Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
2022 blev året, hvor vi for alvor kunne rejse på ferie igen efter genåbning af verden omkring os, dog med tungen lige i munden for at navigere i til tider komplicerede rejsevejledninger og restriktioner i starten af året. Det blev også et år med krig i Europa og deraf afledt energikrise og inflation, som var med til at skabe usikkerhed. Alligevel prioriterede danskerne at rejse – en tendens, der ser ud til at fortsætte ind i 2023, hvor man hos Danmarks største rejsearrangør efter et stærkt julesalg ser optimistiske tegn med især stærkt comeback til Thailand og generelt stor rejselyst, også til de mere eksklusive rejsemål.
Endnu et særligt rejseår kan føjes til kalenderen. 2022 var præget af en enorm opsparet rejselyst. Man talte om ketchupeffekt, da alle pludselig ville ud at rejse igen ovenpå to års nedlukning. Den store interesse for rejser medførte også udfordringer som lufthavnskøer, aflyste fly og strejker. Ukrainekrigen påvirkede også med både usikkerhed i omverdenen og i økonomien samt en direkte påvirkning med ændrede rejseruter til Asien.
Comeback til pakkerejsen og lidt ekstra luksus
I kølvandet på coronapandemien oplevede man desuden en opblomstring af charterrejsen, udtaler Kommunikationschef hos Spies, Sofie Folden Lund: ”Nye typer af gæster har set fordelene ved pakkerejsekonceptet med direkte fly og en rejsearrangør, der tager det overordnede ansvar for hele pakken med fly, hoteller, transfers og information”. En klar tendens i dette første rigtige rejseår efter pandemien var også, at mange forkælede sig selv med lidt ekstra.
Mange havde både sparet op på rejselyst og feriebudget, og vi så en stigning i booking af fire- og femstjernede hoteller – og endnu større efterspørgsel på vores hotelværelser og lejligheder med direkte pooladgang end inden pandemien.
Sofie Folden Lund
Sådan bliver rejseåret 2023
At rejse på ferie er en luksus, en ekstra forkælelse, og noget man historisk set har valgt at skære væk, når der var usikkerhed i økonomien og urolige tider. Den tendens ser dog ud til at være ændret her efter pandemien, hvor det lader til, at mange vil gå langt for fortsat at have råd til at rejse på ferie. En nylig nordisk undersøgelse fra Ipsos* viser, at selvom forbrugerne er mere restriktive og sparsommelige, er ferierejser noget, der har højeste prioritet. Det kommer således før finansielle investeringer og forbrug af tøj og møbler. Tæt på en tredjedel af de adspurgte (28 procent) har rejser øverst på deres ønskeliste. Og ser man på de 58-76-årige, er tallet endnu højere. Her er det hele 36 procent, der prioriterer rejser som det vigtigste. En undersøgelse fra Megafon for Politiken og TV2 i november 2022 viste desuden, at 60 procent af danskerne vil rejse lige så meget som de plejer i 2023 på trods af den økonomiske usikkerhed.
Der er ingen tvivl om, at der stadig er mange, der har ekstra stor udlængsel efter de tabte rejseår under coronanedlukningen. 2023 vil fortsat være præget af usikkerhed, også økonomisk. Men vi ser, at rejser er blandt de sidste ting folk vil skære væk i budgettet. Der er et stort behov for igen at kunne genopdage verden, udforske kendte destinationer endnu mere, være aktiv og skabe nye minder sammen med familie og venner. Og så er det vigtigere end nogensinde at rejse med omtanke for klima og for lokalområderne”, siger Sofie Folden Lund, der blandt andet udtrykker store forventninger til den flyflådefornyelse Spies’ flyselskab står overfor med de nye Airbus Neo-fly, der udleder op til 24 procent mindre CO2 pr. passagerkilometer samt til målsætningen om 100 procent vedvarende energi på Spies’ egne koncepthoteller inden 2025.
Fem trends, Spies forventer vil kendetegne 2023:
1.Tryghed på ferierejsen er ekstra vigtig i usikre tider – pakkerejsens renæssance
I tider med usikkerhed vil tryghed også have ekstra høj prioritet i de kommende år, ligesom vi så det under pandemien. Det kommer til udtryk på flere måder, blandt andet i valget af destinationer. Vi tager simpelthen til destinationer, der er velkendte, og som føles trygge. Ofte vender vi også tilbage til det samme hotel. Inden en rejse er der også flere end tidligere, der researcher grundigere end før og stiller flere spørgsmål. Og så har man hos Spies set en stigning i salget af tryghedsforsikringer, hvor man f.eks. er endnu bedre stillet, hvis ens rejse skulle blive ændret. Man ser også en tendens til, at gæsterne bestiller deres rejse en smule senere end tidligere:”Formentlig for at være helt sikre på, at de nu har råd, og at rejseforholdene er i orden”, understreger Sofie Folden Lund.
2. Unikke rejser og ’value for money-ferier’
To parallelle yderpunkter af rejsetrends, som Spies kan se, er, at både antallet af high end-rejsende og de meget prisbevidste feriegæster er stigende. For dem, der ikke er så ramt af den økonomiske krise, står ’Once in a life time-rejser’ højt på ønskelisten. De vil indhente de tabte rejseår, forkæle sig selv med både lækre hoteller og besøge steder på deres ’bucket list’, fejre livsbegivenheder og opleve mere unikke og spektakulære destinationer.
Eksotiske drømmedestinationer som Maldiverne og Mauritius stiger i popularitet blandt disse typer rejsende år efter år. Især Mauritius er blevet yderst populært. I de første måneder af 2023 ser vi en stigning på næsten 130 procent, sammenlignet med samme periode før pandemien. Vender man blikket mod nord, fortsætter eventyr nord for polarcirklen med at lokke. Icehotel, som Spies lancerede under pandemien, blev en øjeblikkelig succes.
Samtidig er der en voksende gruppe, der virkelig er prisfokuserede i forhold til at have luft i økonomien til at kunne komme afsted. De leder efter det gode rejsetibud og ’value for money’. Her styrer økonomien i høj grad valget af både destination, rejselængde og hotel, og man forventer derfor hos Spies, at budgetvenlige rejsemål som til dels Grækenland, men også Tyrkiet og Varna-området i Bulgarien, vil været efterspurgt især blandt børnefamilier i 2023.
3. Drømmen om Grækenland
Allerede i år var Grækenland, sammen med Mallorca, storfavorit blandt danske sommerferiegæster, og nu tyder meget på, at det også bliver en rigtig græsk sommer i 2023. For at imødekomme gæsternes efterspørgsel øger Spies denne sommer andelen af rejser til Grækenland med 8 procent i forhold til sidste sommer. Sammenlignet med 2019 før pandemien, rejste 33 procent af Spies’ gæster til Grækenland, mens Spies i sommeren 2023 forventer en andel på 38 procent til de græske øer. Ifølge deltagerne i Spies’ rejsepanel vælger næsten 4 ud af 10 Grækenland i 2023.
Top-5 over mest populære rejsemål i 2023 ifølge Spies’ rejsepanel
- Grækenland 38 procent
- Spanien 30 procent
- Kroatien 7,4 procent
- Tyrkiet 7 procent
- Cypern 4,5 procent
4. Yoga og familietræning er stigende
Mental og fysisk sundhed bliver stadig vigtigere i samfundet som helhed, hvilket også afspejles i danskernes ferie. Under pandemien søgte mange alternativer til de nedlukkede fitnesscentre og søgte udendørs for at spille padel, cykle og vandre. Det sidste år har man i Spies kunnet se, at den trend fortsætter – og bliver taget med på ferierne. Og i 2023 er det især yoga, der virkelig er efterspørgsel på at kunne dyrke i sin ferie, hvad enten det er på en af rejsearrangørens i alt 50 skræddersyede træningsrejser eller som tilbud på familiehotellet. I 2022 steg antallet af søgninger på yogarejser på Spies.dk med 136 procent i forhold til 2019. Derfor udvider man nu yogasortimentet i 2023 med endnu flere pladser.
Vi er overbeviste om, at familier fortsat vil opleve glæden ved at træne og være aktive sammen – og derfor udvider vi udbuddet af familieaktiviteter frem mod sommeren 2023. For eksempel Family Sport konceptet, der inviterer til aktiviteter som tennis, basketball, fodbold, padel og volleyball.
Sofie Folden Lund
5. Go’ local – smag på destinationen med alle dine sanser
Tendenserne går mod det mere autentiske og lokale. Vi går som feriegæster op i, hvor råvarerne kommer fra, hvordan de er produceret, og hvor længe de har været undervejs. Det gør vi både ud fra smag og ud fra omtanke for klimaet, ligesom vi i højere grad end tidligere er opmærksomme på at støtte de lokale. På Spies’ egne hoteller gør man derfor endnu mere ud af at købe og tilberede lokalt dyrkede frugter og grøntsager efter sæson, produceret indenfor en radius af maks. 10 kilometer fra hotellet, de såkaldte Km0 produkter.
Mange af vores hoteller ved Middelhavet har deres egne krydderi- og frugthaver, som giver en autentisk oplevelse, ligesom duft og smag fra haverne blender ind i hotellets omgivelser. Og bare de små oplevelser som at kunne plukke appelsiner og avokadoer i haven på dit hotel giver gæsterne fine små og autentiske oplevelser. Noget vi kommer til at fokuserer endnu mere på de kommende år, da det er det, som vores gæster søger.
Sofie Folden Lund
Om rejsepanelets undersøgelse
Rejsepanelet er et internetbaseret, uafhængigt og upolitisk panel, der afspejler meninger om ferier, rejser og andre relaterede emner. Denne udgave af panelet er blevet besvaret af 6.821 danskere. Undersøgelsen er gennemført i uge 50 2022. Deltagelse er frivillig og helt gratis, og kan til enhver tid forlade panelet. Udvælgelsen er en såkaldt ”convenience sampling” og de, der svarer, vælger at gøre det via en webundersøgelse.
* Kilde: Google Travel Report (Ipsos)
Ipsos, Essentials Report, Oct 6 to 10, 2022. 9986 respondenter i Norden.
Foto: Spies / PR
Skriv et svar