes end når man flyver om dagen. Når man letter, og kommer op i luften, er alt sort. Man kan ikke se forskel på vand, skove og marker. Det eneste man kan se, er byerne der lige så fint lyser op, og viser tegn på liv. Det er ligeledes super svært at navigere. Alle byer ligner hinanden, undtagen de større byer, som Århus og Randers. Men ud over det, er det et gæt, når man prøver at finde en by på kortet.

Men vi skulle flyve over mod Randers, og finde lufthavnen. Det var ikke svært at se Randers fra luften, og den var nem at kende på grund af størrelsen og mængden af lys. Randers Flyveplads, har den funktion, at man kan trykke 5 gange på den knap, man normalt trykker for at snakke med tårnet, og så tænder lyset på banen. Ligeledes kan man så trykke 7 gange for at slukke det igen. Det var super fedt at se lyset tænde, og vide at man alligevel var fløjet i den rigtige retning.

Efter at have fundet Randers, vendte vi om for at lave lidt airwork nord for pladsen. Det bestod af forskellige drej og slowflight for derefter at vende tilbage til pladsen. Her lavede vi forskellige landinger, for at vise hvor meget betydning lyset, både på banen og cockpitter, kan have. Vi startede med en helt normal landing, med normalt lys, og her blev landingen lidt hård. Det er utroligt svært at afstandsbedømme, når det er mørkt, og der ikke er meget lys fra flyveren, til at lyse banen op med. Så det lignede man var tættere på jorden end man egentlig var.

Efter den første landing, slukkede min instruktør for alt lyset i cockpittet, og bad tårnet om at sætte banens lys til 1%. Det er ikke meget lys, og det var utroligt svært at finde banen, indtil man var lige ud for. Samtidig betød det, at jeg nu var nødt til at lytte til motoren, for at få en ide om hvor hurtigt vi fløj, idet det var umuligt at se fartmåleren uden lys. Men det lykkedes at komme ned uden at flyve hverken for hurtigt eller for langsomt (instruktøren lyste med korte mellemrum på måleren, for at sikre sig at vi ikke fløj for langsomt)

Herefter tændte han alt lyset i cockpittet og skruede helt op, og bad derefter tårnet om at sætte banens lys på 100%. Det svarer lidt til at tænde lyset i bilen mens man kører. Hvis nogle har prøvet det, ved de at er svært at se ud af forruden. Men her havde jeg heldigvis banens, denne gang blændende lys at gå efter.

Cockpit og bane med fuldt lys
Cockpit og bane med fuldt lys

Herefter lavede vi to landinger mere, hvorefter jeg satte instruktøren af, og lavede min første nat-soloflyvning.

Efter at være lettet igen, bad tårnet mig om at flyve lidt nordpå, da SAS skulle ind for at lande. Så jeg fløj lidt rundt, og tjekkede hele tiden, at jeg havde lufthavnen i sigte. Det er nemlig svært at se banen fra siden, da lysene er sat til at lyse i banens retning. Så derfor kan man kun se banen tydeligt, hvis man har den foran sig.

Efter lidt tid, fik jeg lov til at komme tilbage for at lave en touch and go. Herefter bad han mig om at lave et højredrej, da skolens twin også skulle ind for at lande. Da jeg kom i luften igen, og drejede til højre, blev der helt mørkt. Mod syd er der kun Ebeltoft til at lyse op, i forhold til nord hvor der er flere byer, men ellers er der helt mørkt. Det var lidt skræmmende i starten, da jeg ikke havde forventet det, men jeg holdt i stedet for bare øje med lufthavnen. Jeg fik efter nogle minutter endnu en gang lov til at komme ind og lande, og lavede herefter en touch and go og derefter en landing.

Det var super fedt at flyve om natten, og super flot med alt lyset, hvilket man let kan blive distraheret af. Min næste nat flyvning, består af en navigationstur, højst sandsyndligt til Karup, og derefter et par landinger igen.

Men lige nu står den bare på en masse teori, de næste par uger.
Jeg arbejder på at få lov til at lave en gennemgang af checklister-video, men jeg vil helst gøre det i flyveren, da det giver mest mening, så den skal også lige være ledig.

Det var alt for denne uge. Indtil næste gang!

Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *