EU opfordrer til diskussion vedrørende muligt forbud mod elektronik i kabinen

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Nyhedsbureauet Reuters rapporterer, at den europæiske union har efterspurgt en akut dialog med Washington angående den foreslåede udvidelse af forbuddet mod elektronik i kabinen, til også at gælde flyvninger fra Europa til USA.

EU’s transportkommissær, Violeta Bulc, og kommisær for migration og indre anliggender, Dimitris Avramopoulos, har sendt et brev til John Kelly, USA’s minister for indre sikkerhed, og Elaine Chao, USA’s minister for transport, med følgende ordlyd:

”Vi gentager vores villighed til at forfølge en konstruktiv dialog og vi foreslår, at en række møder hurtigt sættes i stand, både på politisk og praktisk niveau, for fælles at bedømme risikoen og gennemgå mulige fælles foranstaltninger.”

Hvis jeg, for et øjeblik, skal tage min ”politiske hat” på, så betyder det, at de politiske ledere i Europa, så hurtigt som muligt, gerne vil vide to ting:

  1. De efterretninger som USA har i forhold til den trussel, der foreligger i forbindelse med elektroniske enheder større end en mobiltelefon i kabinen på et passagerfly. Bortset fra Storbritannien, er ingen anden EU medlemsstat del af ”Five Eyes” – aftalen om deling af efterretninger. Washington lader til at tro (berettiget eller ej), at der er en begrundet mistanke om en trussel og det lader ikke til, at europæiske allierede endnu har set den samme information. I det mindste virker det som om, at de når til en ganske anden konklusion, hvis de har set materialet, og ønsker at gøre dette tydeligt overfor Trumps administration.
  2. EU’s ledere ønsker en tilkendegivelse omkring hvilke potentielle foranstaltninger, der bliver planlagt og håber på at kunne påvirke disse, for at minimere påvirkningerne.

Mit synspunkt er, at holdningen hos EU’s kommission er ganske fornuftig. Hvis der er en oprigtig trussel, så gælder den lige så meget flyvninger mellem Berlin og London som mellem Paris og New York. Hvis efterretningerne ikke er tydelige, vil implementeringen af en upraktisk politik være potentiel skadelig for både den europæiske og amerikanske økonomi – noget der muligvis ikke er den rigtige vej frem lige nu.

Hvad der er en anelse bekymrende er, at vi nu er 6 uger inde i det oprindelig forbud mod elektronik i kabinen og emnet skal debatteres offentligt, for at for skabt klarhed og få sat møder op mellem de to kontinenter. Af åbenlyse årsager burde disse være foregået i ugevis og – om muligt – helst bag lukkede døre.

Konklusion

Dette er en historie, der tilsyneladende er under udvikling. Vi forventer en snarlig udmelding, der bekræfter en eller anden form for udvidelse af det eksisterende forbud. Tiden må vise hvad detaljerne bliver.

 

Oprindeligt udgivet af Rich Thompson på InsideFlyer.co.uk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *