Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Nyheder fra vennerne på Facebook, en hurtig opdatering på vejret på destinationen og hjemme, orientering i feriens udflugter samt et foto fra poolen på Instagram. Selvom det skulle være så sundt at sætte online-tilværelsen på pause, så tager danskerne i stor stil diverse apps, sociale medier og statusopdateringer til familie, venner og kolleger med sig på ferien. Kun lidt mere end hver sjette (17 pct.) er slet ikke online på rejsen. Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt 1.022 danskere fra hele landet.
Når vi tjekker ud af hverdagen for at tjekke ind på ferien, tjekker vi ikke nødvendigvis også ud på de sociale medier. Således er både Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter og andre sociale medier i stor stil med os, når vi er på ferie.
Særligt Facebook benyttes flittigt af mange danskere, når de skal opdateres på nyheder fra verden og venner (43 pct.), dele feriebilleder (14 pct.), tjekke ind på destinationen (11 pct.) eller selv holde omverdenen opdateret via Facebook (9 pct.)
Dog er den hyppigste årsag til at finde mobilen frem fra ferietasken, at vejrudsigten skal granskes via diverse apps og vejrtjenester (43 pct.) Desuden bruger mange onlinetid på mobilen og andre gadgets til at orientere sig på rejsemålet og til booking af fx udflugter og andet ferieindhold på destinationen (26 pct.)
Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt 1.022 danskere.
Særligt ældre tjekker helt ud i ferien
Faktisk er det kun cirka hver sjette (17 pct.), der slet ikke er online, når de er på ferie.
Særligt den ældre generation lader Facebookvennerne få fred, mens de selv nyder ferietilværelsen. Således svarer mere end hver tredje (34 pct.) over 70 år, at de slet ikke er online i ferien, mens dette blot gælder 4 pct. af de 22-29-årige. Dog er der også mange unge mellem 18-21 år (18 pct.), som også lader deres onlinetilværelse blive hjemme fra ferie.
Mobilen som erstatning for papirslæberiet
Mobil, tablet og computer har dog i høj grad gjort indpas på ferien. Ikke kun, når det handler om sociale medier. Mange udnytter nemlig også wifi og fleksible mobilabonnementer, når der skal ferieunderholdning til på de rolige aftner eller under pausen ved poolen.
Glenn Bisgaard, kunde- og kommunikationschef hos Apollo mener at:
Over tid har der været en del negativt fokus på at være online og på, at vi skal være mere offline, og det er jo til dels også rigtigt, at vi tilbringer for meget tid med vores smartphone i hånden. Ikke kun de yngre generationer men også alle os andre. Men der er også meget positivt ved, at man fx kan have al sin musik, streaming og bøger med sig på fx sin smartphone.
Derfor lancerede vi fx også en app for nogle år tilbage, som faktisk gør alt papirslæberiet på rejsen overflødigt. Mange af vores rejsende har alt omkring deres booking på mobilen, så de kan tilgå det 24/7, og de kan også nemt fx booke en udflugt, få anbefalinger på destinationen etc. direkte på app’en. På den måde har vi gjort det nemt for dem, som gerne vil have det hele samlet et sted.
Mens hver fjerde (26 pct.) da også typisk bruger apps til orientering og booking på rejsemålet, så bruger næsten lige så mange (20 pct.) deres onlinetid på ferien på at høre musik via online musiktjenester, mens hver tiende (10 pct.) hører lydbøger eller podcasts.
Skriv et svar