En dag på jobbet med Widerøe

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Mange tænker sikkert at det at arbejde i et flyselskab er en glamourøst liv, hvor du får mulighed for at rejse og opleve eksotiske destinationer og pulserende storbyer som New York, London, Paris og Tokyo. For nogen flyselskaber er det stadig tilfældet, men for Widerøe, så der er et andet koncept, der gælder.

Widerøe har en flåde, der gør det muligt at flyve fra større byer i Norge, og ud i distrikterne. De flyver også til andre lande, for eksempel mellem Kristiansand og Sandefjord til København, og fra Stavanger til Aberdeen. Widerøe har lange traditioner i Norge, og har for mange været en vigtig del af livet rundt omkring i vores lange land. Om du skal besøge bedstemor i Sande Hav eller om du er hjemme på ferie fra Oslo til Forde, så er der kun ét selskab, der dækker dette behov – Widerøe.

Christian og Anne Kristin (Foto: Magne Egil Heitmann)
Christian og Anne Kristin (Foto: Magne Egil Heitmann)

Vi sendte Cecilie ud for at møde Christian, som er steward, og følge ham en dag på jobbet. Christian har arbejdet som steward i 21 år og nyder at arbejde i et positivt arbejdsmiljø, omgivet af hyggelige kolleger og passagerer. Blandt kollegerne er hans hustru Anne Kristin, der også arbejder som stewardesse.

 

Klokken 08.30

Efter at have overnattet på hotel en nat i Stavanger, har Christian fløjet passivt fra Stavanger-Sola til Kristiansand-Kjevik med Widerøes morgenflyvning. At flyve passivt betyder, at han flyver som sædvanlig passager til lufthavnen, hvor han vil starte arbejdsdagen som steward, i dette tilfælde Kristiansand. En morgenfrisk og venlig steward møder mig i afgangshallen på Kjevik. Efter en hurtig introduktion til resten af besætningen, var det tid til at gå ud til flyet. En Dash 8 Q400-maskine med registreringsnummer LN-WDH skulle være dagens arbejdsplads.

 

Klokken 09.00

Den første kabinepersonalet gør når de kommer til flyet for første gang i løbet af arbejdsdagen er at kontrollere alt nødudstyr. I Widerøes tilfældet, så omfatter det blandt andet iltflasker og brandslukkere. Personalet kontrollerer desuden, at samtaleanlægget hvor hvor der annonceres informationer til passagererne, fungerer som det skal.   Et simpelt soundcheck er alt der skal til.

Besætningen kontrollerer kabinen før ombordstigning
Besætningen kontrollerer kabinen før ombordstigning

 

Klokken 09:15

Passagererne kommer om bord, og vi gør os klar til en 50 minutters flyvetur ned til København. Jeg fandt min plads i front med piloterne, og vi var klar til afgang!

 

Pushback og klar til take-off
Pushback og klar til take-off

 

Christian og Kate klargjorde kabinen til afgang, og vi kunne tage afsted til den planlagte til fra Kristiansand.

 

Styrmanden er "Pilot Not Flying" eller PNF på den første tur fra Kristiansand til København. Istedet er han ansvarlig for radiokommunikation.
Styrmanden er “Pilot Not Flying” eller PNF på den første tur fra Kristiansand til København. Istedet er han ansvarlig for radiokommunikation.

 

Klokken 10:03

Mens passagererne i kabinen fik serveret morgenmad, kaffe og te, fik vi i cockpittet også en let servering. Piloterne drak en kop kaffe hver og stewardessen Kate havde disket op med varme scones.

 

Kaffe smager bedst når man har den fantastisk udsigt man kun får 25.000 fod over havets overflade .
Kaffe smager bedst når man har den fantastisk udsigt man kun får 25.000 fod over havets overflade .

 

Dejlige scones fra stewardessen Kate
Dejlige scones fra stewardessen Kate

 

Vi nærmer os Jylland efter at have krydset Skagerrak
Vi nærmer os Jylland efter at have krydset Skagerrak

 

Flyveturen på 50 minutter er hurtigt overstået, og pludselig begyndte vi nedstigningen mod København og Kastrup.   Vi får klartegn til LS indflyvning til bane 04R, og får af tårnet lov til lave en såkaldt “long landing”, hvilket betyder at man lander længere inde på landingsbanen end normalt. Dette kan Widerøe og Dash 8 Q400 flyene gøre, fordi de ikke har brug for 3000 meter landingsbane til at lande. Dette reducerer også taxa tid på jorden, så passagererne kommer hurtigere frem.

 

Landet i København
Landet i København

 

Klokken 10:37

Vi landede et par minutter før planlagt i Kastrup og parkerede på fjernparkering som alle Widerøes flyvninger til København gør. Derfra passagerer blev kørt til terminalen med bus.

 

Klokken 10:45

Christian og jeg tog en tur til terminalen for at strække vores ben, få noget luftforandring og drikke en kop kaffe fra Starbucks. Stoppet i København var omkring en time. Der er ikke tid til meget andet end en hurtig kaffepause.

 

Klokken 11:25

 

En sidste kontrol af kabinen før passagererne kommer om bord
En sidste kontrol af kabinen før passagererne kommer om bord

 

 

På flyveturen fra København til Kristiansand, som var rollerne mellem piloterne ændret. Nu var kaptajn “PNF” og dermed ansvarlig for, blandt andet, radiokommunikation, mens den styrmanden var “flyvende pilot” eller “PF”, og dermed ansvarlig for at flyve. Kaptajnen har dog det endelige ansvar om bord.

 

 

På vej tilbage til Kristiansand
På vej tilbage til Kristiansand

 

På returflyvningen blev der også serveret kaffe og te, og ellers var det bare at sætte sig godt til rette, nyde det gode vejr over Jylland og Sydnorge denne sommerdag.   På vej til Kristiansand, havde vi havde god medvind, så hastigheden blev reguleret så vi ikke landede alt for tidligt i Kristiansand. En anden og positiv bivirkning af at regulere tempoet var, at vi brugte mindre benzin. Det faktum, at du ikke bruger mere brændstof end nødvendigt er godt for både miljøet og økonomien i flyselskabet.

 

 

Klokken 12:40

Ti minutter før planlagt rører hjulene jorden i Kjevik, efter en blød landing af styrmanden.

 

Landing i Kristiansand
Landing i Kristiansand

 

Nu venter kun 30 minutter på jorden, før vi flyver videre – eller tilbage, alt efter hvordan man ser på det. Vi skal nemlig foretage endnu en returflyvning til København!

 

Dash 8 Q400 cockpittet
Dash 8 Q400 cockpittet

 

Mens piloterne var ude på en lille gåtur at strække benene og trække noget frisk luft, tog jeg et nærmere kig på deres kontor. Der er en masse teknologi i sådan et cockpit, men det meste giver mening; selv for mig, der har en privat pilot certifikat.

 

Kaptajnens sæde
Kaptajnens sæde

 

Klokken 13.10

Med en rengjort kabine, står Christian og Kate klar til at hilse nye passagerer velkommen. På denne flyvning fra Kristiansand til København, tog jeg plads i kabinen.   Sikkerhed, sikkerhed, sikkerhed. Det er det vigtigste for en steward. Således begynder flyvningen for Christian og Kate før piloterne starter motorerne.

Sikkerhedsdemontrationen bliver udført synkront, til mens optagelsen bliver afspillet på højttalerne. Vidste du at hver Widerøe fly er udstyret med forskellige sikkerhedsmeddelelser? Meddelelsen er naturligvis den samme, men den stemme, der siger det er anderledes i hvert fly. Widerøe konsoliderer nemlig sin regionale tilstedeværelse ved at have indspillet sikkerheddmeddelelserne på forskellige dialekter! Desuden er der også et sammendrag på engelsk.

“Sikkerhedsselen spændes, strammes og åbnes på denne måde og bør altid være spændt, så længe skiltet med sikkerhedsselen lyser”.  Jeg kan efterhånden disse meddelelser udenad.

Redningsvesten bliver demonstreret og vejen til nærmeste nødudgang påpeget.

 

Klokken 13.20

Så er kabinen klar, og vi kan tage nok en tur til København. Selv om denne arbejdsdag foregår kun mellem Kristiansand og København, er hver flyvning stadigt unik. Det er forskellige passagerer ombord hver flyvning, ja, altså bortset fra fra mig, selvfølgelig. Alle har forskellige behov; spædbørn, børn der rejser alene, handicappede passagerer – derudover kommer service og gæstfrihed.

På denne rejse mellem Kristiansand og København serveres et let måltid med varme og kolde drikkevarer til passagererne på Widerøe Flex, mens passagerer på økonomiklasse gratis får kaffe eller te samt lidt chokolade. Desuden er det muligt for passagerer i økonomi at købe snacks og kolde drikkevarer.

 

God benplads på forreste række
God benplads på forreste række

 

Kort lukkertid på kameraet giver sjove (eller uhyggelige?) illusioner
Kort lukkertid på kameraet giver sjove (eller uhyggelige?) illusioner

 

Rolige vindforhold gør at vi nok en gang kan lande lidt tidligere i Kastrup en planlagt. Denne gang var pausen på jorden dog kun 30 minutter, så der var ikke tid til et besøg i terminalen denne gang.

 

Klokken 14.30

 

En kort pause i København før dagens sidste tur tilbage til Kristiansand.
En kort pause i København før dagens sidste tur tilbage til Kristiansand.

 

Stewardessen Kate og Cecilie i pausen i København. Foto: Christian Skjelstad
Stewardessen Kate og Cecilie i pausen i København. Foto: Christian Skjelstad

 

Klokken 14.40

Passagererne ankom til flyet med bus fra terminalen og boardingen fortsatte. Jeg tog et sæde i cockpittet sammen med piloterne før den sidste tur.

 

Der er ikke voldsomt meget benplads, men udsigten kompenserer fint for det.
Der er ikke voldsomt meget benplads, men udsigten kompenserer fint for det.

 

Afgang fra landingsbane 04R
Afgang fra landingsbane 04R

 

Klokken 15.03

Det er kaptajnens tur til at være den flyvende pilot, og han flyver os roligt fra København med retning mod Kristiansand.

 

Udflyving fra København
Udflyving fra København

 

Tiden flyver bogstaveligt talt afsted, og vi kunne endnu engang nyde det dejlige vejr, den rolige luft og en hyggelig snak, mens turen gik mod nordvest over Jylland og Skagerrak.

 

Klokken 15.45

 

Sving til landing på  bane 04 på Kjevik henover Kristiansand
Sving til landing på bane 04 på Kjevik henover Kristiansand

 

På "short final" efter en visuel indflyvning til bane 04 i Kristiansand
På “short final” efter en visuel indflyvning til bane 04 i Kristiansand

 

Klokken 16.05

 

Stop! Manuel dirigering af fly til parkeringspladserne i Kjevik. LN-WDH spejler sig i terminalen
Stop! Manuel dirigering af fly til parkeringspladserne i Kjevik. LN-WDH spejler sig i terminalen

 

Vi parkerede og kabinepersonalet og piloter gjorde deres endelige kontrol, før vi forlod flyet.

 

Tak for en dejlig dag i luften, Widerøe!
Tak for en dejlig dag i luften, Widerøe!

 

Særlig tak til den vidunderlige besætning, bestående af piloterne Steinar og Christian, samt kabinepersonalet Chrstian og Kate.

 

Klokken 16.10

Piloter og kabinepersonale er færdig for idag, og kan tage en taxa til Kristiansand centrum, hvor de kan bo på et hotel, indtil en ny arbejdsdag venter.

 

Tak for at give mig lov til at være med en dag på arbejdet, Widerøe!

Artiklen er lavet af Cecilie Larsen og oversat af Henrik Olsen. Den oprindelige artikel på norsk kan findes her



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *