Beaglens juridiske rejse(b)log

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Beaglen, 5/1/16.

  1. Erobran

    Erobran VIP medlem

    Beskeder:
    142
    "Synes godt om" modtaget:
    423
    Point:
    63
    Hehe det kunne du lide var :)?
    Fair nok hvis min destination reelt var København. Men nu er destinationen Aalborg :-/.....
     
    Kermit, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  2. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    452
    "Synes godt om" modtaget:
    1,381
    Point:
    93
    Hehe. Jeg tænkte færgen til GOT, og så en kort vandretur hen til Göteborg C, for at tage X2000 til Stockholm :) og så den anden vej også. ;)
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  3. Erobran

    Erobran VIP medlem

    Beskeder:
    142
    "Synes godt om" modtaget:
    423
    Point:
    63
    Ahhh nu er jeg "fuldtids flynørd" Så synes jeg da liiige vi skulle gå airbourne, så meget som muligt. og FR tog en snoldet 50'er for indenrigsen. Så en "kort" bustur til Partille for at skifte til en bus direkte til Landvetter hehe. Jeg burde hvis alt holder ankomme til Göteborg ved 12 tiden. også derfra tage imod GOT, for lidt spotting inden der er afgang klokken 19.50 til ARN.

    Men pyt. aflysningen giver godt nok irritation i den ene ende. MEN derimod 2 valgfri billet (gratis) i den anden ende til hele deres rutenetværk hehe.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  4. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,890
    Point:
    93
    I søndags skulle jeg fra Aalborg til København med Norwegian og med afgang kl. 16:25 (ankomst til København kl. 17:10). Lørdag aften modtog jeg en besked om, at flyet var aflyst grundet tekniske problemer. Jeg accepterede forslaget om ombooking til ny afgang kl. 18:10 og med ankomst i København kl. 18:55. Nu kender jeg jo EU Forordning 261/2004 nærmest til hudløshed og når man har med en aflysning og efterfølgende ombooking at gøre, skal flyselskabet sørge for at få passageren frem til slutdestinationen inden for 2 timer når distancen er 1500 km eller derunder, jf. artikel 5 og 8, hvis flyselskabet vil undgå at skulle betale kompensation. Det vil så sige i mit tilfælde, at Norwegian skulle håbe på at få mig frem inden kl. 19:10 (2 timer efter oprindeligt ankomsttidspunkt). Da jeg søndag eftermiddag var på vej til lufthavnen, fik jeg en besked om, at flyet kl. 18:10 var forsinket i en time og 10 minutter, så den nye afgang først var klokken 19:20. Nu er det sjældent at jeg ligefrem jubler over en forsinkelse, men lige netop her fik Norwegian skudt sig selv i foden ved ikke at bringe mig frem inden for de to timer, eftersom flyet grundet forsinkelsen først landede i København kl. 19:56. De tekniske vanskeligheder og det tågede vejr udenfor (på denne årstid) udgør ikke ekstraordinære omstændigheder, der fritager Norwegian fra at udbetale kompensationen. Jeg kan derfor glæde mig over, at jeg har udsigt til 250 EUR (1875 kr.) og det var over dobbelt så meget, som jeg gav for billetten tur/retur. I gaten fik jeg i øvrigt tilfældigt siddet ved siden af en dame, som var udsat for samme aflysning og ombooking som mig. Hun anede ingenting om passagerrettigheder, så hun var lykkelig da jeg bragte min viden videre. :)

    Under flyvningen var der to ting, der undrede mig: Norwegian tager 130 kr. i sædegebyr, hvis man vil sidde ved nødudgangen. Den pris skriger jo til himmelen for en smule mere benplads, så derfor er der stort set ingen, der vil sidde der længere (medmindre at man har gratis sædevalg med i sin billet eller rewardsamling). Det gjorde sig så også gældende på denne flyvning og da der ifølge sikkerhedsproceduren altid skal sidde nogen ved nødudgangen, så beder crewet gerne én af de omkringsiddende passagerer om at flytte sig over til sædet ud for nødudgangen. Man må ikke have sin bagage under sædet, så det skal op i hylden ovenover. Og her prøver flyselskaberne mere og mere på at adfærdsregulere passagererne, så disse hylder ikke er så overfyldte. Men tilbage til pladsen ved nødudgangen, så kan det jo altså lade sig gøre at komme til at sidde der "gratis" alligevel og endda med bagagen i hylden ovenover. Og så er det jeg tænker om flyselskaberne et eller andet sted ikke gør det dummere for sig selv, ved at tage så højt et gebyr for en plads, som ikke bliver solgt på forhånd, men som alligevel skal være fyldt ud grundet sikkerhedsproceduren?

    Den næste ting jeg studsede over, var registrering af ankomsttidspunktet. Det var jo netop vigtigt i mit tilfælde i forhold til om jeg kunne få kompensationen eller ej og derfor spurgte jeg en mand fra crewet, om jeg kunne få det eksakte ankomsttidspunkt at vide. Det kunne ikke lade sig gøre fik jeg at vide, men han sagde at det måtte være "block-in" tidspunktet jeg skulle regne med. Nu ved jeg jo, at der ligger en EU-dom på området, hvor det har været diskuteret hvornår et fly regnes for at være ANKOMMET og med den in mente fik jeg startet en mindre diskussion med manden -en diskussion jeg i øvrigt hurtigt opgav, da han ikke vidste hvad han skulle gøre da jeg spurgte ham ;)

    Der var ingen forsinkelser på min returflyvning til Aalborg, men nu har jeg indsendt kravet om kompensation til Norwegian og så holder jeg i mellemtiden skarpt øje med, om min konto skulle blive 1875 kr. rigere inden så længe :)
     
    asf, Henry, Jeblin og 10 andre "Synes godt om" dette.
  5. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,219
    "Synes godt om" modtaget:
    6,579
    Point:
    113
    Billigt! Jeg skulle af med 169,- hos SAS (dog for en lidt længere flyvning. Det endte dog på 1.170 kr for CPH-VNO-ARN-CPH kun for den smule benplads. Røveri ved højt dagslys, hvis du spørg denne halvjyde. Til gengæld ingen incitatement til bagefter at byde på en opgradering til Plus og fyre nogle points af, som udløber om få uger.
     
    Kenneth K, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  6. Molle

    Molle Aktivt medlem

    Beskeder:
    66
    "Synes godt om" modtaget:
    191
    Point:
    33
    @Beaglen Måske du kan give lidt indspark i forhold til min situation :)
    Jeg skulle (sammen med min kone og 2 børn) rejse til fra AAL til London via AMS søndag d. 16 oktober på point. Onsdagen inden bliver flyet fra AMS til London aflyst og vi bliver ombooket til lørdag den 15 okt om morgenen. En afgang vi ikke kan tage med. Ringer og siger dette til KLM og beder dem finde noget d. 16. Eftersom vores fly fra AAL til AMS ikke er aflyst siger jeg til dem at der vel må være et eller andet fly KLM eller et andet selskab, der har 4 pladser til en eller anden lufthavn i London. Efter meget tovtrækkeri ender de med kun at kunne tilbyde mig afgangen lørdag morgen. Tilbyder også at vi i værste fald kan tage afsted søndag eftermiddag/aften, men det kan de ikke tilbyde. De siger bare at så må jeg søge kompensation efterfølgende. Jeg vil så aflyse udrejsen, men det siger de at de ikke kan uden at hjemrejsen så også bliver aflyst. Så vi lader den stå.
    Booker AAL CPH med Norwegian lørdag aften og så SAS til London søndag morgen (for egen regning). Søndag opdager jeg så at vores hjemrejse er annulleret da vi har været "no-show" til udrejsen. Jeg ringer igen til KLM og de kan igen ingenting gøre. Ikke engang få os på det oprindelige fly som vi har betalt for.
    Så igen måtte jeg til lommerne og bestille SAS hjem fra London.
    Hvordan er jeg stillet i sådan en situation?
    Har altid været vandt til at hvis mit fly blev aflyst (typisk når jeg har stået i lufthavnen, ikke flere dage før) så har flyselskabet, i de fleste tilfælde SAS, bare smidt mig på et eller andet fly. Ikke nødvendig SAS eller star alliance.
    Skyndte mig at lave et claim jeg så senere kunne rette til, dette var dog kun for aflysningen af den oprindelige afgang. Ikke engang det ville KLM vedkende sig og mener de kun skal betale 50% kompensation:

    Dear Mr XXX,

    Thank you for your communication, from which I am sorry to learn of the difficulties you encountered on your trip.

    As per EC Regulation 261/2004, this is a situation where there is an entitlement to compensation. I, therefore, confirm that I have arranged for electronic payment of DKK930 to be made to the bank account you have specified. This should credit within the next 21 days.

    I would like to inform you that the Court of Justice of the European Union decided that a passenger could be entitled to compensation in case of cancellation, a maximum of one hour before the scheduled departure time and a maximum of two hours after the scheduled time of arrival if you were informed less than seven days before departure.

    In this case, there is no delay upon arrival at final destination and we rebooked the passenger 20 hours and 20 minutes early from origin. Therefore, the compensation amount in this case has been reduced by 50% in this case.

    Jeg har oprettet en case hos KLM og medsendt alle invoices osv men har naturligvis intet hørt endnu. Det er mange penge jeg har ude og "flyve" så håber du måske kan give lidt gode råd i forhold til at få dem tilbage :)

    På forhånd tak!
     
    Beaglen, Erwin Lansing, asf og 3 andre "Synes godt om" dette.
  7. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,890
    Point:
    93
    Jeg ser to scenarier her:

    1) Det aflyste fly og efterfølgende ombooking:

    Det er altid op til passageren selv at afgøre, om man kan bruge den foreslåede ombooking eller ej. I Jeres tilfælde kunne I ikke bruge ombookingsforslaget til noget, så derfor har I krav på at få refunderet den fulde billetpris. Du skal derfor fastholde at få den fulde billetpris refunderet.

    Udover refundering af billetprisen, har I også krav på kompensationen og KLM har her udnyttet EU Forordning 261/2004 artikel 8, der ganske korrekt giver KLM lov til at nedsætte kompensationsbeløbet med 50 % pr. passagerer.

    Du skal derfor tage imod KLMs foreslåede beløb på 930 kr. (halvdelen af 1875 kr. eller hvad der svarer til 250 EUR), men bemærk at beløbet er pr. passagerer inkl. hvis hvert barn har haft sit eget sæde og altså ikke et totalbeløb.


    2) Aflysning af hjemrejsen (No show):

    KLM har ikke lov til at slette hjemrejsen, blot fordi I er udeblevet fra udrejsen. Der er afgjort flere domme ved EU domstolen på dette, idet hjemrejsen skal ses som en isoleret flyvning.

    Som minimum skal KLM betale ubrugte skatter og afgifter tilbage for billetterne, men som jeg ser det, bør de refundere den fulde billetpris.
     
    Erwin Lansing, T4L, Kenneth K og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. Handberg

    Handberg Medlem

    Beskeder:
    24
    "Synes godt om" modtaget:
    70
    Point:
    13
    Et spørgsmål til EU Forordning, som jeg ikke lige har kunnet gennemskue.

    Jeg skulle hjem med KLM fra New York. (JFK-AMS-BLL)
    KLM aflyser så mit fly AMS-BLL og ombooker mig til et senere fly, så jeg lander i BLL, 5 timer senere end oprindelig bookning. Jeg tænker perfekt, det er jo 600€.

    Jeg laver mit claim hos KLM, og de udbetaler kun 250€ med henvisningen til at min forsinkelsen var på AMS-BLL.

    Men det er så har jeg ikke kan gennemskue om det er for hele rejse at EU Forordning gælder, eller kun den specifik aflysning. For det er rigtig nok at jeg landede i AMS, præcis som jeg skulle. Men jeg fik så 5 timers ekstra ventetid i AMS.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  9. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,521
    "Synes godt om" modtaget:
    13,037
    Point:
    113
    Og det var på samme billet?
     
  10. Offlyer

    Offlyer SK937 will be back

    Beskeder:
    1,240
    "Synes godt om" modtaget:
    4,109
    Point:
    113
    Må bare sige at de to foregående historier bekræfter min opfattelse af KLM. Har også en kompensationssag kørende mod dem, som nu er på vej i trafikstyrelsen. De er nogle slyngler med en ret alternativ opfattelse af EU forordningen.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  11. Molle

    Molle Aktivt medlem

    Beskeder:
    66
    "Synes godt om" modtaget:
    191
    Point:
    33
    Mange tak for svar! Kan godt se at man rent juridisk er meget ringe stillet.
    KLM slipper jo nemt om ved det :( Halv kompensation og billetprisen tilbage dækker ikke engange tilnærmelsesvis de udgifter jeg har haft ved at bestille nye billetter i efterårsferien.
    Den må jeg jo nok desværre æde så. Det er svært for min retfærdighedssans at forstå at fordi KLM aflyser en afgang og ikke kan få os frem til tiden, så skal det koste mig uforholdsmæssigt mange penge. Og fordi de så tilbyder en alternativ afgang der er helt urealistisk, så slipper de oveni købet med at betale halv kompensation :(
    Men så flyver jeg da aldrig med KLM igen...
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. Handberg

    Handberg Medlem

    Beskeder:
    24
    "Synes godt om" modtaget:
    70
    Point:
    13
    Samme billet, booket direkte på klm.dk
     
    Euroatc og Henry "Synes godt om" dette.
  13. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    181
    "Synes godt om" modtaget:
    691
    Point:
    93
    Så burde der ikke være noget at komme efter for KLM. Det er en samlet rejse og de skal udbetale 600 euro. Det ved de formentlig også godt men prøver bare at få dig til at acceptere de 250 euro. Skriv til dem og sig at i henhold til EU forordning 261 så skal du have 600 euro og ikke 250 euro da det er en samlet rejse på mere end 3000km (mener jeg det er).
     
