Kreditkort, hvilket skal man vælge?

Poster i 'ANDRE PROGRAMMER (BIL, KREDITKORT M.M.)' oprettet af KOCHO8SIX, 16/10/18.

  1. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Vi går og overvejer at droppe vores DB MC guld af samme grund..
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,516
    "Synes godt om" modtaget:
    13,026
    Point:
    113
    Jeg har lige skimmet forsikringsbetingelserne. Min vurdering er, at forsikringen i Danmark ikke kan stå alene (meget diplomatisk udtrykt). Mere råt udtrykt: Den er ubrugelig.
    • Dækker kun den person, kortet er udstedt til (medrejsende familie er ikke dækket)
    • Dækker kun private rejser (kombinerede forretnings- og privat rejser er ikke dækket)
    • Er kun en ulykkesforsikring (ikke rejseforsikring, så sygdom er ikke dækket)
    • Dækker kun ulykker under transport (så når man ligger på stranden og bliver kørt over, så er det ikke transport).
    Altså: Du skal være dækket af en rigtig rejseforsikring, ikke kun af forsikringen på dit Saseurobonusmastercard.
     
    Thorbjoern, asf, isolCBflyer og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Kunne ikke være mere enig - og det gælder imho uanset hvilket MC kort der er på tale. Nogle er bedre, nogle er dårligere omkring forsikring, men ingen dækker alt det vi har brug for. Eksempler:

    - Vores MC gennem banken skriver, at de også dækker kombinerede ferie- og erhvervsrejser - men kun feriedelen af rejsen.
    - Det kan godt være de dækker rejsen - men kun hvis den er betalt med kortet. Hvad nu hvis en del af rejsen er betalt med VisaDankortet, via arbejdsgiver, via rejsebureau etc.?
     
    DanielBahn og Henry "Synes godt om" dette.
  4. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Hos BA så skal rejsen være betalt, de definere dog rejsen som flybilletterne. Dvs hotel, bil, tog etc må gerne betales med de hvidvaskere kontanter.
    Hos danske bank mastercard der skal rejsen ikke betales med kortet - kun billeje hvis selvrisiko skal dækkes. Der skal man dog være opmærksom på hvor stor værdi bilen må have - det er maks 500.000 kr feks som standard.
    Vi har nydt godt af vores forsikring derigennem.. sparede omkring 6.000 kr med vores new Zealand-rejse, uden vi dog har haft behov for at benytte den.

    Men man skal ALTID tjekke sine policer igennem. Vi er dobbeltdækket via indbo også, som ikke kan fravælges, og derved kan man vælge lidt. De giver blandt andet 8000 kr ved forsinket bagage efter kun 4 timer, og halvdelen af beløbet hvis man dækket af anden forsikring. Men til gengæld dækker de så maks 8.000 kr i selvrisiko ved billeje, så der har vi brugt gnff.dk der koster 28 kr pr dag. Men dækker så op til 30.000 kr og uden maks på værdien af bilen, eller skelnen mellem luksusbiler etc. Så der er vitterligt en enorm jungle
     
    SophieHendriksen og Henry "Synes godt om" dette.
  5. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Der er stor forskel på forsikringerne, så den generalisering her er lige så lidt brugbar som at sige alt er godt :)

    Som @DanielBahn skriver har min mand også via Danske Bank en forsikring der dækker hele husstanden og intet behøver være købt med kortet. I praksis har den fungeret upåklageligt, vi har desværre måttet gøre brug af den flere gange både til læge og bagage der ikke kom med en maskine.

    Mit Nordea kort gælder også ved blot noget af rejsen betalt, det er vist den mest standardiserede måde at gøre det på. Det er som regel ikke svært at opnå, køb flybilletten, betal hotellet eller betal benzinen på en biltur. Bare en af delene er nok.
     
    DanielBahn, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  6. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Det var skam ikke (ment som) en generalisering, men et eksempel på at vilkårene er meget forskellige fra kort til kort og fra forsikring til forsikring.:oops:

    Dækker Danske Bank-kortet også forretningsrejser, eller har I bare ikke haft brug for det?
    En forretningsrejse er også, hvis en IT konsulent som et led i sin ferie besøger CES i Las Vegas.:cool:
     
    DanielBahn og Henry "Synes godt om" dette.
  7. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Danske bank gør, også i kombination
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Også evt. ledsagere - og hele rejsen?

    Jeg spørger ikke for at være krakilsk, men fordi det kan være kringlet.:eek:
    Se f.eks. betingelserne for Spar Nords MC, hvor forsikringen er tegnet hos If forsikring:
    5. HVILKE REJSER ER OMFATTET?
    For kortholder dækker forsikringen ferierejser, kombinererede ferie- og erhvervsrejser, rene erhvervsrejser, studierejser, studieophold og frivilligt arbejde.
    For ægtefælle/samlever og børn under 24 år dækker forsikringen ferierejser, studierejser, studieophold, frivilligt arbejde og kombinerede ferie-og erhvervsrejser. For kombinerede ferie-og erhvervsrejser dækker forsikringen kun i den del af rejsen, der er ferie. Feriedagene kan ligge før eller efter erhvervsrejsen. Fridage imellem dage med erhvervsarbejde betragtes som erhverv.


    Her er kortholder dækket ved kombinerede rejser, men ledsagere kun feriedelen.
    (hvilket i øvrigt er en nylig forbedring, for to år siden gjaldt 'feriedel-forbeholdet' også kortholder:):))
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  9. KOCHO8SIX

    KOCHO8SIX Nyt medlem

    Beskeder:
    6
    "Synes godt om" modtaget:
    15
    Point:
    3
    Så jeg er kunde hos Lån og Spar, vi flyver en del med Norwegian, lidt med SAS og ellers har det været lidt tilfældigt da vi har rejst en del til Spanien og Grækenland hvor der ofte har været andre selskaber der har haft ruterne.

    Umiddelbart lyder Norwegian som en god mulighed, jeg synes dog der kunne være noget at hente i et kort som dækker familien og bil, da vi er 2 voksne + 2 børn og 99% af vores ture er med en lejet bil.

    I vores tilfælde ville i anbefale et specifikt kort hvis det er til opsparing af point+forsikring.

    Arbejder som selvstændig i tech branchen og har af nysgerrighed både et Revolut, Lunar Way kort, er der fordel i virksomhedsregi at anskaffe et kreditkort?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  10. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Det lød nu ganske generaliserende ;)

    Jeg ved ikke om DB dækker erhverv men eftersom kortet er er corporate så ville andet jo være mærkeligt.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Lyder plausibelt - men blev det aktuelt ville jeg checke en ekstra gang. Man ved aldrig med de banker (sagde den gamle bankmand :rolleyes: )
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Min mand arbejderb i den finansielle sektor.

    Man kan mene meget om Danske Bsnk men det her kort og forsikring er helt i top.
     
    clager, Henry og DanielBahn "Synes godt om dette"
  13. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Så specifikt ved jeg det faktisk ikke... Har ikke været relevant for mig selv..
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  14. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    For lige at afrunde - det er sørme rigtigt, Danske Bank har ikke et 'erhvervsrejseforbehold' i deres forsikringsbetingelser.
    Cadeau :)

    ..det understreger trods alt min pointe:oops:, nemlig at man skal se godt efter.:cool:
     
    DanielBahn og Henry "Synes godt om" dette.
  15. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Vi har hidtil brugt vores Nordea MC, men vi har haft vanskeligt ved at finde ud af, hvordan den egentlig aktiveres. Hver gang vi har spurgt Nordea, har svaret lydt: Flyrejsen SKAL være betalt med kortet. Men T&C siger imidlertid noget andet, som du rigtig nok skriver.

    Pga. bl.a. den forvirring tegnede vi en ny rejseforsikring tidligere på året hos vores selskab, inkl. afbestilling. Det er vi MEGA glade for i dag, da vores yngste på 2 år blev indlagt på sygehuset for 3 uger siden med brækket lårben, og fredag skal jeg efter planen til USA. Den tur hænger nu i en tynd tråd, men den nye rejseforsikring vil dække afbestilling hvis nødvendigt. Her havde Nordea-forsikringen været ubrugelig, da den kun dækker det mest basale (hvis den da ellers kan aktiveres :confused:)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  16. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    I den virkelige verden ville man vel bare spørge sin bankmand, om kortet dækker det man gerne vil have. Vedkommende kan pege på de relevante punkter. Der er vel ingen bank der "sælger" et erhvervskort med en forsikring som ikke dækker erhvervsrejser såfremt der er rejseforsikring. Jeg synes du maler lidt fanden på væggen :) de fleste MC forsikringer er helt udmærkede til almindelige mennesker, der er ikke nogen grund til at gøre folk unødigt nervøse.
     
    clager og Henry "Synes godt om" dette.
  17. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Hvor mange kender deres bankmand nu om dage:rolleyes:?

    Jeg er nok lidt farvet af, at op mod 90% af vore rejser er en blanding af privat- og erhvervsformål.

    Men jeg synes nu ikke jeg maler fanden på væggen - netop herinde er der rigtig mange deltagere, hvis rejser er skønsom blanding, og der er det vigtigt. I har et erhvervskort, men det har alle nok ikke - heller ikke os.

    Heldigvis er det et fåtal der får brug for en rejseforsikring - men når det sker er det ret vigtigt, at man har den rigtige!
     
    Henry, Peter F. og AaB_CPH "Synes godt om dette"
  18. MrJensen

    MrJensen Aktivt medlem

    Beskeder:
    72
    "Synes godt om" modtaget:
    174
    Point:
    33
    Hvis man har British Airways kortet fra Resursbank, kan man så benytte det via Mobilepay og evt til regninger via Roger?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  19. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    MobilePay godtager det ikke. Men roger gør
     
    MrJensen og Henry "Synes godt om" dette.
  20. MrJensen

    MrJensen Aktivt medlem

    Beskeder:
    72
    "Synes godt om" modtaget:
    174
    Point:
    33
    Tak for svar! :)
    Ved du så om der er noget maks på regningsstørrelsen? Ala EB MC som skal være maks 3500 pr. dag grundet betegnelse som kontakthævning?
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side