Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Delta har fremskyndet afskeden med selskabet Boeing 777. COVID-19 pandemien har skabt så store ændringer i branchen, at flytypen nu må forlade selskabets flåde.
Midt i Covid-19-krisen er mange flyselskaber nødt til at tilpasse sig for at kunne overleve på lang sigt. For eksempel ved midlertidigt at stoppe visse ruter. Nogle luftfartsselskaber vælger også at udfase ældre fly i et forsøg på at spare omkostninger. For nylig traf Lufthansa en sådan beslutning vedrørende deres Airbus A380s. Delta slutter sig til Lufthansa ved at sige farvel til sin Boeing 777-flåde.
Delta Boeing 777
Deltas Boeing 777-200-fly har været en vigtig del af selskabets flåde. Ved siden af passagerflyvninger kan flyene transportere post og medicinsk udstyr. I de foregående uger blev flyene brugt til at hente amerikanske statsborgere hjem fra Sydney, Mumbai, Manila og andre byer rundt om i verden.
Modernisering af flåden
Delta har tidligere annonceret selskabets planer om at forny sin flåde. Men denne fornyelse fremskyndes nu ved at udfase Boeing 777 ved udgangen af året. I alt vil 19 fly af typen Boeing 777-200 være forsvundet fra selskabets flåde ved indgangen til 2021. Sidste måned annoncerede Delta også, at selskabet vil fremskynde udfasningen af MD-88 og MD-90.
Boeing 777 har været et pålideligt fly i Delta’s flåde, siden det blev introduceret i 1999. På grund af dets unikke driftsegenskaber gav det mulighed for nye non-stop ruter til markeder, som kun Boeing 777 kunne betjene på det tidspunkt.
Gil West, Delta’s Chief Operating Officer
Boeing 777-200 blev en del af Deltas flåde i 1999. Det blev til i alt 18 fly i flåden, heraf 10 af typen 777-200LR, der kan flyve ekstra langt. Disse blev leveret fra 2008. På det tidspunkt var det planen, at B777-200 blandt andet skulle flyve non-stop mellem Atlanta og Johannesburg i Sydafrika samt mellem Los Angeles og Sydney.
Den nye æra for luftfarten
Covid-19-krisen har store konsekvenser, på det personlige plan men også for både sundheds- og turistsektoren samt samfundsøkonomien. Mange mennesker er berørt og nogle bliver alvorligt syge. Vi skal alle gøre vores til at stoppe spredningen af virussen og lade så mange mennesker som muligt overleve og kommen igennem pandemien.
Konsekvenserne for luftfartsindustrien er også meget alvorlige. Ikke kun Delta, men mange flyselskaber er nødt til at ændre deres strategi for at overleve. Nogle selskaber kommer måske aldrig på vingerne igen. Lige nu ser det ud til, at selskaberne skal spare omkostninger for at overleve. Krisen vil sikkert medvirke til at selskaberne fornyr og moderniserer flåden. Men branchen mister muligvis også nogle af sine ikoniske fly. Tænk på Boeing 747 og Airbus A380. Deres fremtid er bestemt ikke sikker. Vi må se, hvad der er tilbage, når krisen er overstået.
Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig bragt på vores amerikanske søsterside.
S siger
Det er sørme flot at i bruger årtier gammelt billede af BA fly ved LHR T4, der sågar inkluderer en 747-200.. Endnu et eksempel på jeres elendige kildekritik og gennemgang af detaljer
Henry Jørgensen siger
Først mange tak for din kommentar. Jeg er altid glad for at få respons – også den mere kritiske.
Billedet er bragt lige under et afsnit, hvor jeg skriver, at andre selskaber også har problemer med deres fly og flytypen 747 er nævnt 2 linier over billedet. Derfor må du lige uddybe, hvorfor du synes at et billede af BA fly med 747 er malplaceret og viser, at vores kildekritik og gennemgang af detaljer er elendig.