Udenfor Danmarks Grænser

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af T4L, 8/6/20.

1. T4L

T4L VIP medlem

Beskeder:
    1,138
    "Synes godt om" modtaget:
    4,879
    Point:
    113
    EU har lavet en webside, hvor man kan tjekke hvilke ind- og udrejseregler der gælder i de enkelte medlemslande https://reopen.europa.eu/da/ Den er dog ikke sådan helt ajourført. For Danmark står der f. eks. stadigvæk at islændinge, nordmænd og tyskere der nu har adgang, ikke må overnatte i København. Men tingene forandrer sig også nærmest hver eneste dag i øjeblikket.......

Henrik Olsen, PENSIONISTEN, Beaglen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  2. SimonFraLolland

SimonFraLolland Udkants VIP

Beskeder:
    247
    1,172
    Point:
    93
    Jeg kan fortælle lidt om livet i Finland og at rejse til og fra DK.

Bor i Turku lige pt og har som sådan ikke rigtigt mærket så meget til hele situationen. Jeg blev sendt på hjemarbejde tilbage i marts efter en tur til Irland som forsøgskanin og så er jeg ikke blevet kaldt tilbage endnu.

Både biblioteker og attraktioner har været lukket her oppe men er åbnet igen. Supermarkeder har været åbent hele tiden, mens barer og restauranter har været lukket for alt andet en takeaway. På et tidspunkt var hele regionen omkring Helsinki og Sydfinland (Uusimaa) lukket ned med et indrejseforbud hvis man ikke havde et vigtigt formål, en form for regional nedlukning.

Men nu er det meste ved at åbne op igen, så man kan fx godt tage i badeland eller på biblioteket igen og togene og busserne begynder at få flere og flere afgange tilbage. Dog med skilte om afstand og masser af håndsprit. - Meget ligesom Danmark faktisk.
    Så det eneste der har været sat på pause, er rejseaktivitet. Det har været lidt nogen kedelige weekender, men jeg er heldigvis også meget glad for computerspil

Folk holder picnic langs Aura floden der gennemløber Turku
    IMG_20200602_172658.jpg

Afstands mærker i mit lokale supermarked
    IMG_20200611_173753.jpg

Siden den 2. juni er Finnair begyndt at flyve til København igen, så jeg var en tur hjemme i Danmark for første gang siden februar. Så en lille beskrivelse af hvordan det er at rejse rundt heroppe.

Skulle flyve kl 06:45 fra Helsinki, natbussen fra Turku til Helsinki er en af de ting der ikke kører, så turen gik med det sidste tog fra Turku til Helsinki.
    Med alle togbilletter til Intercity togene heroppe er der inkluderet en plads, så togene bliver ikke overfyldt. Man har op til Corona kunne købe billetter ombord på toget men bla for at mindske kontakt og sørge for at togene ikke bliver overfyldt kan man ikke det mere.
    Ikke mange der venter på toget en torsdag aften.
    IMG_20200611_203248.jpg

Ikke mange i toget
    IMG_20200522_083053.jpg

Heller ikke et øje ved Helsinki Airport station
    IMG_20200611_225600.jpg

Herefter gik jeg de 10 min ned til det Airport Hostel jeg havde booket til 32 euro for en nat. Man får en dør code til hoveddøren og en til ens værelse, så du skal slet ikke check-ind og man har faktisk ingen kontakt. Check-ud er også helt automatisk, koden holder op med at virke efter kl 11.

Fint værelse til 32 euro.
    IMG_20200611_231634.jpg
    Næste morgen ved 5-tiden gik jeg turen op til terminalen. Kun T2 har åbent for tiden. Der var ingen kø nogen steder og lufthavnen var helt mennesketom. Der var 3 afgange denne morgen; København, Stockholm og Oulu. Man skulle have maske på når man gik ind i terminalen og ombord på flyet.

Tom Helsinki Lufthavn
    IMG_20200612_052217.jpg

Afgang mod København, ville skyde på der var cirka 40% fyldt op.
    IMG_20200612_065102.jpg
    Der blev uddelt vand af crewet

IMG_20200612_070704.jpg
    Vi landede i Kastrup ved en af D gatene og så var det ellers bare igennem paskontrollen som havde en kø kun til danskere. Jeg har dansk pas så igennem på kort tid og så var jeg ellers i Danmark.

Turen tilbage gik nogenlunde lige så glat. Vi landede i Helsinki gennem paskontrol og så ellers bare hjem til min bopæl heroppe

Kun 16 ombord på retur returflyvningen.
    IMG_20200614_205136.jpg

Tager samme tur igen om 10 dage. Siden denne tur har Finland åbnet grænsen for danskere, så der skulle man slippe for paskontrol og natbusserne starter op igen fra den 29.6 så det begynder snart at være ligesom før virussen :)

Henrik Olsen, PENSIONISTEN, T4L og 13 andre "Synes godt om" dette.
  3. T4L

T4L VIP medlem

Beskeder:
    1,138
    4,879
    Point:
    113
    Jeg synes det var lidt interessant at læse denne beretning af en amerikansk blogger om sin første tur i coronategn. https://onemileatatime.com/hotels-coronavirus/ Hans oplevelse på 3 forskellige hoteller I USA (ingen masker, ingen afstand) var nærmest stik modsat til hvad jeg oplevede på 4 forskellige hoteller i Tyskland og Italien. Kulturforskel?

Henrik Olsen, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"
  4. Havse

Havse VIP medlem

Beskeder:
    100
    307
    Point:
    63
    Uden tvivl kulturforskel, og nok også et udtryk for at krisen er gjort meget politisk i Staterne, og derfor meget polariseret.

Det er som on masker hos dem er blevet enten et meget visuelt og symbolsk udtryk på ”sikkerhed” og om man tager krisen alvorligt, eller et symbol på ”vores grundlovssikrede frihed”.

For nogle Amerikanerne der er på maske siden, syntes det nærmest at lede til overvældende angst/”anxiety”, specielt hvis nogle ikke har maske på.

Næsten en overbevisning om masker er dét der holder deres liv uden for fare. Der er ikke ret meget forståelse for hvor/hvornår der kan være virkningsgrader, kort sagt, hvornår skal man være bekymret.

Ben tyder i den grad på at være havnet i den faldgrube. Han virker nærmest bange. Det er lidt bekymrende.

De andre (Trump fans?) – well – det virker bare generelt til ikke meget siver ind, heller ikke at det her måske er lidt mere alvorligt end som så.

Alt i alt, jeg syntes ikke jeg ser så meget perspektivering derovrefra. Det er nærmest enten/eller.

Hvad siger i der måske følger det lidt tættere end jeg?, og tror i der kan komme nogen form for fornuft tilbage, før efter November?

Henrik Olsen, T4L, SophieHendriksen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. SophieHendriksen

SophieHendriksen #Forstadsfruen

Beskeder:
    2,184
    8,806
    Point:
    113
    Jeg kunne ikke have sagt det bedre. Masken er blevet en sort/hvid ideologi helt uden for sund fornuft. Det lader til mange maske-fans overhovedet ikke har forstået hvad den kan og ikke kan, men er overbevist om at masken er nøglen til alt i hele verden. Det er pænt enerverende. Jeg har mange amerikanske venner, som er præcis i samme boldgade. Og som ikke fatter at deres hjemmesyede masker ikke hjælper en brik, og nå ja så blev det jo også varmt og så kom den alligevel lige ned under hagen, ikke.

Henrik Olsen, PENSIONISTEN, T4L og 2 andre "Synes godt om" dette.
  6. Nj4220

Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, LH Senator, Thai Gold

Beskeder:
    1,650
    4,790
    Point:
    113
    Alt hvad du vælger at placere foran munden, hjælper på at hindre smitten, eftersom Covid-19 smitter gennem dråbesmitte, men at de blir placeret under hagen så snart de skal ytre sig, hjælper absolut ingenting.

Henrik Olsen, PENSIONISTEN, T4L og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. SophieHendriksen

SophieHendriksen #Forstadsfruen

Beskeder:
    2,184
    8,806
    Point:
    113
    Vi tager en tur mere ud i rejselandet. Denne gang i Dubai - som tillader turister (fra alle lande) fra 7. juli. Måske du føler dig fristet herefter.

En super deal på One & Only Royal Mirage på 1.800 dhs. for 1 overnatning inkl. morgenmad (à la carte) med check ind kl. 12 og check ud kl. 18 og 500 dhs retur i F&B voucher var ikke svært at sige ja tak til. Lækkert hotel, god mad og afkølet pool - hvad mere kan man forlange af livet :D

Man troede ikke de kunne gøre mere rent end på Oberoi, men det modbeviste One & Only :D Alt fra solsenge, stole, salt/pebersæt blev desinficeret konstant. Der stod altid medarbejdere til at åbne dørene, så ingen gæster rørte ved noget. Samme medarbejdere udøvede venlig tvang af brug af sprit og alting blev markeret med små skilte med "sanitized" hvor de havde været. Kreditkortmaskinen blev desinficeret hver gang den gik fra medarbejder og til mig og omvendt!

Medarbejdere bar maske og handsker. Gæster behøvede ikke når vi gik rundt, men da jeg havde en samtale med manageren "tilbød han venligst" en maske. Det var en fin balance af hvornår det gav mening at bede folk have maske på, apropos det @Havse skriver ovenfor.

2020-06-13 14.34.59.jpg

2020-06-13 14.41.59.jpg

2020-06-13 13.21.09.jpg

2020-06-13 12.35.50.jpg 2020-06-13 12.34.12.jpg 2020-06-13 12.36.31.jpg 2020-06-13 13.50.06.jpg 2020-06-14 15.50.04-1.jpg

Kenneth K, Henrik Olsen, jespersm og 9 andre "Synes godt om" dette.
  8. Havse

Havse VIP medlem

Beskeder:
    100
    307
    Point:
    63
    Det er jo egentlig dét der er problemet. Hvad der måtte være af beskyttelseseffekt, er negeret af folks udvidende håndtering. Den generelle befolkning forstår ikke at en forurenet side ikke må berøres, at ”engangs” faktisk betyder ”engangs”, at det skal dække mund OG næse, at de har en begrænset levetid, osv.

Helt skidt bliver det når alm tekstil bliver antaget som kunne give meningsfuld beskyttelse, selvom areosoler er meget små i forhold til tæthed i normal tekstil.

Kort sagt, hvad der måtte kunne vises af effekt i en kontrolleret opsætning, skalerer virkeligt dårligt ved generel udbredelse i befolkningen.

Ingen tvivl om at certificerede mundbind kan give en øget beskyttelse i nogle scenarier. Det kommer dog også med andre ikke-corona sundheds relaterede negative effekter.

Jeg er ikke sikker på dommen er ude endnu på hvad den praktiske effekt er i virkeligheden.

Allermest er jeg nok bekymret over folk mister perspektiv og rationale, og dermed glemmer at gøre det rigtige, med de rette virkemidler, i de virkelig vigtige situationer. Det bliver alt for meget falsk overbevisning, frygt, symbolik og politik – særligt i Staterne.

I vores fly verden kan man måske også spekulere lidt på om mundbind kravet egentlig forsvinder igen når krisen er ”ovre”?. Vi har set det med sikkerhedskontrol, at tiltag bliver indført for at virke handlekraftig, men ingen rigtig vil lægge navn og politisk liv ved en beslutning om at løfte et krav igen. Det er selvom trusselsbilledet måtte have ændret sig markant.

asf, PENSIONISTEN, HenrikM og 5 andre "Synes godt om" dette.
  9. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,249
    6,695
    Point:
    113
    Som nævnt i en anden tråd lykkedes det i sidste uge at slippe væk fra Amager uden at køre over en bro. Der var mere liv end forventet på Københavns Lufthavn, men mine forventninger lå også temmelig lave. Også flere butikker havde åbnet, end jeg regnede med, men de kunne nu stadig tælles på to hænder. Jeg ved ikke om det var den store, tomme terminal eller om Joe&Juice havde skruet en takt op netop for at fylde terminalen lidt mere :)

Det er en ret spooky oplevelse at se alle gå rund med ansigtsmasker. Der var ikke overvældende mange afgang. KLM havde halvdelen af A-terminalen helt for sig selv med alle to afgange:

IMG_1505.jpeg

Vi ankom til gaten lige da priority boarding var ved at være slut, så direkte ombord. På sædet lå der en lille anretning af sandwich, en skive hollandsk sandkage og en bæger vand. Ikke på niveau med den normale servering, men helt fint for en time i luften. Jeg lyttede godt efter speaken, om der var ændringer. Der var ikke ret mange. Man skal tage mundmasken af inden man tager iltmasken på, god pointe jeg ikke havde tænkt over. Derudover lovede KLM ikke bare at de ville prøve at gøre rejsen komfortabel, men også uforglemmelig. Det må man nok sige, det var!

Ankommet i Amsterdam var der lidt mere liv i lufthavnen. Og dog. Heller ikke ret meget her:
    IMG_1507.jpeg

Maske er påkrævet i Holland også i offentlig transport. Ellers er der ikke de store forskelle med Danmark. Afstandskrav er 1,5m, men stort set alt er åbent. Den store ændring er, at man skal bestille en tidsslot. Svømmingpoolen kan bookes i 1,5 times intervaller, men en halv time til rengøring til næste hold. Museer kan bookes med f.eks. ankomst indenfor en tidsslot af en halv time. Faktisk ikke en dårlig ide, så undgår man også at stå i kø.

Så mangler der bare sommervejr :cool:

Ulrik, Henrik Olsen, PENSIONISTEN og 7 andre "Synes godt om" dette.
  10. jespersm

jespersm VIP medlem

Beskeder:
    744
    2,199
    Point:
    93
    Skal til Holland senere på måneden på privat besøg. Har hørt, at man skal fremvise hotelbooking, og det er jo lidt svært, når det er privat besøg. Oplevede du at det blev håndhævet?

Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  11. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,617
    13,245
    Point:
    113
    Hoteller i Sønderjylland klager over, at mange tyskere laver en fleksibel bookning på 6 nætter, som efterfølgende afbestilles. Men turisten har jo altid en bekræftelse på reservationen, som kan vises ved grænsen.

Henrik Olsen, Erwin Lansing og Ulrik "Synes godt om dette"
  12. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,249
    6,695
    Point:
    113
    jeg læste faktisk om reglen først i går (vi var med på en rejekutter i dag og skulle se om der var speciale regler for den type turistbåd). Så nej, jeg har ikke set til noget og der er heller ikke nogen, som ville se vores obligatoriske helbredserklæring (som man selv skal udfylde og helt ærlig ikke er papiret værd).

Henrik Olsen, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"
  13. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,249
    6,695
    Point:
    113
    Så er jeg nået til hjemrejsen, så her et stemningsbillede fra Amsterdam Schiphol Airport. KLM Schengen lounge lukker kl 12, non-Schengen har åbent indtil i aften og tilgængelig for Schengen rejsende (det blev også nummer 2 ud af 2 sikkerhedstjeks med random check; jeg på lave en Bond-stil ansigts opgradering en gang). Buffet og bar er betjente , men med så få rejsende ingen kø. Madudvalg er begrænset, men der der er, smager godt. Baren har fuld udvalg af (ikke-)alkoholiske varer.
    Den betalte restaurant og bar er lukkede, men man kan hente mad og drikke nedenunder. Dermed lovende 3 timers vente med solskin og 24 grader på terrassen.

417EC821-6722-4E2D-8A36-B1765DDFF2FE.jpeg

asf, SophieHendriksen, PENSIONISTEN og 4 andre "Synes godt om" dette.
  14. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,249
    6,695
    Point:
    113
    Så er årets sommerferie overstået og endte med et brag, eller nærmere, flere Corona-overraskelser.

Ankommet, enda før tid, til CPH kom jetbroen rullende som sædvanlig. Men med den kom er der også nogen, der insisterede på, at vi ikke måtte bruge den til at gå fra bord, men til gengæld skulle bruge trappen ved den bagerste dør og så med bus. Det gav en del ekstra tid til at snakke med personalet, når man nu sad forrest ;)

Ankommet til C26 (vist nok) ind og opad trappen.
    IMG_1804.jpeg

Derfra traveturen mod Arrivals og så viste det sig, at der faktisk var en mening med galskaben. Efter to uger udenfor landets grænsen er det nemt at glemme, at der stadig er indrejserestriktioner herhjemme. Ind i køen til paskontrol.

En kø til "Danish citizens" og en lang kø til alle andre. Efter afklaring om, at det ikke handlede om farven på passet men om bopælsadresse, hurtig igennem og videre til bagagen. En stor fordel med al den polimik, bagagen lå allerede klar på båndet. I den anden ende på bånd 2 :eek:

Kenneth K, jespersm, asf og 6 andre "Synes godt om" dette.
  15. Kenneth K

Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

Beskeder:
    1,176
    4,614
    Point:
    113
    Ikke fordi det kommer som den storeoverraskelse eller mange af os bliver ramt af det foreløbig da vi jo ikke kan rejse til USA, så har Hyatt indført obligatorisk maskekrav.

At Hyatt, the safety and security of our colleagues and guests is always a top priority. Guided by our purpose of care and following medical expert guidance to help reduce the spread of COVID-19, beginning Monday, July 27, all Hyatt hotels in the U.S. and Canada will require face coverings within indoor public areas.

Hyatt will continue to closely monitor the situation as well as local government mandates and consider expanding this mandate to other regions.

Henry "Synes godt om" dette.
  16. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,617
    13,245
    Point:
    113
    Takker mange gange for denne oplysning. Vi havde i dag en forsideartikel om maskekrav hos Marriott.

https://insideflyer.dk/nu-skal-marriotts-gaester-bruge-mundbind/

Det er åbenbart en aftale i American Hotel & Lodging Association.

Kenneth K "Synes godt om" dette.

Del denne side