Erfaringer: SAS Upgrade/Plusgrade

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Kristian, 1/5/16.

  1. Olesvendsen99

    Olesvendsen99 Nyt medlem

    Beskeder:
    1
    "Synes godt om" modtaget:
    5
    Point:
    3
    Kære alle sammen,

    Jeg har i går aftes fundet jeres vidunderlige fællesskab og har et spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med.

    Jeg planlægger en tur til USA. Min rejse er fra CPH - EWR og jeg vil utrolig gerne opleve Business Class med SAS. Mit spørgsmål er i forbindelse med at upgrade ens billet fra go - business om i kan anbefale nogle dage på ugen, som er bedre end andre i forhold til ens chance for at accepteret ens bud? Og hvilke måneder der er lav sæson på ovenstående rute?

    På forhånd tak.
     
    Beaglen, CHIP, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  2. CHIP

    CHIP VIP medlem

    Beskeder:
    110
    "Synes godt om" modtaget:
    430
    Point:
    63
    Der er rundt regnet en milliard faktorer, der påvirker antallet af upgrades til Business. Mit korte råd er: Planlæg din tur efter, hvad der passer dig, Læg et bud ind, kryds fingre for at det lykkes og håb på det bedste!

    Tilgængeligheden af af award-space afhænger bl.a. belægningen på dagen, EB G/D/P har større chance for upgrade end "alm." medlemmer (du skriver ikke hvilken status du har!), et uvejr kan være skyld I at et andet flyselskabs pax bookes ind hos SAS, der er møde i UN og der sker andre ting i NYC som gør at Business bliver udsolgt, og så er der SAS' black-box af en upgrade algoritme som ingen rigtig kender. På dagen kan en større pharma virksomhed annullere deres 10 Business pladser og så vupti er der masser af plads oppe foran. Det er så uforudsigeligt. Endelig er der visse medlememmer, der rapporterer, at penge bud prioriteres over point bud af SAS! Så et penge-bud kan måske forøge dine chancer. Hvis du spørger til hvor meget du skal byde, så er det typiske svar: byd lidt over minimum. Meen som sagt: planlæg din tur efter, hvad der passer dig, og læg dit bud. Jeg krydser fingre for dig.
     
    Senest redigeret: 18/6/23
    Beaglen, Calle77, Olesvendsen99 og 9 andre "Synes godt om" dette.
  3. Michaelpa

    Michaelpa Medlem

    Beskeder:
    34
    "Synes godt om" modtaget:
    97
    Point:
    18
    Hej Ole,

    På lige præcis CPH - EWR er "belægningen/pax load" normalt ret høj, som jo desværre sænker dine chancer for en opgradering.

    Mit bedste råd ville være, at du booker midt på ugen og ikke i skolernes diverse ferier.
    Hvis du yderligere skal hæve din chance, så burde du undersøge, om der er store konferencer eller events i NY på det tidspunkt, du vil booke på, så du ikke risikerer at ramme ind i en fuld Business class, der skal på en eller anden konference.

    Nu oplyser du jo ikke din EB-status, så jeg går her ud fra, at du er almindeligt basis-medlem. Når man byder op en opgradering hos SAS, så får man en "bud-booster" alt afhængig af, hvad din EB-status er. Sølv får 10%, Guld 20%, Diamant 30% og Pandion 40%. Det betyder, at hvis mindstebuddet for en opgradering er 4000 kr, så vil et sølvmedlem, der byder mindstebud reelt set byde 4400, guld vil byde 4800 og såfremdeles.

    Mit råd ville nok være, at hvis du meget, meget gerne vil have den opgradering, så burde du byde 21% eller 31% over mindstebuddet. Hvis det ikke betyder helt så forfærdeligt meget, om det er denne flyvning eller den næste, hvor du bliver opgraderet, så ville jeg nok bare byde 11-15% over mindstebuddet. Så har du i hvert fald med overvejende sandsynlighed fejet de fleste sølvmedlemmer af banen. :)

    Jeg håber, det kan bruges til noget.

    Held og lykke!
     
    Beaglen, Henrik Olsen, Olesvendsen99 og 9 andre "Synes godt om" dette.
  4. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    459
    "Synes godt om" modtaget:
    1,294
    Point:
    93
    5 Personer
    Strækning: CPH-EWR
    Dato: 25.07.2023
    Kabineklasse fra og til: Go til BIZ
    Bud: 3020 DKK pp.
    EB status: sølv
    Gik opgradering igennem: Ja, 6 timer før afgang.
     
    Henrik Olsen, Calle77, jespersm og 4 andre "Synes godt om" dette.
  5. JackB

    JackB Points chaser

    Beskeder:
    128
    "Synes godt om" modtaget:
    328
    Point:
    63
    Et tip.
    Fløj CPH<->JFK 27. juni til 12. juli med familien 5 stk.
    Ud havde vi 5xBiz bonus.
    Hjem havde vi 4xBiz bonus og 1xPlus bonus, så havde smidt et opgraderingsbud.
    Midt i ferien begyndte jeg at få mail fra min alert på awardhacks, og kunne se, at SAS 2 dage før afgangene frigiv 4xBiz, Plus og Go bonus.
    Så to dage før hjemrejse blev den ene Plus bonus ombooket til en Biz Bonus.
    Det kostede mig kr. 500 for afbestilling af Plus billetten, samt kr. 139 for afgifter, men meget billigere end det bud jeg havde smidt på en opgradering.

     
    Beaglen, asf, Nielspg og 8 andre "Synes godt om" dette.
  6. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,629
    "Synes godt om" modtaget:
    26,751
    Point:
    113
    Fint at du på den rute kunne få 5 gange opgradering!
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  7. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,629
    "Synes godt om" modtaget:
    26,751
    Point:
    113
    Godt tip at kigge efter og ja - billigere end at betale for opgraderingen.
     
    Kenneth K og Henry "Synes godt om" dette.
  8. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    459
    "Synes godt om" modtaget:
    1,294
    Point:
    93
    Så vidt jeg kunne se, så var der optaget:
    19 ud af 22 business pladser
    3 ud af 12 Plus pladser
    Ca 2/3 af Go pladserne
    Så ikke et særligt fyldt fly og åbenbart meget få der har lagt bud på opgradering.
     
    PENSIONISTEN, Henrik Olsen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  9. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    917
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Det lyder godt nok ikke særlig godt for SAS' økonomi. De burde da have helt fyldt midt i sommerferien. Utroligt de ikke er bedre til at fylde deres fly...
     
    PENSIONISTEN, Nielspg, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  10. Rollercoaster

    Rollercoaster Aktivt medlem

    Beskeder:
    63
    "Synes godt om" modtaget:
    146
    Point:
    33
    Kom hjem fra USA tur sidste uge med et par opgraderinger i hus:

    Strækning: CPH - IAD
    Kabineklasse fra og til: Plus til Biz
    Bud: 2000 DKK
    Mindstebud: 1940 DKK
    Status: EBG
    Pax: 2
    Gik opgradering igennem: Ja, fik svar 6 timer før.

    Debut på A350 og fik lov at sidde i mini kabinen.


    Strækning: SFO - CPH
    Kabineklasse fra og til: Plus til Biz
    Bud: 45000 point
    Mindstebud: 22000 point (eller 1940 DKK)
    Status: EBG
    Pax: 2
    Gik opgradering igennem: Nej, fik svar 24 timer før.

    Lagde bud ind over en måned før rejsen. Havde læst at den strækning kunne være svær at lykkes med at opgradere, så derfor bød jeg relativt højt (synes jeg).
    Trods afslag fik jeg lov til at opgradere for 35000 point pr. pax ved check-in, så det blev en god deal i sidste ende ;) agenten fortalte at der var 4 ledige sæder i Biz.
     
    asf, PENSIONISTEN, Erwin Lansing og 4 andre "Synes godt om" dette.
  11. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,629
    "Synes godt om" modtaget:
    26,751
    Point:
    113
    Det er altid en god ide at spørge i lufthavnen når ens auktions opgradering ikke går igennem. Jeg syntes ofte der er frie sæder, men de opgradere ikke alle på forhånd - trods det er ind til 6 timer før afgang. Så det kan skyldes pronose om salg eller at nogle ombooker i sidste øjeblik. Men ofte har jeg held med det og møder derfor ofte op tidligt, så jeg kan være heldig at være den første som spørger til det.
     