    Beaglen, Handberg og Henry "Synes godt om dette"
  14. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    181
    "Synes godt om" modtaget:
    691
    Point:
    93
    Er der nogen der kan anbefale et af de her firmaer, der hjælper med claims mod flyselskaber.
    Har stadig en sag mod Corendon Airlines fra i sommer, men der er total tavshed fra dem. Får det samme svar om at deres kundeservice ikke kan se status på min sag når jeg ringer. Hvis jeg skriver til dem får jeg intet svar.
    Normalt foretrækker jeg at klare de her ting selv, men jeg er ved at opgive. Men Corendon skal ikke slippe, selvom jeg må give afkald på en del af den forventede kompensation.
     
    Beaglen, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"
  15. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,092
    "Synes godt om" modtaget:
    4,659
    Point:
    113
    Jeg har en lignende situation med TAP tilbage fra juni, hvor jeg nu har mistet tålmodighed og klaget til trafikstyrelsen. Der er en vejledning til hvordan man klager her https://www.flypassager.dk/flypassagerrettigheder/saadan-klager-du-over-din-flyrejse
    Hvis problemet er opstået i et andet land end Danmark så er der en liste over de respektive nationale myndigheder her https://transport.ec.europa.eu/system/files/2022-10/2004_261_national_enforcement_bodies-2022-10.pdf
     
    Beaglen, PENSIONISTEN, asf og 2 andre "Synes godt om" dette.
  16. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,219
    "Synes godt om" modtaget:
    6,579
    Point:
    113
    Der har været nogle domsafgørelser i Holland, som jeg har undret mig over, men ellers har jeg helt modsat erfaring. Jeg har skulle væbne mig med tålmodighed, men til sidst har jeg fået alle tilbagebetalinger, som jeg havde krav på. Kan være at det hjælper med status, eller blot fordi ingen af mine forstyrrede rejser faldt indenfor kompensationsregler, kun refunderinger.
     
    Beaglen, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"
  17. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,521
    "Synes godt om" modtaget:
    13,037
    Point:
    113
    Send en privat besked til Beaglen. Hun har kørt flere sager
     
    Beaglen, PENSIONISTEN, Offlyer og 4 andre "Synes godt om" dette.
  18. Lush

    Lush Medlem

    Beskeder:
    18
    "Synes godt om" modtaget:
    36
    Point:
    13
    Hej, håber nogle måske kan hjælpe mig her.
    Skulle fra Island (Keflavik) til København med afgang 11:15 (Islandsk tid) og ankomst CPH 15:20 (Dansk tid) men flyvet blev forsinket grundet “shortage of staff” og en nyt estimate blev sat til 14.05.

    Flyvet ankommer omkring der, men inden flyvet bliver tømt, rengøring, ny boarding m.m kommer vi først afsted mod CPH lidt efter 15:00 (Islandsk tid) og lander først i København omkring 18:45 (Dansk tid). Så der selvfølgelig gået over de 3 timer af hvad jeg har kunne læse mig frem til.

    Hvordan er jeg stillet ift. kompensation? Og hvor skal jeg evt. rette henvendelse henne?

    Pft
     
    Beaglen, Henrik Olsen, Erwin Lansing og 1 anden person "Synes godt om dette".
  19. Molle

    Molle Aktivt medlem

    Beskeder:
    66
    "Synes godt om" modtaget:
    191
    Point:
    33
    Nu ved jeg ikke hvilket selskab du fløj med (Icelandair?) men når det er en "simpel" forsinkelse, så kan man som regel oprette et claim på flyselskabets egen hjemmeside. Disse mere simple forsinkelser har jeg aldrig haft de store problemer med, udover med KLM som bare generelt er tunge at danse med...
    Hvis det er Icelandair burde det være her: https://www.icelandair.com/da-dk/support/kontakt-os/flight-disruptions/
     
    Beaglen, Henrik Olsen, Erwin Lansing og 2 andre "Synes godt om" dette.
  20. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,890
    Point:
    93
    Du har helt klart krav på en kompensation for forsinkelsen, da du lander i CPH mere end 3 timer forsinket i forhold til den oprindeligt planlagte ankomsttid. Årsagen til forsinkelsen "stortage of staff" er noget, der ligger inden for flyselskabets egen kontrol og derfor kan flyselskabet ikke slippe afsted med at sige, at dette var en ekstraordinær omstændighed, der fritager dem for at udbetale kompensation til dig. Du skal helt korrekt kompenseres for tabet af tiden,så du starter med at sende sagen ind til flyselskabet. Hold os gerne opdateret om, hvordan det går med sagen og sig endelig til, hvis der opstår problemer. Som udgangspunkt har flyselskabet 6 uger til at behandle sagen, men væbn dig gerne med god tålmodighed. Håber det lykkes for dig at få kompensation for denne forsinkelse.
     
    Erwin Lansing og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side