Jeg kan lige udvide med yderligere oplysninger. Jeg kiggede tilfældigvis igen i går aftes på at opgrade min CPH-LAX flyvning i næste måned og der var minimumsbuddet for Go->Plus faldet til 1560 kr på udrejsen og 3280 for Go->Business. Her til morgen var minimumsbuddet steget igen til hhv 2590/5470. Så de varierer noget. Men selvom man havde lagt et minimumsbud ind på 1600 kr, var den jo nok næppe gået igennem. Noget andet jeg fandt interessant, var minimumsbuddet for EB points ift. cash. Der er ret stor forskel på værdien af EB points i opgraderingscirkusset. Minimumsbud i går: 14000 pts / 1560 kr Minimumsbud i dag: 16000 pts / 2590 kr
Men hvordan er det lige, at SAS prioriterer mellem bud i point og bud i DKK. Eller sagt på en anden måde: Har et bud på 16.000 point samme sandsynlighed for at blive accepteret, som et bud på 2.590 kr?
Rigtig godt spørgsmål, man burde mene at tage dagens økonomiske situation indover så burde cash vægte noget tungere for SAS.
Enig - tror også de har mere brug for cash end at få reduceret balancen. Og så ER der bare stor forskel på min bud og deres kr-point forhold: ORD-CPH: Plus->Biz: 1.940 DKK / 22.000 point = 8,8 øre/point CPH-HND: Plus->Biz: 5.180 DKK / 29.000 point = 17,9 øre/point Den sidste giver god værdi relativt set - men nægter at byde over 5 tusser for en upgrade fra Plus til Biz. Nul putte.
Jeg er blevet en smule nysgerrig på teknikken og motoren bag opgraderingsfunktionen. En anden observation jeg har gjort mig, er at grænsen for meldingen om et medium/stærkt bud, er hardcodet til at være hhv. 20% og 70% oveni minimumsprisen. Det er uanset om det er Go->Plus eller Go->Biz.
2 Personer Strækning: CPH-LAX Dato: 06.04.2023 Kabineklasse fra og til: Plus til BIZ Bud: 2980 Kr pp. EB status: basis Gik opgradering igennem: Nej Strækning: LAX-CPH Dato: 17.04.2023 Kabineklasse fra og til: ECOtil BIZ Bud: 70500 point pp. EB status: basis Gik opgradering igennem: Nej
Er sikker på at den viste bud-"styrke" udelukkende er til for at lokke dig til at byde højere og ikke har noget at gøre med den faktiske sandsynlighed for at buddet går igennem
Strækning: SFO-CPH Dato: 28.04.2023 Kabineklasse fra og til: Plus til BIZ Bud: 50.000 point. Minmum 22.000 point EB status: Diamant Gik opgradering igennem: Nej - modtog ingen mail så antager jeg blev overbudt
Hold nu op. Var Biz udsolgt? Hvis ikke, så er det godt nok svært at købe sig igennem. 125% over minimum bud og så som EBD.
På dagen var der umiddelbart et ledigt sæde indtil få timer før. Ved checkin sagde de bare at der var udsolgt. Men fik som sagt ikke en mail med svar på min upgrade, så antager bare jeg blev overbudt... Men jo, det virker helt vanvittigt at det er så svært at opgradere på den rute
Findes der andre og 'smartere' måder at tjekke tilgængeligheden på en specifik afgang end på SAS' hjemmeside? I mit specifikke tilfælde er minimumsbuddene igen faldet til 1560/3280 for opgradering til Plus og Biz, på CPH-LAX i denne måned. Når jeg tjekker sas.dk kan jeg uden videre booke 9 pladser i både Plus og Biz - men findes der andre måder at tjekke tilgængeligheden på? Flyet afgår indenfor de næste par uger, så måske man kan komme igennem med et minimumsbud. Der lader til at være fin plads.
Vær opmærksom på, at availability vises altid kun med ét ciffer, så når der fx står '9', betyder det alt mellem 9 og maximum antal ledige pladser.
Har lige fået bud igennem på 2 personer med 7500 point pr snude til rom fra go til plus. så fruen glad og jeg kan nyde loungen mens hun evt shopper mv, hjem bliver bare på monkey class ;-)
Jeg har pt. en plus bonusbillet hjem fra Tokyo d. 12 juni og overvejer at byde på en opgradering via point. Minimumsbud er pt. 29.000 point. Der er pt. 20 ledige almindlige pladser på business og jeg formoder derfor ikke der bliver fyldt op inden afgang, men det kan jeg af gode grunde jo ikke vide. Er der noget der taler for at jeg bør byde på en opgradering allerede nu, når man først får svar mellem 25-6 timer før afgang? Så kan jeg vel lige så godt byde når jeg kommer tættere på afgang? Alternativt kan jeg vel være heldig at de frigiver en bonusbillet på business inden afgang hvis de kan se der ikke bliver fyldt op? Har aldrig budt på opgradering før, så jeres input vil være værdsat
Det er det gode argument at minimumsbud prisen er dynamisk. 30.000 point lyder umiddelbart billigt, og jeg ville derfor ikke vente.
Tak. Teoretisk hvis der skulle blive frigivet en almindelig bonusbillet mellem jeg har budt på en opgradering og inden jeg får svar, kan jeg så afbestille min flyvning og dermed mit bud, for så at købe bonusbilletten til den almindelige point-pris?
Ja, men er også en lille pris at betale hvis det er for at bestille en bonusbillet på business i stedet til samme point-pris.