Bevars, men du skal ikke fortælle mig at et fly der kan lette og lande automatisk, ikke bare kan bruge hele runway og dreje fra på sidste afkørsel hvor en bil venter og at de ikke har nogle piloter der kan følge en bil ind til en gate uden at køre i græsset - med tanke på at der var 3 fly der skulle lande og alt udgående trafik var grounded.
Altså jeg er landet i CPH i så tæt tåge, at crew gik rundt og bad alle om at slukke ALT elektronik (ikke nok med flightmode) for at sikre at deres instrumenter virkede uden evt. påvirkning - man kunne ikke se en pind, men der kunne de godt lande - men med høj sol og blå himmel, kan man ikke uden lys til taxi.
Vi lever i 2021 og CPH vil gerne være mere digital, derfor de er åbenbart stadigvæk afhængige af lys og kan ikke håndtere noget manuelt. Det er tankevækkende at så lille en del kan lukke en så stor lufthavn, med tanke på hvad de digitalisering åbner af risikable veje.
Jeg er helt med på at hvis det er landingsbanen der ikke er lys på, så er situationen en helt anden - dog mener jeg stadigvæk at det sagtens kan lade sig gøre (hvilket det jo også kunne den gang) at afvikle flytrafik uden lys, hvis ellers de involverede er kompetente nok.
Men better safe than sorry... selvom
min risikovurdering ikke lige peger på nogen i øjenfaldende faldgrupper

Click to expand...