God søndag alle! Landede i går i MIA (fra FRA) og med en relativt kort connection i FRA, nåede min baggage ikke med. Den skulle være på flyveren på vej til MIA, idag, Søndag. To spørgsmål til eksperterne: Jeg er 99.9% sikker* på at jeg ikke får den i dag, og da jeg skal videre fra min destination i morgen Mandag, så ser jeg ikke min baggage før fredag igen. Så spørgsmålet er, hvor meget kan jeg "tillade" mig at shoppe for i håb om at få det refunderet? Jeg har tænkt mig at bruge 100-140 USD. Det mest nødvendige, toiletartikler, to t-shirts, et par bukser, og måske sko (ja tøj er super billigt i USA). Er det rimeligt? Jeg er godt klar over at de ikke er skyld i at jeg skal videre Mandag. *Grunden til at jeg er så sikker, er at ruten lander kl 15 lokal tid, og der hvor jeg er er (dvs. hvor baggagen skal leveres) der 320 miles kørsel. I går kørte jeg direkte efter landing kl 16, og var fremme 20.30, så med mindre de kun tager min baggage, og klarer customs inden for en time fra landing, så tror jeg ikke de kan levere før Mandag. Jeg gider ikke vente til midnat, da jeg skal op kl 5 i morgen.
Det nemme svar er, i min erfaring hvis man køber det, der er "rimeligt" i forhold til formålet med rejsen, der er jo stor forskel på prisen på et par badebukser til sommerferien eller skitøj til, ja, skiferie, så er der ingen problem. De beløb du nævner kan jeg slet ikke se nogen problem i.
Kan se at min rejseforsikring dækker op til 1.000kr pr. dag, hvis min kuffert ikke er dukket op, dog højest 4.000kr per kuffert
Jeg har haft en rigtig god week-end i Sarajevo, hvor jeg besøgte en tidligere arbejdskollage. Dejligt at vende tilbage til en by, hvor jeg har været meget for 10+ år siden. Der er store skovområder i bjergene (som ligger tæt på Sarajevo), så let at finde køligere områder. Det skulle efter sigende også tiltale mange turister. Vi var dér både fredag og lørdag - og kan anbefale det. Skisportsdelen af de olympiske vinterlege i 1984 blev hold i bjergene udenfor Sarajevo (en god halv times kørsel fra byens centrum) - og de områder modtager i dag mange ski-turister om vinteren. Der bygges stadig hoteller og ferielejligheder. Stederne er også ved at udvikle faciliteter for turister i resten af året. Alt i alt en succes historie. Desværre er der (såvidt jeg ved) ikke direkte fly fra Danmark til Sarajevo - men en mellemlanding er da også OK.
God weekend fra JFK, hvor jeg gør et kort stop inden sidste ben hjem mod København. Tilsvarende ud-turen, er bagagen forsinket i JFK - på udturen ventede vi over en time, efter immigration vel og mærke. Jeg havde min kuffert mere end 3t efter touchdown! Denne gang gik det hurtigere - knap en time efter touchdown. Dog ret irriterende, at man skal slæbe sin kuffert over til en anden terminal når man skifter mellem avianca og sas. Det var dog ret tæt på at gå galt her til morgen, fordi min bonus billet går fra BOG til CPH - og jeg så havde købt en almindelig billet MDE til BOG med 90 min layover. Tidligere har jeg ikke haft problemer med at checke bagagen ind hele vejen, selvom det er to bookinger - da alle flyver star alliance, og begge bookinger starter med Avianca. Men i MDE var de ikke til at tale med overhovedet - det kan man ikke, og har man aldrig kunnet. Løgn og latin! Så jeg havde 30 min fra touchdown til at hente min kuffert og checke den ind igen, da checkin lukker 60 min før. Vi landede 15 min før tid, og jeg fik checket ind 62 min før afgang. Puhaa.. Nogen der kan svare på hvorfor jeg min ikke kunne få lov at checke bagagen hele vejen? Selv i Bogota talte jeg med avianca ved bagagebåndet, og de sagde også at på to bookinger kan man ikke checke hele vejen igennem, på trods af at det hele var avianca.... Anyways, SK914 er knap en time forsinket, så den tid jeg tabte i loungen i BOG kan jeg så få her i LH loungen... PS Dejligt, at dette er absolut sidste gang jeg flyver med Avianca! Det er absolut det selskab jeg kommer til at savne mindst i *A! PPS Håber da virkelig SAS flytter terminal efter 1/9. Terminal 1 er en af de meste elendige jeg har prøvet længe. 45 min kø i sikkerhed - og ingenting at spise indenfor. Dog en LH lounge, som er dejlig rummelig.
Det har aldrig været en ret, desværre. Forstår til fulde din frustration, men modigt booket! Specielt med et colombiansk flyselskab De lyver så vandet driver... Godt nået uanset!
Tak ;-) Er godt klar over, at det ikke er en ret, men har aldrig oplevet problemer før - ej heller med Avianca. Men måske har jeg bare været heldig de foregående gange... Anyways, det gav lidt (meget) sved på panden, men lykkedes heldigvis. .. Og havde egentlig hellere booket med mere end 90 min layover, men det var dagens første flyvning, så alternativet havde været med overnatning i Bog, så tog chancen, og tænkte at worst case så ville forsinket fremmøde via rejseforsikringen redde mig.....
Jeg har oplevet det samme. Gennem tjekning af bagage, som tidligere kunne lade sig gøre blev umuligt. Og det var såmænd bare fra Aarhus til København på en billet og videre fra København. Jeg fik to forskellige forklaringer (for jeg prøvede et par gange): SAS har outsourcet denne opgave - og vi har ikke samme muligheder, som SAS har. Vi har fået nyt EDB system - og så er det ikke længere muligt. Så her nyttede det ikke, at billetterne var på Business (indenrigs billetten var på klasse C) og jeg havde diamant kort.
Vildt - og vildt træls for at sige det mildt. Men jeg vil i hvert fald fremadrettet lægge mere buffer tid til hvis jeg flyver på to billetter.
Også set i lyset af vi lige skal finde ud af hvordan SAS og SkyTeam delen kommer til at virke i sig selv, men også i disse lidt anderledes setups.
Åh, den evindelige debat om checked-through bagage. 2 billetter = 2 separate kontrakter. I min tid i luftfart måtte jeg ofte fortælle de rejsende at selvom bagage osv. er checket igennem, så mister de alle rettigheder i forbindelse med en forsinkelse. "Kontakt din rejseforsikring" fortalte jeg dem, selvom jeg godt vidste at MCT (Minimum Connecting Time) slet ikke var overholdt. Det blev de sure over, for de spekulerede netop i kompensation og hjælp ved forsinkelse. Man betaler jo netop ekstra for forsikringen i at blive hjulpet videre ved driftsforstyrrelser. I dag er jeg glad for, at jeg i sommeren 2022 forlod luftfart til fordel for jernbanen. Jeg bliver ikke længere svinet til på daglig basis, for kors hvor syntes jeg at der blev for mange forkælede rejsende især efter corona epidemien.
Det er jeg helt med på. Derfor har jeg også kun i særlige tilfælde valgt at splitte rejsen op i flere billetter. Det har enten været, når firmaet har betalt den ene billet og jeg privat skulle betale den anden. Eller når den ene billet var en bonus rejse og den anden var en betalt billet. Og jeg har altid lagt lang tid ind mellem rejserne. Derfor er det også træls at hænge på en kuffert, når jeg ikke kan tjekke ind på den næste rejse. Jeg tror også, at en del personer ikke er specielt rejsevante - og derfor i ren uvidenhed kommer til at lave en reservation, som ikke er fornuftig (eksempelvis ved at reservere hos et on-line rejsebureau, som nogle gange sælger rejser som separate billetter) Dette tænkte jeg også, da jeg for en uges tid siden læste en historie i Jyllands Posten om en familie, der var taget på kør-selv ferie i deres Tesla. Og så kunne de ikke komme videre efter et lade-ophold i Østrig. For bilen ville ikke starte. Og så kom jammeren fra familien, som Jyllands-Postens journalist loyalt videregav: Bilen var forsikret via Tesla. Men forsikringen ville ikke hjælpe. Nej. for deres forsikring dækker ikke denne form for uheld. Deres anden rejseforsikring dækkede kun én hotel-overnatning i Østrig, Så familien måtte tilbringe to andre nætter ved bilen i stedet for at sove i en god seng på et hotel. For de kunne ikke gå fra deres dyre cykler, som var spændt på bilen (jeg går ud fra, at de har taget cyklerne med op på hotelværelset). Nogle kunne jo stjæle cyklerne, som koster 300.000 kroner. Så er det jeg tænker: Når forsikringen ikke dækker, kan man så klage over det? Når man har råd til en Tesla og cykler til 300.000 kroner, hvorfor kan man så kun bo på hotel, når forsikringen dækker hotelregningen? Hvis det er så vigtigt at bo på hotel, så er det faktisk også muligt selv at betale forværelset.
I bund og grund handler dette jo netop om at man forstår hvilken forsikring du har. I dette tilfælde rejseforsikring og bilforsikring. At man ikke sætter sig ordentlig ind i dette er jo netop kernen og kan kun være ens egen fejl - aldrig de mennesker man ringer til og som får den trælse opgave at sige "dette er du desværre ikke dækket af". Spekulere jeg en gang imellem - ja - det gør jeg da, men ud fra tesen at jeg ved at jeg er dækket eller ved at jeg ikke er - og dermed tager en risiko på egen konto.
Som sagt er jeg ude af luftfarten nu, men jeg husker en epsiode hvor jeg som gateagent stod med ansvar for en British Airways afgang. Der kommer så et ægtepar hen til gaten - ikke checket ind fordi de havde fået bagage checket ind i Aalborg, som "bare" havde accepteret at checke bagagen ind på et flyselskab som: 1. Ikke var i samme alliance 2. Ikke havde interline agreement Ydermere så havde agenten i Aalborg lavet en fejl, så han/hun havde skrevet BA815 til MIA. For kyndige så er BA815 flynummeret til London. Nu er jeg som sagt indenfor jernbanen og jeg ser nu RIGTIG mange mennesker der tror at de kan bruge orange-billetter til et tog flere timer tidligere fordi deres fly er landet for sent. Hver gang henviser jeg dem til at købe nye billetter (fordi jeg er flink, da billet skal købes før påstigning) og så må de tage slåskampen med rejseforsikringen. Sidste år havde jeg nogle rejsende med fra Holstebro, de havde valgt en direkte afgang med ankomst til CPH 16.26. De skulle til Indien via AMS med afgang ved 18-tiden. Uheldigvis var der dæmningsskred tæt på Gadbjerg ved Jelling, så alle skulle med togbus til Vejle og Fredericia. Det kostede en times forsinkelse, så jeg formoder at de 2 med billet til Indien kom for sent. Jeg ser andre lignende problemer i min dagligdag. Selvom jeg ikke er uddannet jurist som væres kære ven @Beaglen, så er jeg nødt til at henvise til rejsevilkårene som man accepterer ved køb af billet.
Godt at høre, at de danske togrejsende opfører sig pænere. Når jeg læser hvad folk i det hollandske IF forum mener om især højhastighedstogene, og de mange, mange forsinkelser, aflysninger, overbookninger trods pladsbillet, mv og i hovedet fremregner hvordan det ville se ud ved skranken, er det ikke et pænt billede hellere. Der er heller ikke megen ros for kompensationsordningen for togrejser, hvor EU261 er en del mere, og måske for meget, gavnmild. Kort sagt, man skal bare blive hjemme, hvis man ikke kan tåle lidt usikkerhed undervejs, i stedet for at tage det ud på fronline personale, som faktisk er de eneste, der kan hjælpe en
Enig, Derfor plejer jeg også altid at starte samtalen med: "Jeg har et problem og vil høre, om du kan hjælpe". Hvis der er lang kø, så kan jeg også finde på at sige: "Jeg kan se, I har meget travlt lige nu" Men det er nok også nemmere at finde overskud, hvis jeg ikke selv har en alt for stram tidsplan eller er presset på andre måder