Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Så er det igen blevet mandag, og jeg har en del at fortælle om.
Onsdag byttede jeg mig til en flyvning, da dem der oprindeligt skulle have fløjet ikke kunne. Det betød at Mickey og jeg skulle flyve kl. 18. Vi havde planlagt det vi skulle, og skulle bare ligge og lave airwork omkring pladsen. Mickey startede med at flyve, og jeg sad på bagsædet. Vi lavede det airwork vi skulle, og derefter ind og lave forskellige indflyvninger til banen. Vi havde aftalt at Mickey skulle lave en missed approach, hvor man giver fuld gas og går rundt, og prøver indflyvningen igen. Da vi lå ved siden af banen i 1000 fod, satte Mickey gearet (hjulene) ned. De kom ned, men idet at vi skulle lave en orbit for at lade SAS komme ind til landing først, besluttede instruktøren at Mickey tog gearet op igen.
Da vi havde lavet vores venterunde, skulle vi igen flyve ind mod banen. Mickey sætter gearet ned, og flyver videre. Da vi drejer ind mod banen, minder instruktøren Mickey at han skal huske at sætte gearet ned.
Her kigger Mickey noget forvirret ned på håndtaget som er i ‘Gear Down’ positionen, men de lamper der skal lyse for at indikere at hjulene er nede, lyser ikke. Ligeledes kan jeg heller ikke se hovedhjulene ud af vinduet, som man normalt kan, når de er slået ud.
Vi vælger at afbryde landingen, og flyver syd for pladsen for at få løst problemet. Mickey og instruktøren prøver at trækker håndtaget op og ned et par gange uden at der sker noget. Herefter beslutter instruktøren at det er nødvendigt at nødudfælde gearet.
Så Mickey slår op i QRH’en (Quick Reference Handbook), som er et opslagsværk der indeholder alle procedurer og checklister til unormale og nødsituationer.
Her er der en side som beskriver hvordan man slår gearet ud ved hjælp af hydraulik. Mickey læser siden igennem et par gange, så han er sikker på han gør det rigtigt. Her har man kun et skud i bøssen, og hvis det ikke bliver slået ud nu, bliver vi nødt til at lave en mavelanding.
Efter at have læst det igennem to gange, drejer han på de håndtag der skal frigive gearet. Der går et par sekunder efter han har drejet på det sidste håndtag, indtil lysene der indikerer at gearet er nede og låst, lyser varmt op. Her åndede jeg i hvert fald lettet op og var også klar på at komme ned på jorden igen. Dog betød det også at jeg ikke fik lov til at flyve min tur, men det kunne jeg nu godt leve med.
Det var, bagefter, super fedt egentlig at opleve en rigtig nødsituaton, hvor man bliver nødt til at aktivere nødudstyret for at være i stand til at lande. Vi var på intet tidspunkt i fare, og nødudstyret er jo netop til for at hjælpe i sådan en situation. Men, jeg vil gerne indrømme at det var lidt skræmmene, men ikke mindst lige så spændende at opleve fra bagsædet. Og netop en af de erfaringer man får, hvor det her og nu, og der skal gøres noget modsat flyvning på en simulator hvor man ikke bare kan pause og lige trække vejret. Det var alt for denne gang. Hvis I har nogle spørgsmål, så skriv endelig en kommentar nedenunder, eller på forummet.
Indtil næste gang.
Skriv et svar