2 Personer Strækning: ORD -> CPH Dato: 13/10-2024. Kabineklasse fra og til: Go til Plus Bud i penge/point/Valuta: 19000 point pr. person Min budmulighed: 14000. EBB Status: Ingen Gik opgradering igennem: Yes, 24 timer før afgang. Noter: Mit første forsøg på en opgradering. Da jeg ingen sølv, guld eller diamant multiplier har, forsøgte jeg med et lidt højere bud der forhåbentligt ville modsvare et SAS Guld minimumsbud. På afgangen var der dog en 8-10 tomme pladser på Plus, så minimumsbudet havde muligvis gået igennem. You live you learn
Nyt 4 Personer Strækning: CPH - ATL Dato: 11/10-2024. Kabineklasse fra og til: Go til Plus Bud i penge/point/Valuta: 17604 (+ diamond booster) Min budmulighed: 17000 EBB Status: Diamond Gik opgradering igennem: Yes, 24 timer før afgang. Noter: Fik besked om opgradering 23 timer før afgang. Flyet var helt booket så måske vi var blevet upgradet pga status alligevel. Men glad for valget. Har også lagt bud ind på hjemturen.
Strækning: LAX -> CPH Dato: 14/10-2024. Kabineklasse fra og til: Plus til Biz Bud i penge/point/Valuta: 30.000 point pr. person Min budmulighed: 24.000 (steg til 29.000 to uger før afgang) EBB Status: Guld Gik opgradering igennem: Nej, fik mail 6 timer før afgang. Noter: Biz og Plus var fyldt, men economy var halv tomt på turen.
Strækning: CPH -> JFK Dato: 17/11-2024. Kabineklasse fra og til: Plus til Biz Bud i penge/point/Valuta: 33.000 point Min budmulighed: 29.000 EBB Status: Diamant Gik opgradering igennem: Ja, fik mail 24 timer før afgang.
Strækning: EWR -> CPH Dato: 23/11-2024. Kabineklasse fra og til: Plus til Biz Bud i penge/point/Valuta: 3.400 DKK Min budmulighed: 2.150 DKK EBB Status: Diamant Gik opgradering igennem: Ja, fik mail 6 timer før afgang.
4 Personer Strækning: ATH -> CPH Dato: 4jan25 Kabineklasse fra og til: Go til Plus Bud i penge/point/Valuta: 7001 point pr. person Min budmulighed: 6000. EBB Status: Sølv Gik opgradering igennem: Yes, 24 timer før afgang. Noter: Helt fyldt på 3 rækker Plus 24 timer før afgang, men v baggageskranken blev vi alle 4 placeret på 4. række, som vi så havde helt for os selv. Et ellers næsten helt fyldt fly.
4 Personer Strækning: CPH -> ATH Dato: 30dec24 Kabineklasse fra og til: Go til Plus Bud i penge/point/Valuta: 6500 point pr. person Min budmulighed: 6000. EBB Status: Sølv Gik opgradering igennem: NEJ, 24 timer før afgang. Noter: Helt fyldt på de 3 rækker Plus og helt fyldt fly i øvrigt.
6 Personer Strækning: CPH -> EWR Dato: 08/02-2025 Kabineklasse fra og til: Plus til Business Bud i penge/point/Valuta: 2750 DKK pr. person Min budmulighed: 2250 DKK pr. person. EBB Status: Basis Gik opgradering igennem: NEJ, 24 timer før afgang. Noter: Fik en mail omkring live-bid, hvor man kan fortsætte bydning på upgrade indtil 6 timer før afgang. Det er da første gang jeg har set dette.
Korrekt - Live Bud - er nyt og noget de ruller ud til alle ruter i øjeblikket. Det gør det mindre nemt at satse på opgradering, da mange nok vil smide ekstra point efter en "sikker opgradering". Dette kunne de ikke før. Så SAS vil få højere betaling i point/kontant for deres opgraderinger er min klare forventning. En skam for os rejsende, men klar gevinst for SAS.
Hvordan fungerer det i praksis? Skriver de at de har X antal business sæder og hvad budene så er på de enkelte?
Det fremgår hvad højeste bud er og hvilket 'nummer i rækken' ens eget bud er. Det fremgår ikke hvor mange sæder der er ledige, hvor mange personer de enkelte bydere over dig indeholder eller hvad nummer 2 til X på listen har budt. Så ja, denne proces er helt klart en mulighed for SAS at drive prisen for opgraderinger op, hvilket vel er meningen fra deres side ?
Og så lader det til at det bliver et endegyldigt farvel til Diamond upgrades. Ikke set siden Christian IV regerede.
Nå, men bare en kort status. Højeste bud på opgraderingen fra Plus to Business steg fra 2.886 til 4.950 DKK i løbet af de 18 timer live auktionen var åben. Minimum bud inden auktionen var 2.250 DKK og jeg havde budt 2.750 DKK, hvilket placerede mig på 2. pladsen af listen. Men tør roligt konkludere, at der var nogle på flyet som gerne ville være med på legen, så faldt stille og roligt ned af listen. Det ræs gav jeg ikke være med i, så jeg trak mit bud tilbage. Er det bare mig der synes, at byde næsten 5k for en opgradering plus->business er ret vildt ? Hvis man booker i lidt god tid, svarer det jo nærmest til prisforskellen på billetterne!
Jeg synes, det er en ret høj pris. Har I et bud på, hvem der gerne vil betale så meget? Hvilke typer rejsende? Men oplevede for et års tid siden i Istanbul, at Turkish Airlines havde en person ved gaten, som gik rundt mellem de ventende passagerer og tilbød opgradering fra økonomi til business. Kan ikke huske prisen - men hvis der bare er en enkelt, som bider på, så er det vel anstrengelserne værd. Hos Turkish får man ikke flere point på en opgradering. Og hos SAS er de ekstra point vel heller ikke pengene værd.
Det samme gør Lufthansa. Sidst jeg var i Luanda kostede upgrade fra Prem til Biz €700 ved gate announcement, hvor man inden afgang kunne ligge et minimum bud €460
Det er en ret vild pris. Har en ATL tur om 3 uger. Her er min bud fra Plus til Biz (og hold nu fast): DKK 7.490 Der står jo ikke idiot i panden på mig (tror jeg da).
1 Person Strækning: JFK -> CPH Dato: 22/02-2025 Kabineklasse fra og til: Plus til Business Bud i penge/point/Valuta: 3220 DKK pr. person Min budmulighed: 3220 DKK pr. person. EBB Status: Basis Gik opgradering igennem: Ja, 24 timer før afgang. Noter: Vi er fire kollegaer på vej hjem, på hver vores booking. Jeg var den eneste af de fire, som havde budt på en opgradering og fik den. En af de andre kollegaer havde guldkorn (tildelt fra en platinkort kunde) og blev flyttet til række 1. De to sidste sidder nede bag gardinet et sted . Business er fyldt, plus næsten fyldt.
Jeg skal snart til Milano og sidder og filosoferer over, om jeg skal byde på en opgradering, som SAS bliver ved med at sende mails omkring; startbuddet er 620 kr (oneway). Nu har jeg diamantstatus, så jeg får i forvejen fasttrack, lounge, priority boarding og drikkervarer, så det føles temmeligt dyrt, at det eneste, jeg reelt får for de 620 kr, er en madpakke ombord - og nåja, lidt ekstra points, men dem kan jeg også købe billigere ved at inkludere biofuel. Havde jeg ingen status hos SAS, kunne jeg købe fasttrack for 150 kr og lounge for 250 kr, og så har jeg stadig flere hundrede kroner at købe mad og drikke for ombord. Er der noget, jeg har misforstået omkring prissætningen på intraeuropæiske opgraderinger?