Danmark bandlyser russiske selskaber

Aeroflot

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Så er det gangske vidst. Danmark har lukket luftrummet for russiske flyselskaber

Så kom dagen hvor også Danmark har valgt at bandlyse russiske luftfartselskaber. Krigen i Ukraine har nu også først til en bandlysning af russiske flyselskaber kan flyve i dansk luftrum og det rammer blandt andet Aeroflot, som er det eneste russiske selskab med en rute til netop Danmark.
Bandlysningen fra dansk side gælder alt flytransport fra fly der enten er registreret i Rusland eller flyver for et selskab med russisk afstamning. heraf f.eks netop Aeroflot, S7 og Ural Airlines der ofte benytter netop det danske luftrum.

Sidste flyvning fra Aeroflot til Danmark

Den sidste flyvning til Danmark fra russiske Aeroflot til København er netop fundet sted. Flyet, en Boeing 737-800 med registrering VP-BZB er fløjet en god omvej til København for lande i Kastrup. Flyet er fløjet fra Sheremetyevo lufthavnen ved Moskva op over Skt. Petersborg for derefter at flyve op over Helsinki og til Stockholm. Fra Stockholm fløj flyet ned over byer som Norrköping og Växj¨o før flyet fra omkring den svenske by Älmhult begyndte at lægge an til landing på bane 22L i København.

Aeroflots rute på den sidste flyvning til København inden det danske luftrum lukker. Foto: Screenshot: Flightradar24

Kan ramme SAS

Næsten alle med bare en en lille smugle forstand på luftfart ved at SAS flyver til Asien. SAS har normalt ruter til Beijing, Shanghai, og Tokyo på det asiatiske kontinent. På netop disse ruter benytter SAS sig af det russiske luftrum som ligeledes er en vigtig korridor mellem Europa og Asien. Ved at man benytter sig af det russiske luftrum som SAS blandt andet gør kan man spare en god del timer af flyvningen imellem Asien og Europa. Det har indtil videre vist sig at lande der har valgt at bandlyse russiske selskaber i at operere i deres respektive luftrum, de lande er selv blevet bandlyst i at operere netop i det russiske luftrum.

En bandlysning i det russiske luftrum kan have konsekvenser for de selskaber der operere på netop ruter imellem Asien og Europa. En Bandlysning her betyder at selskaberne må en tur ned over lande som Kuwait, UAE og Indien for at komme imod deres endelige destinationer. Disse omveje betyder at man for det første får flere timer i luften. For det andet betyder disse omveje for visse ruter at man på vejen må foretage en mellemlanding for at påfylde brændstof som oftest kan være fuld af øvrige omkostninger som flyselskaber helst vil undgå.

Danmark blot en af mange

Læs mere her: Første EU lande bandlyser russisk luftfart

Danmark er ikke det første af de Europæiske lande der har sagt nej til russisk luftfart. Bandlysningen startede Torsdag aften ved at Storbritannien valgte at bandlyse russiske selskaber fra overflyvning af deres luftrum. Bandlysningerne fortsatte kort tid efter ved at EU landene Polen, Tjekkiet og Bulgarien sagde nej. Kort efter kom Slovenien, Rumænien og de baltiske lande til og nu også Danmark. De europæiske udenrigsministre mødes Søndag og tager emnet op på et EU møde omkring om der skal være en kollektiv bandlysning af Russiske luftfartselskaber.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *