Flyvning nr: 37 2016 Fly nr:FI201 Route: CPH-KEF STD: 0750 ATD:0750 STA:0900 ATA:0850 Sæde: 7D- nødudgangssæde - frit sæde ved siden af Load:90% Fly:B752 - TF-ISY Economy klasse - P - første del af en CPH-KEF-JFK t/r til 2400kr for en midt i ugen 2 dages tur hvor eneste andet selskab der tilbyder t/r uden at overnatte en lørdag i NYC er DY men var 1000kr dyrere på en tur via LGW. Point:1500 til saga club - og hvad kan man så bruge dem til : bl.a. indkøb på amazon.com Kommentarer: Servering . 1 glas vand Indcheckning på nettet med 2 x boardingkort udprintet. En morgen med få mennesker i security så det gik stærkt og jeg kunne hastigt gå til gaten hvor boarding gik fint. Sædet jeg havde valgt var i afdelingen economy comfort som er et par rækker bagved gardinet med 2-2 rækker ligesom i Saga class oppe foran. 7D er i dette fly en 3 sæders række med midtersædet blokeret og vel det bedste economy sæde. Icelandair har servering i Saga og Comfort mens alt er mod betaling i Economy undtagen kaffe/te/sodavand/vand. Der er skærm i alle sæder men øretelefon. Skal tilkøbes for 5usd og maden ombord skal også købes extra. Der er WIFI i de fleste B752 og koster mellem 8 og 11 usd. Jeg prøvede ikke WIFI. Besætningen var ung og morgenfrisk og vi havde en meget fin flyvning over Sydnorge og forbi Vatnajoekull. Landing i gråvejr 10 minutter før planlagt tid i Keflavik. Flyvning nr. 38 2016 Fly nr. FI615 Route KEF-JFK STD: 1700 ATD 1725 STA:1900 ATA 1840 Sæde 16C - frit sæde ved siden af på denne 3 sæders midterrække Havde oprindeligt valgt nødudgang 19B på en 2 sæders gangplads men havde ingen seatguru eller andre til at guide så det var lidt i blinde og var et skrækkeligt sæde op mod en væg og uden benplads selvom det var nødudgang Sæderne i economy i denne Boeing 767-300 er 2-3-2 Economy klasse - P Load: 85% Point:2100 til Saga club Fly: B763 - TF-ISN - fint navn på flyet = "SvörTuborg" Efter et hurtigt 7 timers stopover som jeg brugte i Reykjaviks centrum på sightseeing var der afgang videre til JFK med Icelandairs nyeste fly som er en leaset 16 år gammel maskine i en rimelig stand. Den startede sin karriere hos Air NZ og var senest 5 år hos Kenya AW ingen lounge adgang for DC og PP i Keflavik. Kommentarer : Servering 1 flaske vand ved boarding og derefter løbende servering af kaffe/te/sodavand/vand u/beregning. Keflavik er en nem og lille lufthavn til transfers og bruges nu udover Icelandairs flyvninger til US/Canada også af WOW som har startet et tilsvarende koncept med endnu billigere priser til US/Canada. Service ombord er fin nok men mad og øretelefoner koster penge. Dette fly havde endnu ikke WIFI. Kaptajnen ombord ikke af den snakkende type men fløj hurtigt så vi landede 20 minutter før tid og US Immigration viste sig fra deres pæneste side i JFK Terminal 7 og der var mange åbne skranker og kort ventetid for at komme ind i US
Flyvning nr: 39 2016 Fly nr:FI612 Route: JFK-KEF STD: 1410 ATD: 1410 STA:2340 ATA:2340 Sæde: 24C - flyet er 3-3 på economy Load:100% Fly:B752 - TF-ISF Economy klasse - P Point:2100 til saga club Servering . 1 glas vand Tog subwayen+airtrain fra Grand Central til Jamaica Center/Sutphin/T7 for totalt 8usd og gik næsten ligeså hurtigt som med Supershuttlen indgående til 22usd Indcheckning ved skranken da man ikke bruger mobile boardingkort i US, Gik hurtigt med nogen kvikke damer ved skrankerne og lille fly så få passagerer. Terminal 7 i JFK er en lille gammel terminal med dyre fastfood steder men får en stor pris fra mig for den nemme indrejse til US: Der var også WIFI i denne B752 men prøvede ikke Intet at bemærke på denne korte flyvning på 5 timer og 30 minutter. Ringe filmudvalg med ældgamle film så fik læst lidt i en bog. Landede i Keflavik i næsten dagslys trods ankomst omkring midnat. Så et par færgeflyvninger ved ankomsten bl.a. en ny TK B738 på vej fra Boeing fabrikken i Seattle via Gander og KEF til Istanbul Flyvning nr: 40 2016 Fly nr:FI202 Route: KEF-CPH STD: 0100 ATD:0100 STA:0600 ATA:0540 Sæde: Havde også valgt som på udturen 7D men denne gang var det en anden konfiguration og det var et delvis crewsæde så fik lov til at flytte til 8C som var et nødudgangs sæde på en fri række Load:80% Fly:B752 - TF-ISJ Economy klasse - P Point:1500 til saga club Servering .:1 glas islandsk sparkling water Flyskifte gik uden problemer og nåede endda en Joe-Juice sandwich plus smoothie i KEF J&J kommer i flere og flere lufthavne så konceptet må være populært trods den mange gange irriterende høje musik Natflyvning men fik ikke sovet meget på denne korte 2 1/2 times tur selvom vi fik udleveret et fint og stort tæppe. Ankomst til en tom ankomsthal hvilket er sjældent - ingen andre fly så tidligt og hurtigt videre med toget hjemover.
Flyvning nr: 41 2016 Fly nr:TK1788 Route: CPH-IST STD: 0650 ATD:0650 STA:0910 ATA:0840 Sæde: 5D - gangsæde frit sæde ved siden af Load:90% Fly:B738 - TC-JPP Status. SK Guld/TK Guld Economy klasse P , første del af en CPH-IST-ATH t/r til 1150kr for en hurtig tur med 4 ben for at opretholde TK Elit / Guld status de næste 12mdr Point:313 Kommentarer: Servering : Morgenmad a la tyrk med menukort og catering fra Do&Co som laver fremragende flymad til Austrian. Indcheckning på nettet med 2 x boardingkort udprintet. Tidlig morgen med første tog mod lufthavnen og videre med metro. 10 minutters ventetid annonceret i security - fik heldigvis lov til at bruge SAS guld fasttrack selvom jeg skulle have været over til TK fasttrack i terminal 2. En hurtig kop mokka i guldstuen hvor der for en gangs skyld var mennesketomt men klokken var også 0605. Betjenten i paskontrollen var morgenvenlig og der var nul ventetid - dejligt. Flyet var pænt og rent efter at have overnattet i CPH og besætningen fik os frem til ankomst en halv time før schedule. Bus fra en fjerntliggende standplads. Businessclass var de 3 første sæderækker med et blokeret midtersæde. Flyvning nr : 42 2016 Fly nr. TK1849 Route . IST-ATH STD: 1310 ATD : 1340 STA : 1435 ATD : 1445 Sæde : 14D - gangsæde Load : 100% Economy P - 314 point Fly : B738 - TC-JPD Servering : En kedelig sandwich - ikke menukort på denne flyvning. Ventetiden blev tilbragt i TK business loungen i IST som var ny for mig men udover at være meget travl sådan en formiddag fungerer fint med god forplejning fra de forskellige madstationer der findes i 2 plan. Kommentarer. Der var flere gange equipment change fra a320 til a321 og tilbage til a320 hvilket betød min oprindelige sæde var blevet ændret - desværre og i en fyldt maskine var der ingen mulighed for at skifte plads. Flyet holdt denne gang ved en normal finger i "200 afsnittet" Flyet var kraftigt forsinket grundet trafik i lufthavnen men piloten fløj det meste af forsinkelsen ind på denne korte flyvning hvor der er godt med elastik i schedulen. Ankomst til Schengen paskontrol i ATH . Gik over forventning , fantastisk hurtigt og uden ventetid og en positiv oplevelse i landet der ellers ikke fungerer på mange områder.
Flyvning nr: 43 2016 Fly nr:TK1846 Route: ATH-IST STD: 1005 ATD:1000 STA:1125 ATA:1115 Sæde: 20B - gangsæde Load:95% Fly:B772 - TC-JIY Status TK Guld Economy klasse P Point:314 Kommentarer: Servering : 1 kedelig sandwich Indcheckning på i lufthavnen gik let og smertefrit. Loungen i ATH som TK bruger var utrolig kedelig. Bus til flyet. På sådan en kort rute bruger Turkish flere gange om dagen en Boeing 772 som også bliver brugt indenrigs i Tyrkiet til f.x. Antalya - næsten japanske forhold. Flyvning nr 44 2016 Fly nr TK1787 Route: IST-CPH STD. 1945 ATD 2000 STA 2210 ATD 2215 Load 90% Fly A320 - TC-JPK Status TK Elit/guld Economy klasse p point 313 Servering : Middag med menukort - kedelig delvis stenhård mikroopvarmet pasta. Ventetiden mellem de to fly blev delvis brugt i centrum af Istanbul og nogen timer i TK business loungen. Besætning bad om lægehjælp kort efter start og heldigvis var der to læger med som kunne tilse en dame der havde fået et ildebefindende. Det er rart at vide at så mange læger er villige til at stille op i sådan nogen situationer.
Flyvning nr: 45 2016 Fly nr:SK1422 Route. CPH-ARN STD: 1310 ATD:1315 STA:1420 ATA:1430 Sæde:10A - bedste sæde i denne flytype da nødudgang med oceaner af benplads Load:100% - vi måtte vente på de sidste transfer passagerer Fly:B737-600 LN-RCW Klasse : GO - M Point:315 Kommentarer: første del af en CPH-ARN-HKG t/r til 1999dkk t/r købt på en NoN i april Kort besøg i guldstuen for at konstantere at det var laks igen igen! - ingen fredags hotdogs desværre. Servering : 1 glas vand Flyvning nr. 46 2016 Fly nr Sk 963 Route . ARN-HKG STD. 1500 ATD 1500 STA 0720 ATA 0720 sæde : 23B Load . 80% Fly: A330-300E -LN-RKU Klasse : PLUS - A (oprindelig GO - T) Point : 7500 Kommentarer: Var heldig at få en plusgrade igennem på et bud på nok1000 fra Go til PLUS. Da flyet fra CPH først var ved gaten 1440 efter at skulle afvente et andet flys afgang var der ikke megen tid til security/paskontrol men det gik over al forventning og tog kun 10 minutter så var ombord 1455 sammen med en del andre transit passagerer fra CPH. Det kan altså lade sig gøre med meget kort transittid da flyene holder tæt på hinanden i T5 i ARN Plus kabinen var kun 20% belagt hvilket gjorde det til en stor fornøjelse at være passager på denne flyvning da der var overskud fra den hovedsaligt danske besætning til at tage sig af de få passagerer på plus og da det var en natflyvning krævedes der alligevel ikke megen attention. Ikke meget søvn men fik da set en nyere dansk film "Kollektivet" God benplads i et fint fungerede sæde. God wifi over Rusland. Skopose udleveret med tandbørste/pasta/shades/plugs.Helt nyt fly. Aftensmåltidet har jeg omtalt i madtråden. Var ringe og blev ikke bedre da jeg så foliobakkens top. Maden i bakken var fremstillet på LSG Skychefs flykøkken i Alzey i Tyskland nær Frankfurt/Main og havde en holdbarhed til slutningen af juli så havde sikkert været på frost og optøet/varmet i mikroovn. Det er velsagten sparetider for SAS. På plus er det servering på hårdplastic men dog med metalbestik. Den varme morgenbakke var ligeså lidt delikat. "Chicken/turkey sausage with scrambled eggs and potatoes and broccoli" Igen fra madfabrikken i Tyskland. Tyskerne kan ellers godt fremstille gode pølser men denne her var ikke værd at sætte tænderne i ,men OK man skal vel ramme alle nationaliteter/religioner ombord. Pulver scrambled er heller ikke godt men sikkert billigt. Se billedet nedenunder. Ankom til tiden i Hong Kong til gate og super hurtige formaliteter så ude på den anden side på 10 minutter
Flyvning nr. 47 2016 Fly nr CA118 Route . HKG-PEK STD. 0830 ATD 0830 STA 1140 ATA 1145 sæde : 20J Load . 100% Fly: B737-800 B-1946 - 2 år gammel Klasse : Economy - M (oprindelig T) Point : 975 Kommentarer: Blev ombooket af SK da min hjemtur på SK964 HKG-ARN blev annuleret af SAS 36 timer før afgang Jeg var blevet plusgradet HKG-ARN fra GO til Biz for 40K point i den ny 330 så surt at blive ombooket men skulle hjem og så var det her bedste mulighed Check-in ved Air China skranken i terminal 1 for status og biz kunder forløb uden ventetid eller problemer og fik så 2 boardingkort i hånden da man ikke kan bruge mobilboardingpass i Kina. Jeg brugte SQ loungen i HKG T1 da denne lå lige ved siden af afgangsgaten. God lounge med fin morgenmad da jeg ikke regnede med CA kunne servere noget særligt. Bus til gaten langt langt væk fra T1. Min ombookning var dog på en fyldt economyclass men havde sikret mig et nødudgangs sæde ved gangen - det bliver normalt reserveret til vesterlændinge sagde damen ved indcheckning og det passede også. Se billedet - oceaner af plads. Masser af andre ombookede skandinaver fra den annulerede SK HKG-ARN flyvning. Der blev serveret en kinesisk morgenmad bestående af halvlunkne nudler med en strimmel grøn peber, plasticbrød og smattet frugt Se billedet - Ikke ophidsende. Servicen ombord var ellers fin nok. Cabincrew talte godt engelsk mens flightdecket var helt tavst som det vist er normalt med kinesiske piloter. TV serier og tegnefilm blev vist på loftskærmene men ingen øretelefoner udleveret. Øsende regnvejr ved afgang fra Hong Kong - sol ved ankomst Beijing, så meget som der nu når gennem smoggen I det nordlige Kina. Flyvningen var en codeshare flyvning med KA (Dragonair - nu rebranded Cathay Dragon på de fly jeg så i HKG) og havde været sjovere at flyve med det metal men så var der ingen EB point og SK ombooker jo ikke frivilligt til KA.
Flyvning nr. 48 2016 Fly nr SK996 Route . PEK-CPH STD. 1450 ATD 1620 STA 1840 ATA 2005 Sæde : 6H Load : 100% Fly: A343-300 - OY-KBM Klasse : Business - Z (oprindelig Go - T) Point : 9375 Jeg havde 5 timer i transit som jeg tilbragte i Air China 1st class loungen i PEK. Jeg havde sidste gang prøvet business loungen hvor der var adgang som EBG medlem men til 1st loungen var der kun adgang med et CA 1st boardingpass eller med PP (priority pass) så det sidstnævnte benyttede jeg mig af. God lounge med meget færre mennesker end i biz loungen. Deres dim sum var rigtig gode men samme som jeg sidst smagte i business loungen. Bar område med bartender og menukort med tjener servering af forskellige nudelretter. Peking rejsen var for mig en gentagelse af min rejse for 1,5 måned siden som jeg grundigt beskrev i en forsideartikel her på IF - hvor jeg skrev om turen i Plus, mens min medrejsende @Henrik Olsen skrev på forsiden af IF om turen i Business. Denne gang var det så min tur men i den ny Biz kabine. Kommentarer: Var heldig at få en plusgrade igennem på et bud på 40K EBpoint fra Go til Biz. Flyet var fyldt til randen med flyets egne passagerer plus alle os ombookede rejsende fra det annulerede HKG-ARN fly. Jeg kunne på et tidligt tidspunkt se på FR24 at flyet fra CPH først var kommet afsted 0005 i stedet for kl 2100 og var derfor først var ved gaten 1440 næsten 3 timer forsinket. Vores afgang blev derfor tilsvarende forsinket men heldigvis kun 1,5 time. Besætningen ydede det optimale med en fyldt business kabine og mit sæde 6H var rigtigt godt da det giver meget privatsfære da hylden vender ud mod gangen i 1-2-1 versionen i den ny kabine Der var benplads i et meget godt fungerede sæde. God wifi over Mongoliet og Rusland og ellers til vi landede. Goodiebag på sædet med det sædvanlige. Der var milevid forskel på maden i Plus og den servering der blev foretaget i Business men det skulle der selvfølgelig også gerne tagende hensyn til prisen Purseren havde iført sig kokketøj dog uden høj hat og der var ellers så løbende servering af drinks+varme nødder - varm mad - kaffe+drinks - mellemmåltid - slik - mere mad og ind imellem kunne jeg hente espresso fra en velfungerende maskine i galleyet. Billedet viser min vegetariske pasta ret der var yderst delikat. Alt andet der blev serveret smagte også virkelig godt. Alt i alt et fantastisk produkt SAS leverede på denne 9,5 timer lange ( som faktisk ikke var så lang....) flyvning. Den hvide vin fra NZ var meget velsmagende. Intet at udsætte på "hastens " produkterne, skærmen, høretelefonerne - alt fungerede. Besætning mest svenske var mægtigt servicemindede og hjalp de forsinkede passagerer alt det de kunne med videre forbindelser. Ingen kø i paskontrollen i CPH trods to store fly fra PEK OG PVG med samtidig ankomst. Det fungerer bare med de nyansatte lufthavnsfuntionærer der checker pas.
Flyvning nr: 49 2016 Fly nr:KL1126 Route: CPH-AMS STD: 0955 ATD:1115 STA:1010 ATA:1140 Sæde: 2F - Vinduessæde og frit sæde ved siden af Load:100% Fly:B737-700 - PH-BGT Status. Flying Blue Ivory Business klasse D , første del af en CPH--AMS-PDL t/r til 1250kr som jo var den så berømte f-pris fra december 15 Point:1875 Kommentarer: Var for første gang i CPH lounge som er det ny navn for CPH Apartments - dvs til højre på første sal ved Aviator(ex Novia) loungen. CPH loungen bruges af en del selskaber inkl KLM og er mindre end Aviator loungen og der blev ikke fyldt op eller fjernet service den morgen jeg besøgte loungen. Foretrækker stadig Aspire udover SK lounges i CPH Servering : Drink/nødder og varme servietter derefter morgenmad/tidlig frokost som var en laksesalat, en clubsandwich og en karamel/creme brulee lignende dessert og en pakke grovchips Indcheckning på nettet hjemmefra 24 timer før med 2 x boardingkort udprintet til KL og 1 boardingkort udprintet til S4. Fasttrack CPH express fungererede ligeså godt som SK fasttrack. Businessclass var de 3 første sæderækker med et blokeret midtersæde. Meget frisk besætning der tog sig særdeles godt af den fyldte maskine på denne flyvning Flyvning nr: 50 2016 Fly nr:KL1693 Route: AMS-LIS STD: 1245 ATD:1445 STA:1340 ATA:1540 Sæde: 1F - Vinduessæde og frit sæde ved siden af Load:100% Fly:B737-800 - PH-BXM Status. Flying Blue Ivory Business klasse D Point:2923 Kommentarer: Var for første gang i Crown lounge som er KLMs status og business lounge i Schengen området ved gate 25 . Fin og stor rummelig med god servering og masser af drikekvare muligheder. Flyet var blevet forsinket fra U.K. indgående -det virker som næsten standard på de korte flyvninger over kanalen. Servering : Drinks og menukort og varme servietter. Frokost var en laks/asparges, en god varm ret med kylling og risotto og samme karamel/creme brulee lignende dessert som på foregående flyvning plus to slags nederlandse kaas. Businessclass var de 5 første sæderækker med et blokeret midtersæde. To mandlige besætningningsmedlemmer der tog sig godt af den de 10 businessclass passagerer. Professionelle og venlige. Desværre kunne forsinkelse ikke indhentes så vi ankom 1 time senere end per schedule og med en fantastisk flot indflyvning over byen hvor man tydeligt ser Cristo-Rei - kristusfiguren der skuer over byen. Flyvning nr: 51 2016 Fly nr:S4 129 Route: LIS-PDL STD: 1800 ATD:1915 STA:1815 ATA:1925 Sæde: 2F - Vinduessæde og frit sæde ved siden af Load:100% Fly:A320 - CS-TKP Status.0 Business klasse I , Tredje del af en CPH--AMS-PDL Point:0 Kommentarer: S4 bruge Blue lounge i LIS - lille elendig indelukke uden noget særligt at berette om udover der var brugbart wi-fi. Busgate og lang vej ud til flyet der holdt på en fjernparkering. Servering : Middag - blækfarvet pasta med ovnbagt og gratineret kyllingebryst ovenpå. Ikke særligt lækkert men skulle være typisk Acores mad. Forretten var salat desserten citronmousse. Businessclass var de 3 første sæderækker med et blokeret midtersæde. Udmærket service med drinks, varm papirserviet men ikke mange smil fra besætningen. Lidt forsinket ankomst til Ponta Delgada som er en mindre lufthavn men med både Easyjet og Ryanair der begge giver TAP og SATA konkurrence på indenrigsflyvinger mellem fastlandet og Azorerne samt masser af lokale island hoppers.
Flyvning nr: 52 2016 Fly nr:S4 220 Route: PDL-LIS STD: 0825 ATD:0840 STA:1130 ATA:1150 Sæde: 1K - Vinduessæde i business 2-2-2 sæde række, eco var 2-4-2 Load:90% biz 100& eco Fly:A330-200 - CS-TRY Status 0 Biz klasse I / Azores plus , Første del af returrejsen PDL-AMS-CPH Point:0 Kommentarer: S4 har deres egen minimale lounge i PDL - Sata Plus lounge som er endnu en lille elendig indelukket lounge uden andet end en kaffemaskine og lidt småkager. Var tidligt oppe så efter hurtigt check-in i lufthavnen og udlevering af boardingpass til første del af turen var jeg en god time i loungen sammen med en del amerikanere der havde haft stopover på øerne inden deres videre færd til hovedlandet. Busgate da flyet holdt et stykke vej fra gaten. Jeg havde valgt hjemflyvningen med det nyeste fly på ruten som er en 7 år gammel Airbus 332 der tidligere har været brugt at RJ/Alia Jordan. Den havde en rigtig business indretning da den udelukkende flyver på ruten LIS-PDL-BOS - dette i modsætning til de andre S4/TP A319/320 fly på ruten. De tre Azores A310 som også beflyver ruten er over 25år gamle så ville hellere prøve denne her - selvom de gamle også flyver fast på US/Canada med rigtig biz klasse sæder Servering : Morgenmad : to ret tykke pandekager med skinke+ost , en tør sandkage og lidt blandet frugt og et stykke halvlunket brød - ikke ret lækkert. Businessclass var de 3 første sæderækker Udmærket service med drikkevarer, varm papirserviet men igen ikke mange smil fra besætningen. Intet menukort - ingen høretelefoner udleveret og ingen underholdning på turen men er jo så også kun en 2timers flyvning. Sædet havde både skærm og stik til det hele så kan være man bruger det til og fra Boston. Lidt forsinket afgang fra Ponta Delgada og afgang en lidt kølig og overskyet morgen men landing i LIS et kvarter efter schedule men i strålende sol Flyvning nr: 53 2016 Fly nr:KL1694 Route: LIS-AMS STD: 1535 ATD:1540 STA:1935 ATA:1935 Sæde: 2A - Vinduessæde og frit sæde ved siden af Load:100% Fly:B737-900 - PH-BXO (bemærk i Skyteam bemaling - ret flot - holdt ved siden af et AF fly i identisk bemaling) Status. Flying Blue Ivory Business klasse Z Point:2923 Da jeg skulle have boardingkort til de de sidste ben af flyveturen i Lissabon regnede jeg med det var noget en transit desk kunne klare men nej det var kun til TP/*A så først vise pas da flyet kom fra US/non Schengen via Azores som var regnet som udenrigstrafik , ud af lufthavnen og så efter anvisning hen på et KL kontor eller som jeg gjorde fandt en automat før indcheckningsskranken og fik boardingkort i hånden så set i bakspejlet skulle jeg have checket in på nettet og udprintet boardingkort på forhånd til alle 3 ben ligesom på udturen. Kommentarer: Efter den dårlige lounge på udturen håbede jeg på noget bedre hjemover og mine forventninger blev indfriet til fulde i den nyeste lounge i LIS. ANA loungen (som ikke har noget at gøre med japanske ANA) er kun er et år gammel. Ligger i Schengen området i terminal 1. Bliver brugt af de fleste selskaber inkl *A/ST/OW der beflyver LIS for business/status kunder plus PP. Ligger på første sal med fin runway udsigt og udmærkede servering af små sandwich og forskellige snacks plus masser af drikkevarer og god kaffe med de legendariske "pasteis de nata" kager til - undlad ikke smage dem ved et besøg i Portugal. Servering på flyvningen : drinks og menukort og varme servietter. Sushi forret, en god varm ret med laks og gnocchi og samme karamel/creme brulee lignende dessert som på foregående flyvninger og de samme to slags ost Businessclass var de 3 første sæderækker med et blokeret midtersæde. Igen to mandlige besætningningsmedlemmer der tog sig godt af den de få businessclass passagerer. Yderst professionelle og venlige. Landene milevidt fra terminalen på den allerfjerneste Schiphol runway så det tog oceaner af tid og passage over flere motorveje for at komme ind til gaten. Flyvning nr: 54 2016 Fly nr:KL1139 Route: AMS-CPH STD: 2105 ATD:2150 STA:2230 ATA:2300 Sæde: 2D - Gangsæde og frit sæde ved siden af Load:100% Fly:B737-800 - PH-BCA Status. Flying Blue Ivory Business klasse D Point:1875 Kommentarer: Trak op i Crown loungen endnu engang og fik ret hurtigt besked både på sms og email fra KLM om en forsinkelse på 45 minutter. Flyet kom fra UK og var forsinket indkommende. Kunne så bruge lidt extra tid i den udmærkede lounge hvor der var god servering og masser af kolde og varme drikke som ved mit tidligere besøg. Denne gang trak en kylling a la Suriname hvilket viste sig at være en stærk curry variant som var supermør og velsmagende. Kolonierne fornægter sig ikke i det hollandske køkken. Efterhånden som aftenen skred frem blev loungen tømt for folk og da mit fly kom på tavlen bevægede jeg mig til gaten. Kaptajnen stod ved gaten med hans crew og undskyldte i mikrofonen meget hvilket var sympatisk når vi nu var forsinkede. Servering : Drink/nødder og varme servietter derefter sen aftensmad : carpaccio med salat og kikærter - var ikke rigtigt noget efter den gode kylling i loungen Businessclass var de 2 første sæderækker med et blokeret midtersæde. Besætningen var OK - undskyldte flere gange undervejs forsinkelsen og endte med at ankomme kun 30 minutter for sent så der var elastik i fartplanen. Til dem der stadig har turen til Azorerne til gode kan man godt glæde sig. Det er en rigtig god og interessant tur for de små penge den har kostet. Mange danske charterturister i sommersæsonen der hver mandag kommer til PDL fra CPH/BLL/AAL med Bravotours / Primera
Flyvning no 55 2016 Route CPH-OSL Fly nr SK 1462 STD 0810 ATD 0810 STA 0920 ATA 0920 Status EBG Point : 315 Sæde 22A - ingen seatblock Go- NoN - O-class pris 707dkr retur B738 - LN-RPO Load 100% Servering : 1 glas vand Fin morgenflyvning med norsk besætning - klar himmel og flot udsigt til den svenske skærgård og hen over Østlandet og Oslofjorden til OSL Morgenmad var indtagen i CPH guldstuen hvor der var overfyldt som sædvanligt plus at morgenbrødet bliver dårlige - har i bemærket det samme? Flyvning no 56 2016 Route OSL-CPH Fly nr SK 1477 STD 1840 ATD 1935 STA 2000 ATA 2030 Status EBG Point : 315 Sæde 24F - nødudgangssæde - men 25A er bedre men var udsolgt - ingen seatblock Go - klasse O A321 - OY-KBE Load 100% Servering 1 glas vand Besøg i gullstua i OSL. Aftenserveringen var jævnt kedelig , dog var der burgere det har vi vist til gode i CPH. Endnu et fyldt fly, var forsinket indgående fra CPH og skulle afvente masser af kinesere der skulle videre med SK til PEK kl21 så forsinket afgang som dog blev fløjet ind grundet elastik i schedulen. Ikke særlig venlig besætning denne aften , virkede som om det var unge sommerferie afløsere uden den store entusiasme men sikkert også svært at oparbejde på to ture CPH-ARN og derefter CPH-OSL med 100% load som var tilfældet for denne besætning. Norwegian var 2 timer forsinket fra OSL til CPH så 1840 flyet stod til 2030 afgang - der var meget snak i Oslo forleden om DY og deres manglende kundeservice.
Flyvning nr. 57 til 62 2016 - del 1 6 flyvninger til og fra og rundt i USA med *A/OW/ST og 4 forskellige flyselskaber på business og economy og med 6 lounge besøg i løbet 38 timer. Jeg har før været flyvende pakkekurer men turen her var ny for mit vedkommende. Det startede med en opringning i sidste uge fra en gammel kollega som havde et skib liggende stille i USA - og skibet skulle have reservedele her og nu. Han vidste jeg før havde prøvet dette så der var ikke langt til handling så min planlagte tur til MUC med HV samme aften blev annuleret og jeg hentede i stedet for ca 10 kg reservedele i nærheden af Ringsted på en rasteplads hvor jeg havde rendez-vous med kureren fra Odense. I løbet af aftenen og næste morgen var det lige ved turen blev annuleret da man troede problemet var blevet løst ombord men til sidst fik jeg grønt lys da delene skulle bruges og jeg tog straks til CPH hvor turen så hed CPH-AMS-ATL-ILM. Jeg var booket med KL til AMS og KL videre til ATL og derefter DL til Wilmington, North Carolina. Da bookingen var en sidste øjebliks var det economy B klasse hvilket vil sige et godt stykke over dkk10K for en t/r fleksibel billet. Jeg checkede ind på nettet hjemmefra og fik boardingkort fra KL til de første 2 strækninger og checkede in hos DL til den sidste strækning med seating at gate. Jeg havde reservedelene i en carry on kuffert for ikke at miste delene. Jeg kunne se ved ankomsten til CPH at der stod 22 minutters ventetid i security så jeg håbede lidt min AZ guld status kunne bruges til CPH express fasttrack men det var no go da AZ ikke betalte for dette så bare op i køen og vente på at få inspiceret 12kg skibsreservedele blandt feriefolket. Heldigvis havde folkene i security set noget lignende før så jeg gik igennem efter scanning og visuelt check af håndkufferten og bodyscanning af undertegnede Op i CPH apartments som er den lounge på 1.sal til højre for Novia loungen man som ST guld kan benytte i CPH når man flyver ST selskaber på economy ( undtagen hvis man flyver Czech til Prag - de gider ikke betale for adgang) Jeg så hurtigt på FR24 mit indkommende KL fly fra AMS var forsinket - og det endte med at komme 1 time forsinket afsted fra AMS hvilket ikke var godt da min connection time i AMS kun var 55 minutter. Jeg spurgte i loungen om de kunne hjælpe men de henviste mig til "flight connections centre" ved siden af den store taxfree butik i CPH.. Jeg fik hjælp af en mand fra Menzies som er groundagenter for KL og han forstod hurtigt mit problem og sagde jeg ville komme til AMS og blive indlogeret over natten i AMS på KL regning og næste morgen videre med DL til ATL. Det var ikke godt så jeg spurgte om alternativer og han fandt lige pludselig en plads i M klasse economy på et ellers helt fyldt SAS fly CPH-EWR. Jeg kunne så komme videre tidligt næste morgen til CLT og derfra til ILM . Den tog jeg og lige pludselig var en KL/DL i Skyteam billet blevet til en SK/AA billet hos *A og OW Jeg skiftede lounge og gik nu i SK loungen og fik påført mit EBG hos den venlige dame i stueetagen og spurgt til mulighederne for upgrade. Flyet var helt booket i economy men ledige pladser i Plus og business og hun foreslog straks jeg købte en plus upgrade til 15k point eller 1000dkk eller 40k point og 3000dkk til business hos hende - og jeg spurgte lidt ind til SK901 - det var en af de nyrenoverede A340 . Jeg var meget tæt på at opgradere mig i loungen til plus for 15k point men satsede på noget bedre ved gaten. Derefter op i guldstuen og først checke menuen som den dag var burgere og brownies hvilket er nyt for mig. Burgerne/plain beef with chipotle dressing var ikke noget specielt . Brownierne kunne man godt blive forfalden til hvis man har en sød tand - de var virkeligt lækre Sidenhen til den ny stille kupe ud mod airside længst til højre hvor antallet af højtråbende mobilsnakkere og børn er =0= så lidt arbejde/internet blev det til der men jeg så - og hørte - også flere der snorkboblede så slappestolene er gode. En time før afgang gik jeg ud til finger C og prøvede den ny automatiserede paskontrol og den fungerede perfekt så tak for det. Man kan håbe det vil lette middagskøerne med de mange maskiner inkl 500-600 pax med EK 380 til DXB. Ved gate c29 var der mange mennesker og jeg stillede mig op i køen til upgrades og da det blev min tur spurgte jeg gate manageren om mulighed for opgradering som EBG da jeg havde hørt flyet var fully eller overbooket i economy. Uden megen snak fik jeg et nyt business boarding kort - free of charge - og gik fra 36H til 4H. Mange tak SAS - det var dejligt men jeg var ikke den eneste, flyet blev helt fyldt op med upgrades på plus og business så den sene NY afgang ser ud til at være en success.
Flyvning no 57 2016 Route CPH-EWR Fly nr SK 901 STD 1835 ATD 1850 STA 2105 ATA 2105 Status EBG Point : 5000 - oprindelige klasse M Sæde 4H business A343 - OY-KBI Load 100% En helt igennem strålende flyvetur for en pakkekurer og da jeg uopfordret var blevet tildelt vel flyets bedste business sæde 4H var det bare at takke ja til champagne og orangejuice som på barberisk vis blev til en champagne cocktail - smager fantastisk. Derefter gik det på vanlig vis med varme nødder hvor saltmandlerne efter min mening egner sig bedre til opvarmning end cashewnødderne der bliver mærkeligt seje af turen i ovnen. Den næste aperitif var fra cocktail kortet hvor jeg valgte den alkofri "cranapple fizz" og så kørte det ellers videre med fin service af de to mandlige stewards i kokkeuniform. Jeg havde læst @Flemming Poulsen anmeldelse af juli menuen på BOS turen og da SK har samme menu på alle business ture ud af CPH til US gik jeg i samme spor med laks til forret - torsk til hovedret og ost og kage + is - valrhona choko isen var svensk og jeg har smagt den lækrere men en fremragende servering og torsken slår alt hvad jeg spist af flymad og smager meget bedre end den ser ud til det billede jeg har vedhæftet. Den var også bedre end meget restaurant fisk jeg har fået. Kadeau til SK for en god kvalitet på bizmaden Den hvide Mud House vin fra NZ var en god ledsager til maden. Pre-landing severingen var kalvekød med salat plus kartofler - serveret koldt og smagte godt. Fik hertil den norske Ringi farms Gravenstein 2015 vintage æblemost. Kan også anbefales. Flyveturen var meget behagelig - besætningen var serviceminded og alt fungerede. Underholdningen brugte jeg ikke mens wifi begyndte at virke over Island og ellers resten af vejen. En smuk flyvetur i den lyse sommeraften med kig ned på Torshavn og senere Kap Farvel og til slut Manhattan i skumringen. Bedre bliver udsigten ikke. Ankomst til EWR var en sejtrækker hvad immigration og customs angik. En time tog det fra ankomst til jeg var ude på den rigtige side og det var specielt customs køen der gik gennem hele terminalen - heldigvis var der ingen problemer med at komme ind i US med mine dele. Afsted til mit lufthavnshotel i EWR Hampton Inn efter en lang ventetid på hotelshuttlen. Havde booket det på nettet efter min ombooking i CPH og det var for egen regning mens hotellet i AMS havde været for KL regning. Virkeligt godt hotel for en hurtig overnatning - kedeligt jeg kun kunne bruge hotellet i 4 timer inden turen gik videre, så desværre ingen af de gode selvfremstillede pancakes/waffles fra hotellets morgenmadsbuffet som er gratis på alle kædens hoteller.
Flyvning no 58 2016 Route EWR-CLT Fly nr AA1364 STD 0500 ATD 0457 STA 0637 ATA 0625 Status QR ruby (sølv) / AB guld Point : 536 / 8 - klasse M Sæde 12A Economy B738 - N807NN Load 100% Efter den meget korte nat på hotellet var der shuttle tilbage til EWR 0330 Ved AA skranken bad jeg om at få mit QR sat ind i bookingen men mit AB guld gjorde jeg fik to ny boardingkort med priority access og TSA precheck. Virkeligt skønt at kunne passere enorme køer allerede kl 4 om morgenen i EWR og gå til TSA Precheck som betyder security checks i US lufthavne er med sko og bælte på og et meget beskedent bagage check i forhold til normalt. Man er vel prescreenet på en eller anden måde. Man skulle selvfølgelige lige checke min reservedele mens ellers var det bare good morning og videre i AA domestic loungen som åbnede kl 0400. Det bedste der var tynd kaffe og bagels som jeg kunne nå inden den meget tidlige afgang. Prio boarding blev håndhævet og så var det hen til 12A med den dårligste seatpitch jeg længe har oplevet. Den er opgivet til 31 men virkede som Easyjets med 28-29. Utroligt folk finder sig i det med et højtprofileret selskab som AA. 5 timer i den maskine er en straf. Se billedet. Servering af vand, sodavand, kaffe, te uden beregning. Vi kom afsted før tid og alt forløb planmæssigt og fremme før schedule I Charlotte så det var helt OK.
