Klassisk strategi fra et flyselskab for at få dig til at give op. Hvis du absolut skal i kontakt med dem på skrift, må du vel ty til WhatsApp og så tage screenshots af korrespondancen. Det er ikke ideelt, men bevismæssigt bør det være lige så godt som en mail. Alternativt kan du bede om en mailadresse over deres WhatsApp.
Yes. Løsning blev via deres messenger, som jeg har skrevet til flere gange over det sidste år, når jeg ikke har kunne komme igennem til CS - (de har ikke sagt andet, at jeg skulle prøve at ringe igen). Jeg skrev, at dette var at betragte som en officiel klage og så måtte de sende den videre til relevant afdeling, når de ikke kunne oplyse e-mail.
Har en lidt pudsig sag: d. 14/2 blev mit fly til London annulleret, og jeg blev ombooket til et fly to timer senere (som jeg så ikke valgte). Jeg bad om kompensation for cancelled flight, og fik svar tilbage, at det var pga vejret, så der var ingen kompensation. Jeg svarede, at der var glimrende vejr d. 14/2, hvortil de så svarede tilbage: Nåja, forresten, det var ikke vejret med '¨heavy slots in LHR". Nu tænker jeg så: finder de bare på noget tilfældigt for at lukke munden på krævende kunder, og måske et helt tredje svar, hvis jeg spørger igen? Så hvad er jeres erfaringer: er det anstrængelsen værd at prøve igen?
Jeg synes bestemt, at det er anstrengelsen værd at prøve igen. Det er interessant at se, hvor mange forskellige forklaringer BA reelt kommer med. En snestorm i februar måned? Ja, nice try BA, men en snestorm i februar måned er ikke en ekstraordinær omstændighed og det samme er "heavy slots" heller ikke. Sidstnævnte må man tage højde for i dagens planlægning, så det hænger sammen med at drive et flyselskab. Og det skal ikke gå ud over intetanende passagerer. Jeg vil mene, at det er på tide at diverse flyselskaber stopper med at lyve over for passagererne og står ved deres reelle juridiske ansvar. Ellers kan integriteten og loyaliteten over for passagerer og andre interessenter hurtigt ryge på den konto.
Jeg prøver at skrive igen, men SAS hævder stædigt, at det var helt ude af deres hænder: "Flight SK 1517 was cancelled because of Airport delay as there was heavy slots in Heathrow Airport. As per EU regulation this comes under extra ordinary circumstances. Therefore, we are unable to meet your request for compensation in this case."
Det er SAS der skal bevise, at heavy slots i LHR har udgjort en ekstraordinær omstændighed for netop det fly den pågældende dag. Nuvel er flytrafikken underlagt flyvelederens kommando i lufthavnen, men ethvert flyselskab ind og ud af LHR ved, at der er trængselsproblemer og at der skal tages højde for det i den daglige drift. Det kommer ud på en konkret og individuel vurdering, om heavy slots skal betragtes som værende ekstraordinære omstændigheder og det er da en interessant problemstilling, som jeg synes er meget relevant at fortolke på og jeg giver ærlig talt ikke meget for SAS' forklaring, andet end at der er tale om dårlig planlægning - heavy slots eller ej! Hvis SAS bliver ved med at stejle, så send endelig sagen ind til Trafikstyrelsen til vurdering. Det vil de være meget interesserede i.
SAS lukkede sagen og henviste mig til Trafikstyrelsen, hvortil jeg nu har sendt min klage. Spændende at se, hvad det fører til. Tak for support @Beaglen
Jeg vil gerne hjælpe en ven med at kræve kompensation for forsinkelse. Jeg har en del erfaring med processen hos forskellige star-alliance selskaber. Men her drejer det sig om oneworld. Ruten var CPH-LHR-DFW-MSY. Billetten var købt af BA og fly 1 blev gennemført af BA, mens fly 2 og 3 blev gennemført af AA. Fly 3 blev forsinket med ca. 5 timer. Så jeg tror min ven har krav på 600 EUR i kompensation og kravet skal stilles til BA. Er I enige? Hvis nogen her har erfaringer med at kræve kompensation fra BA kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om det. PFT!
Det burde stadig udløse erstatning jf. EU261: https://thepointsguy.com/news/eu-flight-compensation-law-applies-to-domestic-flights, som linker videre til EUs retsdokument: https://curia.europa.eu/juris/docum...1&doclang=EN&text=&dir=&occ=first&cid=2251842 . Det er en ret ny dom fra april 2022, men jeg tolker TPGs artikel som at den passer præcist på det scenarie du har beskrevet.
Mange t Mange tak for denne artikel + links! Jeg læser det som om det er operating carrier, i dette tilfælde altså American Airlines, der skal betale kompensation. Det må vi prøve!
Hvor stor er erstatningen, når man bliver smidt af et indenrigs fly i Danmark på grund af overbookning?
Erstatning og kompensation ved overbooking – hvor meget kan du få? Kompensationsbeløbet du er berettiget ved overbooking, er efter samme kriterier som ved flyforsinkelser og flyaflysninger. Du kan kræve; 250 euro for flyvninger på op til 1500 km
- Mon det er lovligt, at point informationer kun er VEJLEDENDE når man køber en SAS billet ? - Se min korrespondance med diamant-mailen.
Du må ALDRIG stole på den vejledende pointoptjening, når du booker på sas.dk. Du kan kun stole på bookingklassen og billettypen. Du må derfor tjekke i optjeningstabellen i et andet browservindue og gange med 25% for EBG/EBD. Med hensyn til BIO-billetter fremgår optjeningen her: https://www.sas.dk/flyv-med-os/tillaegstjenester/biobraendstof/ EuroBonus-medlemmer tildeles yderligere 400 basispoint på flyvninger i Skandinavien eller 700 basispoint på europæiske flyvninger, når de køber Go Smart Bio eller Plus Pro Bio (sammenlignet med Go Smart og Plus Pro) Bemærk at de 450 ekstra basispoint er en kampagne. Lige nu! For at fejre vores nye Bio-billetter tilbyder vi yderligere 450 basispoint, som vores medlemmer optjener pr. flyrejse, når de vælger Go Smart Bio og Plus Pro Bio. Gælder for rejser til 31. august 2023.
Iflg SAS´s juridiske bestemmelser så siger Diamant mailen klart, at man ikke kan stole på de opgivne point på booking tidspunktet, dvs heller ikke point på bookingklasse og billettype, eftersom disse 2 kategorier jo også kan ændre sig inden mine eventuelle rejser, f.eks. 6 måneder frem i tiden. Når jeg foretager den sidste transaktion i et billet køb, så modtager jeg altid en bekræftelse hvorpå der meget tydeligt står : BETALING GENNEMFØRT og lidt længere nede : OPTJENTE POINT XXXX. >>>>> Det er denne sidste info, som jeg harcelerer over, at man ikke kan stole på denne meddelelse. Det må være ulovligt at udstede en sådan bekræftelse uden at den har den ringeste værdi.
Mon SAS har valgt at fjerne det? Netop af den årsag du nævner. Jeg har kigget både rejseplan og e-ticket for mine fire sidst bookede rejser med SAS - alle booket inden for de sidste 1,5 måned og der fremgår ingenting omkring antal point der optjenes. Alternativt har jeg måske bare stirret mig blind