    Beaglen, PENSIONISTEN, jespersm og 7 andre "Synes godt om" dette.
  12. MaHA

    MaHA VIP medlem

    Beskeder:
    246
    "Synes godt om" modtaget:
    585
    Point:
    93
    To sommerferie upgradebud:

    Strækning: CPH - ATH
    Kabineklasse fra og til: Go til Plus
    Bud: 6000 point
    Mindstebud: 6000p
    Status: EBG
    Pax: 4
    Gik opgradering igennem: nej, fik svar 24 timer før.

    Strækning: ATH -CPH
    Kabineklasse fra og til: Go til Plus
    Bud: 6000 point
    Mindstebud: 6000p
    Status: EBG
    Pax: 4
    Gik opgradering igennem: JA, fik svar 24 timer før.

    Det var med Jettimes 737 begge veje. To i familien endte i Plus på vej ned, da personalet åbenbart ikke havde flyttet på plus skiltet. De to var glad for "fri bar..."

    (Iøvrigt super veloplagt crew på helt fyldte fly!)

    Ja, man mindes med glæde de tider, hvor man var sikker på upgrade i Europa.
     
    PENSIONISTEN, Henry, Erwin Lansing og 3 andre "Synes godt om" dette.
  13. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,629
    "Synes godt om" modtaget:
    26,751
    Point:
    113
    Det er en lidt sjov ting - for det er rent praktisk det nemmeste i verden for SAS at flytte Plus en række og sikre catering i god tid. Så det burde være måden for dem at sikre at medlemmerne "brænder" point af, da omkostningen ikke er et "dyrt" Business Class sæde. Så at de ikke gør det fast må være politik eller simpelthen dårlig planlægning IMHO.
     
    MaHA, Jeblin, PENSIONISTEN og 3 andre "Synes godt om" dette.
  14. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,586
    "Synes godt om" modtaget:
    6,819
    Point:
    113
    - I gode gamle dage lagde man en buffer (en blokket række på hver klasse på hver side af divideren) på fuldt bookede europa slimbody fly. Derved havde man lidt at gøre godt med uden at være tvunget til at flytte for meget rundt på pax, hvis een af klasserne "røg over".
    - Jeg kan forestille mig, at SAS får en del klager fra pax, der er blevet flyttet fra deres respektive seats ved versionsændringer, især hvis reseatingerne rammer EBD´ere og EBG´ere eller familier med børn, der spredes rundt i kabinen.
    - Ved upgradings 24timer/6timer før afgang kan upcatering ikke være problemet, her modtager catering selskabet booking tallet i så god tid, at det nok ikke r her man skal finde miseren.
     
    Kenneth K, Jeblin, Henrik Olsen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  15. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,629
    "Synes godt om" modtaget:
    26,751
    Point:
    113
    Gode pointer - men lad os prøve at kigge på det logiske i det.

    EB point er reelt gæld og det gælder for SAS om enten at de udløber (så forsvinder gælden efter 5 år) eller at den indfries så billigt som muligt (bonusbilletter, køb ombord, opgraderinger). Her må opgraderinger til Plus på europaruterne være en af de billige måder for SAS at fjerne gælden på. Det er en marginalomkostning til catering og sædet er det samme. Så fra et synspunkt i økonomiafdelingen, så er det med at opgradere alle der byder et vist minimum af EB point.

    Tilbage til "de andre pax". Ja så er det dæmle ikke sjovt at have reserveret første række bag Plus (hvilket er grunden til at jeg ikke gør det), da den kan flyttes og jeg derfor skal have nu plads - typisk bagerst eller en midterplads. Dette er så igen et spørgsmål om forståelse og hvordan SAS driver butikken. Jeg tænker ikke (og håber det heller ikke) at SAS ikke vil sikre bedst mulig indtjening fordi de på enkelte afgange skal flytte folk - det sker hver dag ifm. equipment skift alligevel...

    Så man må håbe at der er andre argumenter for at de ikke bare opgradere løs :)
     
    Erwin Lansing, jespersm, Kenneth K og 3 andre "Synes godt om" dette.
  16. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,586
    "Synes godt om" modtaget:
    6,819
    Point:
    113
    Korrekt
    - Men .... 'upgrader løs' ..., mon så ikke antallet af solgte Plus billetter ville falde til et meget lavt niveau, som ikke er for højt i forvejen på Europa legs - disse skæpper vel lidt i en slunken kasse.
    - Personligt har jeg 2 stk billetter til ZRH her slut august via OSL : 1) 4748,- dkr 2) 4589,- dkr.
    - Ved upg til Plus tildeles EBB og EBS fasttrack samt lounge adgang til SAS biz loungerne. Vil der være capacitet til 'upgrader løs'.
    - Der er nok rigtigt mange faktorer, som ikke offentliggøres.
     
    Henrik Olsen, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"
  17. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,519
    "Synes godt om" modtaget:
    13,035
    Point:
    113
    Jeg er helt enig i, at det er et spørgsmål om adfærd. Hvordan ville kunderne reagere, hvis man bare kunne forvente at blive opgraderet?

    Mit personlige gæt er, at der er flere forskellige kundegrupper på PLUS:
    • Forretningsrejsende. Hvis firmapolitikken tillader at de ansatte rejser på plus, så tror jeg ikke, at firmaerne ville købe billetter på go og bede de ansatte om at bruge EB point til opgradering.
    • Luksus-dyr som dig og mig (der er jo ikke meget luksus over flyrejser mere - så gruppebetegnesen er nok forkert). Hvis jeg vil rejse på PLUS, så køber jeg en billet på PLUS. Jeg ville aldrig købe en billet på GO - og så håbe på at blive opgraderet for point.
    • EuroBonus point samlere: Hvis man vælger en billet på PLUS for at få ekstra eurobonus point (eksempelvis for at få højere status) - så er det ingen løsning at opgradere. Det giver ikke flere point.
    Så spørgsmålet er: Hvor mange ville reelt begynde at fravælge PLUS - for derefter at håbe på, at en opgradering går igennem?

    Men jeg er enig med dig i, at der skal være lidt lotteri over en opgradering. Hvis man var sikker på, at den bare gik igennem, så ville det nok påvirke adfærden. Specielt hos ferie rejsende.

    Vi har jo også set andre selskaber lave reguleringer på opgraderinger (for at modvirke at folk bare køber billige billetter og opgraderer). Hos nogle flyselskaber kan man eksempelvis ikke opgradere de billigste billetter.
     
    Beaglen, asf, Henrik Olsen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  18. OIB

    OIB VIP medlem

    Beskeder:
    202
    "Synes godt om" modtaget:
    636
    Point:
    93
    2 Personer
    Strækning: CPH-SFO
    Dato: 28.07.2023
    Kabineklasse fra og til: Plus til BIZ
    Bud: 28.000 point/Pers (min. 22.000)
    EB status: Diamant
    Gik opgradering igennem: Ja, 6 timer før afgang.
     
    PENSIONISTEN, Henrik Olsen, Offlyer og 4 andre "Synes godt om" dette.
  19. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,629
    "Synes godt om" modtaget:
    26,751
    Point:
    113
    Enig - der skal være en grænse og en "risiko" i at du ikke bliver opgraderet. Men fortsat er det interessant at kunne få nogle mere gennemsigtige "regler" for det. Men som nævnt af @Henry - vil du være sikker på Plus, så må man købe Plus.
     
    PENSIONISTEN, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"
  20. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    459
    "Synes godt om" modtaget:
    1,294
    Point:
    93
    5 Personer
    Strækning: EWR-CPH
    Dato: 06.08.2023
    Kabineklasse fra og til: Go til Plus (Business var udsolgt)
    Bud: 1080 DKK pp. (Minimumbud)
    EB status: sølv
    Gik opgradering igennem: Nej, 24 timer før afgang.
    Note: Der var ca 15 lediges Plus sæder, men de gik til højerebydende.
     
    PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side