Flyvning no 59 2016 Route CLT-ILM Fly nr AA5082 STD 0750 ATD 0750 STA 0845 ATA 0835 Status QR ruby (sølv) / AB guld Point : 185 / 7 - klasse M Sæde 13D Economy CRJ900 - N562NN Load 100% Charlotte lufthavn var meget et meget positivt bekendskab. Lys, luftigt - masser af plads og tidligere hub for US Airways som nu er lukket og overtaget af AA. Jeg styrede mod loungen som viste sig at være en af de bedste jeg har besøgt i US. Morgenmadsserveringen var den samme som i EWR men alt var pænt rent og rummeligt så Admirals lounge kan anbefales. Sidste del af pakketransen var 45 minutter til kystbyen Wilmington hvor skibet lå og ventede på reservedelene. Flyet jeg var med var af samme type som SK´s små jetmaskiner men virkede meget mere rummeligt end 738´eren jeg lige havde siddet i. Ingen servering men et par gode friday jokes fra den kvindelige purser som på bedste sydstatsvis mente American skulle holde de morgenduelige passagerer muntre på denne korte tur. Jeg landene før tid og blev mødt af min taxichauffør der med hans drævende sydstatsdialekt straks mindede mig om hvor i verden jeg var landet. Wilmington er forresten en meget smuk gammel by (efter US forhold) der konkurrerer om sydstatsturisme med naboerne i Charleston og Savannah. Klokken 915am var delene leveret og mission accomplished
Flyvning no 60 2016 Route ILM-ATL Fly nr DL5524 STD 1244 ATD 1246 STA 1420 ATA 1405 Status AZ guld/FB ivory Point : 500 - klasse B Sæde 6C 2-2 sæder Economy CR200 - N919EV Load 100% Efter lidt over 2 timer i ILM og ca 24 timer efter afgang fra CPH skulle hjemrejsen påbegyndes. Jeg blev hentet af en kæmpe afroamerikansk taxakvinde - sådan en der har det bedst på et sofasæde foran i cabben. I lufthavnen gik jeg til DL skranken og ville checke ind på min bookede hjemrejse som hed ILM-ATL-CDG-CPH med DL-DL og AF. Imidlertid var der en problem sagde DL supervisoren som nu var trådt til da første dame måtte kaste håndklædet vedrørende min booking. Da jeg var blevet omboooket i CPH til nyt selskab og alliance var jeg "ikke eksisterende" til hjemturen som dog var confirmed og hele molevitten. Jeg måtte igang med rejsebureauet i DK der havde booket min rejse og heldigvis er det et 24/7 bureau med speciale i svære sager for søfolk, kurerer og andet godtfolk så de gik i gang med KL mens DL tog fat i deres hotline - og adskillige telefonsamtaler senere både i US og over atlanten var problemet løst. Jeg kunne komme hjem igen fra mit 3 timers visit i ILM med en nyudstedt DL billet Jeg fik 3 boardingkort i hånden og have a nice trip, Sir. Flyet var en lille maskine magen til Cimbers gamle jetmaskine men turen gik fint dog selvom jeg manglende den sprudlende besætning jeg havde oplevet hos AA tidligere på dagen. Sædekomforten var rigtig god med gode lædersæder og der var gratis vand, sodavand, kaffe undervejs. Ankomst lidt før tid til den enorme lufthavn i Atlanta. Flyvning no 61 2016 Route ATL-CDG Fly nr DL82 STD 1540 ATD 1535 STA 0610 ATA 0535 Status AZ guld/FB ivory Point : 4380 - klasse B Sæde 47G 3-3-3 sæder Economy B772ER - N703DN Load 100% Et hurtigt lounge besøg i DL sky loungen i ATL - var lige så stor som resten af denne mega lufthavn. Nåede ikke ret meget andet end at drikke en kop kaffe og spise en udmærket lun cookie med pecans - man er vel i Georgia. Jeg havde til hjemturen valgt et 2 sæde i en airbus 333 men der var desværre equipment change midt om natten mens jeg var de få timer i EWR til denne 772 som var proppet med ferierende amerikanere. Begivenhederne i NCE havde på ingen måde skræmt dem væk fra La France så der var kamp til stregen om overhead kabine plads, opmærksomhed fra besætningen, toiletbesøg og alt hvad der ellers hører til på de billige rækker. Der er lang vej fra forrige aftens biz sæde 4H hos SAS til monkey sæde 47G hos Delta. Besætningen virkede træt allerede ved afgangen fra ATL og det mest positive ved turen var at den kun tog lidt over 7 timer hjemover - og så at der var 4 forskellige valgmuligheder for et aftensmåltid. Efter rejeforretten var der chicken, beef, veg eller shrimps Jeg tog sidstnævnte som blev serveret kolde med lidt salat - 4 rejer somvar udmærkede men en lidt sørgelig servering alligevel. Ellers var sæderne ikke gode, skærmene elendige og flyets tilstand på trods af det kun var 7 år gammelt var heller ikke for god så jeg bliver nok aldrig DL fan men kan være de gør det bedre om sommeren mellem CPH og JFK. Ankomst før tid til CDG og så med det lille tog fra terminal E til F Flyvning no 62 2016 Route CDG-CPH Fly nr AF1750 STD 0715 ATD 0715 STA 0905 ATA 0905 Status AZ guld/FB ivory Point : 750 - klasse B Sæde 3A 3-3 sæder Economy A319 - F-GRXU Load 100% Efter security og paskontrol i landet som jo pt er i permanent undtagelsestilstand gik jeg ind i AF business loungen i 2F tæt ved F31 hvor flyet gik til CPH. En morgen der var ligesom SK CPH guldlounge gange 50 så ikke et ledigt sæde men der var Evian og Perrier på flaske så det var bare at benytte sig af det og så slutte af med en stående " petit cafe" Stadig ingen ledige pladser efter 20 minutter i loungen! Flyvningen hjem foregik helt begivenhedsløst - ingen servering af vådt eller tørt til economy pax hvilket undrede mig da AF plejer at være ret gode på det men kan være ny sparestil. Landing i Kastrup 38 timer efter afgang og en masse flymiles senere og et træt og udmattet pakkeæsel.