Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Så er det igen blevet mandag, og jeg er kommet hjem fra ferie, og frisk på at starte på blok nummer to.
Ugen er mest blevet brugt på teori og klasseundervisning, så der er ikke sket så meget spændende i ugen.
Vores 4 nye fag er Aircraft Gerneral Knowledge, Meteorologi, Mass and Balance og Radio Navigation.
Fag jeg tror bliver rigtig spændende, da det relaterer til de større fly vi forhåbentlig skal ud og flyve efter uddannelsen.
Aircraft Gerneral Knowledge handler om hvordan flyvemaskines hydraulik, og andre systemer i flyet virker.
Meteorologi forklarer næsten sig selv og hvad det handler om.
Mass and Balance er hvordan man laster et fly, så man ved hvordan flyet skal og burde lastes.
I Radio Navigation lærer vi hvordan de forskellige radiofyr virker og hvordan radiobølger flyver gennem luften. Ikke noget man bruger ude i den store verden, men som nogle mener at det er rart at kunne og vide.
Weekenden blev brugt på arbejde i lufthavnen, lørdag med at sende DAT til Tenerife og søndag var det Ryanair til London.
Næste uge bliver igen brugt på teori, og jeg er desværre ikke sat op til nogle flyvninger.
Frank Kjeldsen siger
Vedr. Meteorologi.
Så kender vi alle sammen luftposen i lufthavnen, men hvordan forholder piloter sig i de store højtgående airliners , hvis posen’ går i sydvest, og de øvre skyer går stik modsat ?!
Er det en vejrudsigt i lag’, der udleveres fra Aviation meteorology, Lufthavnens center.
Mvh. Frank.
Hej Frank
Tårnet giver altid en bane vi skal lette fra. Den er taget ud fra vindens forhold når vi holder ude ved banen, således at vi letter med så meget modvind som muligt, for at få mest muligt luft over vingerne på kortest tid.
For at se vejret i de højere luftlag, har vi adgang til grafer og charts, der kan fortælle os vindretning og hastighed i forskellige højder og med forskellige intervaller. Jeg har lagt et link til et billede, hvor man kan se vinden ved jorden, men princippet er det samme i højden. De lange streger indikerer vindretningen, og de små streger der stikker ud for enden, indikerer hastigheden.
Vinden kommer fra den ende som den lille streg er ved, og ‘flyver’ derefter med den lange streg i den retning. Håber det gav et lille indblik i hvordan vi læser vinden i forskellige højder 🙂
https://www.mstrust.org.uk/sites/default/files/tiles/weather-chart-of-atlantic-crossing.jpg
Mvh Marc
Mange tak for svar på mine to spørgsmål om uret/tiden i et fly, og disse meget interessante vejrkort.
Min egen sidste flyvetur gik fra CPH til Zagreb i en DASH 8 propel med iøvrigt dejlige blå lædersæder, og derfra til Split i en Airbus jet, der var meget stor forskel på flytypens stigning’ og flyvehøjden, og især trykkraften i de to flytypers motorer.
Den dag lå skylag, faktisk i tre højder.
Mange tak for spændene læsning.
Mvh. K.
Hej Marc!
Kom til at tænke på hvad jeres holdninger er til mad og drikke ombord?
Mvh Kristian
Hej Kristian
Vi må gerne have mad og drikke med på en flyvetur. Det plejer jeg gerne hvis turen er lidt længere og man skal langt væk, for eksempel til Sønderborg, Roskilde osv. Det er træls at sidde og være tørstig, når man stadig har 2 timers flyvetid tilbage. Og jeg tror ikke man bliver populær hvis man kalder en mayday pga. tørst 😉
Mvh Marc