Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Efter et 26 år gammelt Boeing 777-fly måtte nødlande efter en motoreksplosion, vælger United Airlines at grounde deres 777-flåde med en specifik motortype.
Det amerikanske luftfartsselskab United Airlines indstiller nu alle flyvninger med 24 af deres Boeing 777-fly som er magen til det, der lørdag blev ramt af en motoreksplosion og måtte nødlande i Denver.
Selskabet har 24 Boeing 777-fly med Pratt & Whitney-motorer. Det er denne motortype som ligeledes har været skyld i en nødlanding i Japan den 4. december, hvor en ligeledes 26 år gammel Boeing 777 måtte nødlande grundet en motorfejl, kort efter start.
Den amerikanske luftfartsmyndighed, Federal Aviation Administration (FAA), har krævet yderligere inspektioner af alle 777-fly med denne type motorer. I Japan er myndighederne ligeledes gået et skridt videre ved at indføre et midlertidigt forbud mod flytypen efter weekendens hændelse i USA.
Det store fokus på sikkerhedsproblemer med de aldrene 777-fly melder sig ulykkeligvis ind i en række af skidt-sager, som de seneste år har ramt Boeing. Først med deres Dreamliner som havde batterier der selvantændte, og dernæst med 737MAX-flyet som har haft gevaldige sikkerhedsmæssige udfordringer, der har ført til to flystyrt.
Hvorvidt andre selskaber eller luftfartsmyndigheder har tænkt sig at parkere 777-flyene på jorden i en periode står endnu hen i det uvisse.
Boeings 777-fly har hidtil ellers været anset som nogle af de sikreste fly i verden, grundet den meget lave rate af uheld relateret til flytypen. Derfor kommer det bag på det meste af industrien, at to uheld der ser så ens ud, sker indenfor tre måneder.
Skriv et svar