Er det slutningen på Norwegian?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Norwegian har sagt løbende at de skulle have tilført mere kapital for at komme helskindet igennem den nuværende svære finansielle situation. Men her til morgen er det kommet frem at den norske stat ikke vil hjælpe til med støtte. Er det derfor slutningen på Norwegian som vi kender selskabet nu?

Efterfølgende udmeldingerne fra den norske stat har Norwegian sendt en pressemeddelse ud. Der står det klart at Norwegian føler sig overset og er svært skuffet over udmeldingerne. Men det

Norwegian udtaler følgende her til morgen:

Jeg vil først rette en stor takk til kunder, medarbeidere, Stortinget, aksjonærer, leasingselskaper, kreditorer, obligasjonseiere, reiselivsnæringen og andre som har støttet Norwegian så langt gjennom en krevende tid. At regjeringen nå har besluttet å ikke gi Norwegian ytterligere likviditetsstøtte, er svært skuffende og oppleves som en skikkelig knyttneve i magen for alle i hele Norwegian som har kjempet for selskapet og i en tid hvor våre konkurrenter mottar tosifrede milliardbeløp fra sine lands myndigheter.

Jacob Schram, Norwegians koncernchef.

Koncernchefen forsøger at spille på vigtigheden i at de er tilstede i Norge og at det sikre mange norske arbejdspladser og turister til Norge. Han siger derfor videre:

Vi heter Norwegian. Vi er norske. Vi er en del av Norge, og Norge er en del av oss. Slik har det vært i snart 20 år, og støtten selskapet har fått fra kundene har betydd utrolig mye i alle disse årene, ikke minst nå under koronakrisen. Vi tilbyr ruter fra Kristiansand i sør til Svalbard i nord, ruter som ikke lar seg erstatte over natten. Det vil ta tid, og det vil få følger for konkurransesituasjonen i Norge, slik vi også har sett tidligere. Og vi ser at flyselskaper i andre land verden over, som i likhet med Norwegian er avhengige av støtte for å overleve, mottar milliardstøtte fra sine myndigheter. Med turister vi flyr inn til Norge, bidrar vi til å opprettholde 24 000 arbeidsplasser i landet og en verdiskaping på rundt 18 milliarder kroner i året. Det alene skulle tilsi at fortsatt støtte til selskapet ville vært en samfunnsøkonomisk lønnsom investering. Hvordan man kan lande på en annen konklusjon, er for meg vanskelig å forstå. Lokalt reiseliv og næringsliv har også gang på gang understreket betydningen av Norwegians rutetilbud, nå sist for to uker siden da jeg besøkte alle våre fire norske baser og også møtte politikere og næringslivet lokalt.

Jacob Schram, Norwegians koncernchef.

Heller ikke hjælp til Widerøe eller Braathens nye flyselskab

Norwegian er ikke alene og der er derfor ikke forskelsbehandling i Norge. Staten melder klart ud at der heller ikke er mere hjælp at hente til Widerøe eller Braathens nye flyselskab.

Svær økonomisk situation for Norwegian

Norwegian har 2300 medarbejdere i Norge og flere i udlandet. Det er disse medarbejdere som nu er på spil. For med dagens udmelding ser det ganske sort ud for flyselskabets overlevelse. Aktiemarkedet har også reageret hårdt og i skrivende stund er aktien nede med over 20%. Så der er mange aktionærere som sælger ud overpå dagens nyhed.

Vi kommer derfor til at gå en meget spændende tid i møde over de næste måneder. Ikke i positiv forstand, men mere om Norwegian lykkes med at overleve.

I værste fald, så vil Norwegian gå konkurs og det kunne derfor godt spekuleres i at et nyt Norwegian vil genopstå ud af dette. Meget mindre og med primær fokus på flyvninger indenrigs i Norge og enkelte ruter ud i Europa, som det netop ny er tilfældet. Langruterne er i hvert fald nok forsvundet helt fra radaren og den store base i London lukker ned og de mange Boeing 787 Dreamliners skal finde andre steder at arbejde.

Konkurrenter er klar til at tage over

Vi ser en ændring i det norske marked og konkurrenterne er klar til at tage over. Lige nu hedder en af konkurrenterne ikke SAS, som selv har store udfordringer med at få økonomien til at hænge sammen. Men Wizzair har udnyttet at Norwegian og SAS har det svært og har startet ruter op i Norge. Lukker Norwegian ned er der ikke nogen tvivl om at Wizzair, og måske også Ryanair og easyJet, vil forsøge at tage markedsandele. De har nemlig forsat kapitalen til at gå ind i et nyt marked.

Norwegian holder en pressekonference i dag mandag klokken 10:30. Du kan finde informationer om hvordan du ser med her.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *