Sidst jeg var med den spanske til Tallinn, var der på hjemturen britisk pilot, der titulerede os "hi folks" - frisk fyr og søde spanske stewardesser ....
Flyvning nr: 21 2016 Fly nr:SK793 Route: CPH-NCE STD: 0940 ATD:1045 STA:1205 ATA:1240 Sæde:5F- alt booket - ingen fri midtersæder Plus - opgraderet fra Go for €44 via OT - billetten fra en NoN torsdag til 700kr t/r Load:101% - mener jeg så en person i jumpseatet Fly:A321 - OY-KBL Point:2500 Kommentarer: Flyet var totalt booket/overbooket - ihvertfald sagde den kvindelige meget skånske kabinechef at man ikke længere brugte seatblock på Plus eller til statusmedlemmer så man havde fyldt op på de første 6 plus rækker med 3 passagerer på hver side. Ombordstigningen gik sådan set OK selvom Plus/status medllemmer ikke kom først i køen. Det vigtigste var at få lodset et 2 x 95 år gammelt ægtepar sikkert ombord sammen med alle de prominente og kendte der altid beflyver denne rute ( ikke mig - ha ha) Da vi var klar til afgang fortalte kaptajnen vi have fået et ny landingsslot i NCE så vi skulle vente 45 minutter i CPH på en venteplads. Han sagde der grundet banereparationer i NCE kun var 14 slots i timen hvilket vi åbenbart havde forpasset. Forsinkelsen blev nu fløjet meget pænt ind så så det endte med 35 minutter senere ankomst end programmeret. Servering : En blå madkasse med dette Lammet var kedeligt, tilbehøret var stærkt krydret med harissa og smagte fint. Zero og smoothie til. Flyvning nr. 22 2016 Fly nr. SK794 Route NCE-CPH STD: 1145 ATD 1140 STA:1405 ATA 1345 Sæde 4A - frit sæde ved siden af Plus - opgraderet fra Go for €44 Load: 100% Point:2500 Fly: A320 - OY-KAY Kommentarer : Servering - samme blå boks som på udturen. Bad om en sandwich istedet for og fik en udmærket N.Y. deli sandwich med pastrami og ost på groft brød. Alen bedre end det tørre lam. Drikkevarer var som vanligt ad lib foran - jeg valgte en Ramloesa. Samme skånske kabinechef som på udturen. Hun havde 24 timer senere svært ved at forklare hvorfor der var et frit 4B midtersæde på plus mellem to guld rejsende ! Ellers var hun og resten af besætningen mest optaget af en syg medpassager på sæde 2A som blev rigtig dårlig undervejs så diversion til HAJ eller HAM blev ivrigt diskuteret med en ombordværende læge. Heldigvis fløj kaptajnen stærkt og beredskabet med læge og ambulance plus lufthavnens førstehjælpere stod klar i gaten da vi kom til CPH. Godt at se at alt inkl iltflasker/masker og medicinkasser fungerer som det skulle. Rart at vide hvis man en dag selv skulle blive syg i et SAS fly. Ellers var den første del af hjemturen langs den franske og italienske riviera plus alperne en af de smukkere flyveture - kaptajnen havde fået en anden rute end sædvanligt. Første billede Cap-Ferrat lige øst for Nice - andet billet Mt. Blanc
Lad os få lidt namedropping. Jeg har engang fløjet NCE-CPH med mindst 8-10 personer der var kendt fra de kulørte blade.
Du er jo vores in-house celeb @jefi99 så det kan ikke overraske. Hvornår kommer der rapport fra Roskilde 2015?
De er da dig der har brugernavn aka "dekendtes" på insta, snap og wherever... som @jakobv84 siger du er da den der møder eller har stået 1 meter fra enhver stangstiv festival rockstjerne så vi venter på lidt goodies fra RF15 og SKB15 her eller på Connery OK - en meget ældre dansk komponist (edit - 91år)med tegnebogen i orden og en yngre kone var med sydover. Resten af de kvindelige passagerer havde fået godt med botox/filler hvilket vist er helt normalt i PACA og omegn (Provence - Alpes Cote d´Azur)
Flyvning nr 23 2016 Fly nr SK 454 STD 0720 ATD 0732 STA 0840 ATA 0827 status EBG Point : 315 Route CPH-OSL Sæde 25F - ingen på DE sæder Go- F&F - V-class pris 1100dkr retur A321 - OY-KBL Load 25% - så masser af plads i dette fly som jeg specielt havde bedt SAS om at stille til min rådighed ligesom på ovenstående NCE tur - spøg til side - A321 er efter min ringe mening det bedste fly i SAS Europa flåden En stewardesse fortalte mig 0720eren normalt altid er fully booket men det her var op til helligdage så der var kun full load på returen til CPH Servering : 1 glas vand Meget smuk morgen flyvning - klar himmel og flot udsigt til den svenske skærgård nord for GOT og hen over østlandet og oslofjorden til OSL Morgenmad var indtagen i CPH SAS dagligstuen ( stueetagen) da guldstuen (første sals loungen) som vanligt var overfyldt Efter ankomst til OSL igennem pas og security hvilket går helt smertefrit og så op på første sal og til højre i OSL lounge som er BA loungen. Udmærket sted som dog ikke helt måler sig med SAS gullstua i OSL Flyvning nr 24 2016 Fly nr : BA 763 STD: 1125 ATD 1125 STA 1300 ATA 1215 Sæde 3F (er statusmatchet til AB Gold så kunne i god tid vælge alle sæderne gratis) Route OSL-LHR Status QR burgundy point : 939 QM + 12 QP Business / class Europe . J-class - første del af errfare tur til N.Y. - pris 3700dkr t/r(normapris 17k dkk) Load : 100% - alle sæder både foran og bag besat - Club europe var til og med række 10 Fly : A319 - G-EUPX Servering : drinks eller champagne i små flasker fra den ny franske leverandør Castelnau. Jeg troede først det var en spansk cava grundet navnet men min svenske medpassager belærte mig om dens fortræffeligheder. Jeg nøjedes dog med skotsk kildevand med bobler. Serveringen af tidlig frokost var perfekt med et par slags skinke tror det var spansk sortfods og italiensk parma - intet menukort. Fremragende servicering af en ung men meget veloplagt besætning. Bedste af det hele var da styrmanden efter ankomsten til LHR terminal5a ca 45 minutter før scheduled ankomst sagde at det havde han aldrig nogen sinde oplevet i hans flyvende karriere. Normalt plejer LHR Air traffic og lang transit kø at forsinke men ikke på denne flyvning. Super og et meget fint produkt på business class Efter igen at skulle igennem security var det op i T5A BA south lounge som viste sig at være et menneskemylder uden lige - prøvede lidt af buffeten som ikke var specielt ophidsende og gav mig maveonde på turen over atlanten. Til skæk og advarsal tror jeg det var den vegetariske indiske dhal ret. Flyvning nr. 25 2016 Fly nr. BA189 Route LHR-EWR STD: 1515 ATD 1925 STA:1534 ATA 1902 Sæde 10B - 2-4-2 sæder status : QR burgundy point : 4323 QM + 28 QP - hvilket gjorde jeg blev QR privilege silver ved ankomst til EWR Business / Club World I-class Load: 100% til sidste plads på alle 4 klasser Fly: B773W - G-STBH Der var i sidste øjeblik skift af flytype fra den ældre 772 3 klasses til et helt nyt 773W 4 klasses men jeg blev på mit oprindelige sædevælg som viste sig at være perfekt. Første sæderække i business cabinen men sædet vendene i flyveretningen og fri adgang til galley og toilet. Vi kom lidt forsinket afsted og med en ny absolut moden eller "overmoden" besætning ift til OSL turen men alle var venlige og høflige som kun englændere kan være det og ydede en god service omend den ikke kan måle sig med sandkassens selskaber. Sædekomforten var god og filmudvalget stort. Jeg havde på forhånd udset min mig den seneste James Bond film som jeg ikke havde nå at se i de danske biografer. Må beklage at den ikke kunne holde mig helt vågen - måske grundet indtagelse af de våde varer nævnt nedenfor Der var først drink og champagne service. Denne gang fra hele flasker og jeg valgte den lyserøde brut fra Castelnau og sidenhen Taittingers brut men som Buck´s Fizz (champagne cocktail med OJ) Der var menukort med 2 forretter og 4 hovedretter og endelig 3 desserter. Intet specielt. Min bøf var direkte kedelig og tør velsagtens fordi den var blevet dræbt i mikroen. Ønsket på forhånd om stegningen kunne ikke opfyldes. Sådan ser den ud "Seared fillet of British beef with roasted potatoes, onion soubise, carrots, buttered cabbage and bourguignonne sauce" Vinene jeg valgte var to californiske, den hvide en 2012 Cuvaison Chardonnay Carneros fra Napa valley og den røde en 2013 Pinot noir fra Truchard også fra Napa. Begge særdeles gode vine Bedre var faktisk servering no 2 en times tid før ankomst med high tea med sandwiches, scones og clotted cream og jam. Vi fløj den sædvanlige rute over Wales, syd om Island og over Quebec og landede igen før tid. denne gang dog kun 20 minutter før tid. En helt igennem god oplevelse med undtagelse af bøffen. Det allerbedste var dog at komme fra flyet som en af de første og komme til en tom terminal B i Newark/EWR hvor der var mindst 20 immigration sluser åbne og "ingen kunder i butikken" så det tog sådan cirka 5 minutter og welcome to U.S. - bagagen rullede på båndet. Customs vinkede bare igennem. Supershuttlen holdt og ventede og jeg var på Manhattan 810pm - en time efter landing. Det har jeg aldrig oplevet før - ved ikke om andre herinde har oplevet indrejsen i US er blevet hurtigere . Houston /IAH var også nem og hurtig men med det "bette" bizfly fra SK.
Flyvning nr. 26 2016 Fly nr. BA188 Route EWR-LHR STD: 2130 ATD 2157 STA:0920 ATA 0935 Sæde 7E - 2-3-2 sæder status : QR Silver point : 4323 QM + 28 QP Business / Club World I-class Load: 100% til sidste plads på alle 3 klasser Fly: B787 - G-ZBJE Check-in ved business skranken og fast track forløb godt og hurtigt. Startede i BA Galleries loungen i EWR. God lounge med fint kig ud på startbanerne. Spiste lidt mad i loungen da jeg ville sove på flyveturen. Jeg havde på anbefaling fra IF medlemmer valgt sæde 7E - et midtersæde hvor jeg følte mig lettere klaustrofobisk indtil skærmene kom op efter starten. Det var bagvendt altså mod flyveretningen men gjorde nu ikke noget - men ville ikke bryde mig om det på en dagflyvning. Vi kom afsted med en halv times forsinkelse da besætningen ikke kunne komme ombord før i sidste øjeblik grundet customs check af flyet så det var bare at krydse fingrene grundet en tight videre forbindelse. Jeg lavede straks efter fasten seatbelts var slukket sædet om til en 180 graders seng og sov ret hurtigt efter et par øko natpiller. Nåede ikke at se menukort og fik ingen servering hverken vådt eller tørt efter eget valg. Sov i ca 5,5 time indtil lyset blev tændt. Desværre kom vi til LHR med 15 minutters forsinkelse og jeg var så ret bekymret da næste fly skulle gå 45 minutter senere. Straks ved ankomsten stod en BA medarbejder og ledte passagerer til OSL afsted med det lille tog fra T5B til T5A. Alt til ingen verdens nytte da flyet kom op på min BA app med en push besked som sagde forsinket til 1220. Flyvning nr 27 2016 Fly nr : BA 764 STD: 1025 ATD 1340 STA 1237 ATA 1517 Sæde 4F Route LHR-OSL Status QR silver point : 939 QM + 12 QP Business / class Europe . J-class - t/r Load : 90% - alle sæder bag besat - Club europe var til og med række 10 Fly : A319 - G-EUPV Der var kaos i LHR. Hele UK var ramt at stærke storme og diversions og forsinkelser så gik på anbefaling af BA personale hen i BA T5A north lounge og spurgte om min billet kunne ændres til CPH - men flyet var allerede forsinket til kl13 fra kl9 så det var ikke nogen ide sagde - kunne blive annuleret. Tog så shower i loungen og det fungererede - ingen lange køer som i DXB/DOH. Derefter god morgenmad med kaffe og croissant af høj kvalitet og arrangerede videretransport fra OSL. Vi kom afsted fra LHR med det samme fly der var kommet ind til LHR fra OSL med 2 timers forsinkelse tidligere på dagen så besætningen undskyldte meget og prøvede så godt de kunne at flyve forsinkelsen ind. Servering drinks, små flasker champ og frokost/lunch som endnu engang var god. Servicen helt i top med små ting som tøj på bøjler og hele tiden forespørgsel om man ønsker mere. Jeg synes BA har et meget fint business produkt i club europe. Flyvning nr 28 2016 Fly nr SK 1465 STD 1720 ATD 1729 STA 1830 ATA 1829 status EBG Point : 315 Route OSL-CPH Sæde 25F - E sædet tomt Go- L-class pris 660kr enkelt B738 - LN-RPM Load 90% Måtte i LHR ringe til SAS og spørge om min billet kunne ændres. Den var via OT blevet opgraderet til plus/Z-class et par dage før men der var desværre intet at gøre. Min returbillet med SAS OSL-CPH kl1510 var ubrugelig. Jeg så maskinen afgå fra gaten da vi landede i OSL. Nå, men SAS var venlige og tilbød ombookning til GO for 2000 dkk eller plus for 2300dkk og jeg sagde pænt - nej tak. SAS foreslog så jeg annulerede billetten og købe en ny enkelt på net eller APP Hun kunne se jeg kunne få en billet til 1/3 af ombookingen. Endte med jeg købte en enkelt billet på APPen med det samme. Så det blev resultatet. 89kr tilbage i skatter/afgifter på en ikke benyttet returbillet og en ny billet og en OTu til €39 der kunne smides i papirkurven. Så kan man lære det ikke at blande fly alliancerne sammen. Efter paskontrol og at have fået bagagen i OSL var det ny indcheck og derefter i Guldstua som var et behageligt sted at tilbringe et par timer når det nu skulle være. Flyet gik næsten til tiden og alt gik som det skulle med det norsk baserede fly som ligger i pendulfart mellem OSL og CPH med en frisk norsk ung besætning. Baggagen kom frem som no 3 i CPH og så var det bare at finde toget hjemover
Ærgerlig ekstraudgift, men også modigt booket! Har du en rejseforsikring der dækker? Og så har SAS fået fikset at OT opgraderede billetter kunne ændres i appen? :-/
Min MC plat rejseforsikring dækker desværre ikke - jeg troede faktisk jeg med en OTu Z-klasse havde mulighed for ombookning til senere fly men det står jo desværre sort på hvidt hos SAS at ombookningsreglerne følger den oprindelige klasse - i mit tilfælde V og jeg endte på L Det var bare surt show
Hvorfor dækker rejseforsikringen ikke? Det lyder da som et klassisk eksempel på hvad der er dækket under forsinket fremmøde?
Jeg genoptog forhandlingen med TRYG rejseforsikring som dækker MC plat kort her til morgen og håbede på anden medarbejder i røret end i sidste uge. Det var så tilfældet så jeg fik heldigvis refunderet min billet OSL-CPH minus de skatter/afgifter jeg fik retur på den anden billet Betaling fra TRYG 579kr. Tak for moralsk opbakning fra alle
Flyvning nr: 29 2016 Fly nr:SK2587 Route: CPH-PMI STD: 0600 ATD:0900 STA:0605 ATA:0850 Sæde:10A - frit midtersæde GO - O-klasse - billetten fra en NoN torsdag til 527kr t/r og er alle pengene værd når den fås så billigt. Load:100% Fly:A321 - OY-KBH Point:625 Kommentarer:Meget tidlig flyvning ud af CPH. SAS loungerne åbner 0530 så brugte Aviator loungen hvor der er adgang med DC/PP. Da det var meget tidligt var der endnu ikke nået at blive beskidt som der ellers hurtigt bliver. Flyvningen var med mit yndlingsfly i SAS Europa flåden A321. Jeg synes det er et fremragende fly med meget mere plads end i en normal 738 eller 320 fra SAS eller de mange andre selskaber der bruger dem. Flyet var som sædvanligt til PMI fyldt med en blanding af amatør cykelrytterne til ugetræning før ironman/triathlon løb , golfspillere og nogen kendisser. Denne gang ingen navne. Servering : 1 glas vand. Behagelig flyvning uden de store problemer og ankomst 10 minutter før tid. Flyvning nr: 30 2016 Fly nr:SK2588 Route: PMI-CPH STD: 1125 ATD:1125 STA:1425 ATA:1415 Sæde:10F - en sæderække til min rådighed PLUS Z-klasse - opgraderet med uTO fra GO for €39 Load: 85% Fly:A321 - OY-KBH Point:2500 Kommentar : Besøg i loungen ved C-fingeren. Intet at skrive hjem om da loungen er gemt af vejen og uden udsyn til startbanerne. Kun lidt tørt brød og søde kager. Flyvningen hjemover var i Weltklasse. Samme fly som udgående efter 1 døgn på Mallorca. Da OT gik igennem og PLUS heldigvis var til og med række 10 kunne jeg få mit gamle sæde fra den oprindelige booking tilbage - ellers er række 2 i højre side i 321 den eneste der er værd at bekymre sig om i PLUS afsnittet med lidt mere benplads. Besætningen var helt uovertruffen. Skånsk kaptajn som bød velkommen ved ombordstigning og sagde farvel da vi skulle fra borde - dog ikke med håndtryk men lige før. Han var meget informativ og fortalte undervejs om hvad der var at kigge på fra 36000ft højde. Den mandlige skånske steward ombord leverede en suveræn kundeservice som jeg næsten aldrig har oplevet før. Og ikke kun på PLUS, han og resten af cabin crewet leverede varen til alle. Fin servering med et velsmagende måltid med kylling og salat og 2x Zero. Et spørgsmål om flyruten og stewarden var kort efter tilbage med kaptajnens Ipad med alle navigations oplysninger og informationer. Stewarden flyver normalt langruter og er på sk901 idag til EWR og sk902 tilbage imorgen hvis nogen er så heldige at være med. Landing på en usædvanlig indflyvning kommende fra Mallorca. Nemlig ind over København og ud over Øresund ved Hellerup med sædvanlig flot indflyvning og igen landing 10 minutter før tid hvilket SAS jo altid siger men vel også er lidt stolte af. Og de kan de roligt være.
Lyder til en herlig MR tur. Genkendte de dig fra nedturen? Og kunne de se det sjove i det!? De gange jeg har lavet ud og hjem og de har genkendt mig, har de på en måde nurset lidt ekstra om mig. Om det er fordi de gerne vil yde en god service til tosser som mig, eller de blot har ondt af mig ved jeg ikke... Den iPad er jeg godt nok misundelig på..... Skøn rapport.
Det var måske ikke helt klart men jeg havde 24 timer på Mallorca så samme fly havde en CPH-PMI-CPH og i direkte tilslutning CPH-AGP-CPH og var klar næste morgen til en ny tur CPH-PMI PMI-CPH og skulle derpå slutte dagen af med CPH-ROM-CPH. Og besætningen var ny på min hjemtur dagen efter. Og kan forresten anbefale Palma som storby destination til dem der har set Barcelona og gerne vil opleve bylivet, maden og den gode spanske vino.
Flyvning nr: 31 2016 Fly nr:FR2891 Route: CPH-NYO STD: 0835 ATD:0850 STA:0940 ATA: 0945 Sæde:20A - bad om at rykke til tom nødudgangsrække hvilket var ok så endte på 16F Load: 90% Fly:B738 - EI-FOL Kommentar : Besøg i Aspire loungen i CPH med DC kortet. Pænt og rent og ikke så mange mennesker om morgenen som i Aviator. Udmærket morgenmad med 1 styks rigtigt usundt wienerbrød - det kommer man ikke i nærheden af i guldstuen hos SAS Brugte flyvningen som positionerings flyvning til Stockholm og gav kun 99dkr for billetten. Flyet var spritnyt fra februar 16 så ingenting at klage over der. 50 minutters flyvning og man er i NYO som ligger 100km sydvest for Stockholm. Flygbussan kører til Stockholm cityterminal for 139sek på 1time og 20minutter. Flyruten har ikke været nogen success så Ryanair stopper CPH-NYO ved udgangen af maj måned - du kan stadig få billetter i det meste af maj til 39dkk for en enkeltbillet kan selvfølgelig også bruges som adgangsbillet til CPH til en gang flyspotning i maj. Besætningen var en østeuropæisk kaptajn og sydeuropæisk cabincrew. Alle venlige, høflige og gør det de skal på sådan en kort flyvning.
Flyvning nr: 32 2016 Fly nr:SK409 Route: ARN-CPH STD: 1800 ATD:1830 STA:1910 ATA:1935 Sæde:24F - frit midtersæde og stadig mit favoritfly hos SAS GO - O-klasse Load:100% Fly:A321 - OY-KBH Point:315 Servering - 1 glas vand Startede i guldloungen i ARN hvor jeg mødte min medrejsende @Henrik Olsen Det var hot dog dag i loungen så der blev indtaget varme hunde med ginger ale til. En god afveksling fra den sædvanlige laks. Flyet var ramt af dårligt vejr/massiv regn og torden på indflyvningen fra CPH til ARN så var en halv time forsinket ved ankomst til ARN og afgik derfor også med en tilsvarende forsinkelse fra Stockholm. Intet at bemærke om denne korte flyvning dog blev vi sat i venteposition ovenover Kullen i cirka 10 minutter inden vi kunne flyve ned igennem Øresund og lande og komme af i D-fingeren Flyvning nr: 33 2016 Fly nr: SK995 Route . CPH-PEK STD: 2100 ATD:2105 STA: 1155 ATA 1140 Sæde 23G - første gangsæde efter gardinet GO - O-klasse Load 100% FLY: A343 - OY-KBC Point : 4690 Grundet det tidligere flys senere ankomst var der ikke tid til lounge besøg men gik direkte via paskontrol til C-fingeren. Spurgte i gaten om upgrade men der var kun to midter PLUS sæder tilbage hvilket jeg ikke syntes var 15k point værd da formålet var at sove max på turen. Kom hurtigt ombord som statusmedlem og havde et udmærket sæde 23G med god benplads og en af statur beskeden kvindelig kinesisk sidekvinde. Hun viste sig at være guide og tolk for en masse ombordværende kinesiske pelsopkøbere der havde været til den halvårlige mink pels auktion hos Kopenhagen Fur og fortalte om stigende skindpriser og stor glæde hos opkøberne. Pelsfolkene kunne tale meget højt og længe så efter et par øko sovepiller var det på med natmasken, ørepropper og tæppe og heldigvis var jeg i drømmeland en god del af de ca 8,5 timer flyturen varede. Jeg fik ingen servering hverken aften eller morgen så kan ikke berette om den udover hvad jeg så hos sidemanden og det så ikke spændende ud. Fin ankomst før tid I Capital Airport og resten gik også med lynets hast. En lille togtur fra T3 til T1 og immigration/told overstået på få minutter så lidt over 12 var vi klar til 48 timer i Beijing
Flyvning nr: 35 2016 Fly nr:SK1786 Route: CPH-TLL STD: 0755 ATD:0755 STA:1025 ATA:1015 Sæde:17D- nødudgangssæde - frit sæde ved siden af Load:95% Fly:CRJ900 - EC-JZV Economy klasse - O fra NoN pris 550kr t/r Point:315 Kommentarer: Servering . 1 glas vand Bonus info : SAS har indchartret dette fly til TLL flyvningerne på wetlease fra Air Nostrum fra Valencia med fuld spansk besætning. Servicen var OK ligesom sidste flyvning i februar men de spanske stewardesser talte denne gang engelsk. Anden gang på et par måneder jeg oplever man kalder over højtaleren på en læge ombord til syg passager. Heldigt at der også denne gang var en kvindelig læge der kunne give ilt/yde hjertemassage indtil vi var ved gaten i TLL hvor ambulance personale tog over Flyvning nr. 36 2016 Fly nr. SK1787 Route TLL-CPH STD: 1510 ATD 1500 STA:1545 ATA 1520 Sæde 17D - frit sæde ved siden af Economy klasse - O Load: 60% Point:315 Fly: CRJ900 - EC-JZV - eneste fly der bruges på ruten. Var inden afgang i Nordea loungen i TLL der er den eneste lounge og dækker alle selskaber der beflyver TLL plus DC og PP. Ikke noget specielt men fin udsigt de de få fly der kommer til TLL Kommentarer : Servering 1 glas vand Flot flyvevejr og hurtigt tur på 1 time og 15 minutter