Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Tirsdag den 28. januar 2020 var der første afgang for den nye SAS Airbus A350-900. Det er noget vi er mange der har ventet på i lang tid. InsideFlyer var naturligvis med ombord på turen og kan her komme med verdens første anmeldelse af en tur i SAS Go.
SAS Go er det som vi er flest der rejser med Derfor også den kabine, som InsideFlyer valgte at teste først. Der er sket flere ændringer i SAS Go kabinen i forhold til A330/A340’erne. Derfor var det også mest interessant at lave den første anmeldelse der. Vi kommer hurtigt retur med anmeldelser i Business Class og SAS Plus også.
Den store dag oprandt, som nævnt tidligere, den 28. januar 2020. Både for SAS, men så sandelige også for passagerne, specielt de af os som var tossede nok til at flyve med, mest fordi det bare var en speciel dag. I lige knap 20 år har SAS fløjet med A330/A340, og ca. 10 år før det var Boeing 767 som var SAS’ langrute fly. Så det ER altså en historisk dag.
Boarding og fest i gaten
Der blev holdt et par korte taler i gaten inden afgange. Du kan læse om hele dette arrangement i vores artikel her.
Kabinen
Kabinen er flot og designet er som vi kender det med det flotte skandinaviske tema.
Der er god plads til knæene i SAS Go kabinen. Der vil du ikke opleve nogen forskel.
Bordet er et nyt design. Det kan åbnes i to dele. Halvt til drinks og afsætning og så helt op.
Servicen ombord
Al servering var fuldstændig som vi kender det fra SAS. De var forholdsvis lang tid om at komme igang, hvilket sandsynligvis skyldtes besætningen lige skulle lære alting at kende på denne første flyvning. Jeg kan forstå det også forsinkede serveringen i Business Class en smule. I Go (og Plus) var det sådan set ikke et issue, men man kunne have givet personalet flere chancer for at lære Ingegerd Viking bedre at kende.
SAS Plus fik champagne serveret fra bakker før drinksvognen kom forbi. Det gjorde lidt ondt at se på. jeg regner med det er i dagens anledning og ikke et nyt tiltag for SAS Plus. Det ville have været en god gestus om de havde givet bobler (gerne cava) til hele flyet, det ville der alligevel havde været stil over.
Jeg fik de drikkevarer (grundet min Diamond status) jeg havde brug for, med stor venlighed og blev spurgt om ikke bare jeg ville have to rødvine fra begyndelsen – mange tak. Jeg skulle ikke vise mit Diamond kort, det havde han styr på.
En anden situation opstod, hvor to besætningsmedlemmer talte sammen om servicekonceptet (som var specielt på netop denne første flyvning). Dette kan give misforståelser overfor kunderne (red.: Diamant medlemmerne), da de kan få en opfattelse af at der ikke er helt styr på hvad deres fordele er, samt om der er styr på hvor de sidder henne. Så vi kan opfordre til at det ikke gøres i plenum. Det føles generelt bedre at genkendelsen er der og det hele er lidt anonymt.
Forretten smagte rigtig godt (samme som SAS Plus) hovederetten var faktisk også ok, kraftfuld smag, pastinak og gulerod havde faktisk lidt bid. Kartoffel klumperne, som smagte fint, var lidt til den udkogte side. Kødet var faktisk ret smagfuldt. Men saucen havde for meget sukkersmag over sig, men havde også en ret fin syrlighed. Men det hele kunne godt virke lidt til den voldsomme side hvis man fik skovlet for meget på gaflen.
I forhold til almindelig mad på SAS Go synes jeg det er en hæderlig forbedring. Det er naturligvis forskelligt om man vil smide det ekstra i, men jeg gør det nok igen.
Service og tilbud mellem hovedservering og anden serveringen
Det var lidt polar dans til PLUS, kan ikke huske præcist hvornår, men ingenting til SAS Go. Mener de var igennem en enkelt gang med vand, måske en anden gang jeg ikke har opdaget. Der var snackbaren og et ret stort galley bagerst. Men snackbaren er lidt klemt ind mellem bagerste række og galley, ikke meget plads til at stå flere og lade sig inspirere. Man kan på IFE se deres udvalg – ville være smart hvis man kunne bestille på skærmen som f.eks. Air Nz (i alle deres klasser)
Anden servering Polarrulle, æblejuice og kaffekop – det var trist og noget vi på InsideFlyer syntes SAS skal gøre noget ved. Den polarrulle er ikke vores favorit. De racede fordi i en fart, så jeg ikke fik bestilt en lille vin til. De havde ikke tænkt på at man kunne være tørstige på dette tidspunkt. De virkede lettere stressede til slut på turen. Tror de har kæmpet med at finde sig til rette i det nye fly.
Bortset fra de nævnte undtagelser, så virkede det som en almindelige SAS flyvning i bedste betydning. Professionelt og ofte med et smil. Godt humør og smil i gode mængder.
Andre nye ting ved det nye SAS A350
Vinduerne er noget at skrive lidt om. Når du sidder ved vinduet, så oplever du bedre lysindfald om dagen, samt at det bare er større vinduer. Det gør at det for de mange der gerne vil se ud vil være en bedre oplevelse.
Andre tilbud såsom magasiner eller område at stå op var der ikke rigtigt – udover ved snack baren. Jeg syntes pladsen omkring toiletterne er lidt knebent, så der vil nok ret hurtigt dannes kø som kan være svær at komme forbi. Nu var det jo en let load på på denne flyvning, men ved fuld SAS Go kabine, så vil det nok gøre at pladserne tæt på toiletterne ikke er så optimale. Toiletterne er også nye i forhold til det du kender på A330/A340’erne.
De gode sæder i SAS Go
De virkelige gode sæder er række 30, forreste Go række. Oceaner af benplads, selv når Plus sædet foran lægges ned. Lidt smallere end ellers på grund af bordet, men det er lavet ret kompakt så det føles ikke som et problem.
Læs mere: Se vores guide om hvor du skal sidde på SAS Airbus A350
Der er et par “kæreste sæder” i midten – det er godt for par, hvis de ikke kan få dem ved vinduerne. Der er ikke den “faste” armstøtter og derfor kan den slåes op og sidde lidt bedre.
De knap så gode sæder
Midterpladserne helt bagerst på række 52, 53 og 54 er ikke gode sæder. Dels ud for toiletdøren (række 54), men heller ingen hattehylder på grund af det crewrest, samt nærheden til bagerste galley. De pladser skal du undgå.
Se også vores guide til hvordan du finder de bedste pladser her.
Internettet ombord
SAS havde investeret i et helt nyt system til at give WiFi ombord på deres A350’ere.
Læs mere: Læs hvorfor WiFi ikke var helt klar på første afgang til Chicago
Det er fra firmaet Inmarsat og de tilbyder en løsning som giver en meget hurtigere forbindelse en den du kender fra de nuværende A330/A340’ere.
Da det er test, så kan vi ikke helt regne med hastighederne, men på turen fik vi ganske gode oplevelser og kunne både chatte og sende billeder via mail og Facebook/Instagram.
Vi prøver selvfølgelig internethastigheden flere gange og når den er helt på plads, så kan vi komme med lidt mere. Men en ting er sikkert at det er meget bedre og mere brugbart end hvad SAS hidtil har tilbudt. Så er du ude efter at kunne være online og arbejde på turen, så skal du sikre dig at det er en SAS A350 du flyver med. Vi havde en god dialog med SAS Teamet inden afgangen fra København.
Et stort tillykke til WiFi teamet for at kunne tilbyde WiFi på den allerførste tur med SAS Airbus A350’eren. Det lover godt for fremtiden.
Betalte du selv for rejsen?? Hvad har SAS betalt dig for sådan en god bedømmelse af en tortur afd. på økonomi klassen. Bemærkede at du havde “diamant” kortet. Det hjælper jo altid.
Hej Herbert,
Vi har selv betalt for rejsen og den er sat sammen på følgende måde: En returbillet fra som hedder OSL-CPH-ORD, da det er de billigste priser at få. Så er der købt en one-way til Oslo med Norwegian.
Vi syntes faktisk ikke den er højt vurderet – vi har flere kritikpunkter. Men vi sammenligner jo ikke turen med en tur i Business Class, men med andre rejser i Economy.
Mvh
Henrik
Tak for svaret Henrik. Natturen hjem er også altid den værste.
Hilsen Herbert
Tak for anmeldelserne .
Så lidt da – og tak for feed back og kommentarerne. Dem er vi altid glade for 🙂
Er reisen betalt af SAS?
Hej Jane,
Nej – vi har selv betalt for rejsen på denne tur, samt vores kommende tur i Business Class som vi skal ud på fredag. Hvis vi bliver inviteret, så skriver vi det tydligt 🙂
Mvh
Henrik
Hej! Jeg vil lige høre omkring række 30… har lagt mærke til, at man kan bestille fx række A og C, og på SAS eget kort ligner det, at der bare er et ‘utilgængeligt’ sæde mellem de 2 pladser. Jeg går ud fra, at det er ligesom på SeatGuru – altså at A og C er 2 sæder ved siden af hinanden, og der så bare er et sæde mindre? 🙂
Det er korrekt – På vores forum har vi taget et billede af netop det: https://insideflyer.dk/forums/threads/sas-airbus-a350-f%C3%B8rste-billeder.4845/
Skamfuldt at SAS fodrer deres kunder med rullen som andet måltid! Jeg plejer at sige nej tak og købe noget i 7-eleven inden afgang.
Enig i at det burde gøres noget bedre end en polarrulle. Der kan ikke være mange som syntes det er godt?!!?