EU spænder ben for støtte til flyselskaber

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Coronakrisen har været hård ved de danske flyselskaber, som både er blevet ramt på indenrigs- og udenrigsflyvninger. For at sikre luftfartsselskabers overlevelse vedtog et flertal i Folketinget derfor i juni en hjælpepakke, som skulle holde vingerne flyvende hos flyselskaberne. Men ikke en krone er udbetalt til selskaberne endnu.

Pakken er nemlig ikke blevet godkendt af EU-Kommissionen, som ikke mener at pakken er helt fin i kanten, efter de fælles regler der er gældende.

Støtteordninger skal godkendes af EU-Kommissionen. Og dele af den pakke, der blev aftalt, har det været besværligt at få godkendt. Derfor har vi også løbende holdt møder med forligskredsen og branchen om, hvordan vi kan indrette pakken sådan, at vi kan få de aftalte penge ud og arbejde, så luftfarten kommer i gang igen.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) til Ritzau

Hjælpepakken kan nå op på 259 millioner kroner. Pengene skal bruges til at betale udgifter med, så længe flyselskaberne må flyve med mindre belagte kabiner. Den skal med andre ord sikre, at selskaberne ikke ender med et underskud.

Pakken er allerede blevet ændret på efter vedtagelsen i folketinget, eftersom der er ændret krav til hvad der kan godkendes i EU. Engelbrecht udtaler til pressen:

Langt hen ad vejen har EU-Kommissionen ændret praksis undervejs. I de tidligere faser af covid-19 lå de et andet sted, når det kommer til statsstøttegodkendelser, end de gør nu. Når man flytter målstregen, så er det noget sværere at komme i mål. Det tror jeg, alle partier – og regeringen – er frustrerede over.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) til Ritzau

Ifølge SAS’ trafiktal for august var passagertallet på indenrigstrafik halveret sammenlignet med sidste år. Og kabinefaktoren var faldet til endnu mindre på alle ruter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *