Sidder i King Hamlet lounge i Billund - og prøver at falde lidt ned. Med et stort ølglas fyldt med æblemost, der skummer lidt (så andre gæster kikker lidt skævt til mig, når jeg spiser rundstykker med ost og tager en slurk af glasset - for de tror, det er fyldt med fadøl).
Billund lufthavn plejer at være meget serviceminded - men i dag gik det helt galt. Først ville de ikke tjekke mig ind ved "sky priority" skranken - de har de gjort mange gange før. Men i dag pegede den venlige dame op på skærmen og fortalte bestemt, at jeg nok kunne se, der kun stod KLM. Så hvordan kunne jeg tro, at jeg kunne tjekke ind på Czech Airlines
Så over i økonomi-køen til stort set alle traditionelle ruteselskaber. Køen var ikke så lang, men der var kun én skranke åben. Og den blev blokeret af et par sportsfolk, der lige skulle have 2 cykler med. Så lang ventetid, før den tilkaldte ekspert dukkede op og kunne godkende bagagen. Og i ventetiden kunne man naturligvis ikke ekspedere andre. De eneste positive var, at jeg ikke længere stod sidst i køen. Den var nemlig vokset betragteligt.
I ventetiden blev endnu en skranke åbnet - men det tager jo lang tid at starte EDB-en. Foran mig 2 grupper. Den ene gik hen til den nyåbnede skranke - den anden hen til den ledige "cykel-skranke". Og der var åbenbart noget galt, for de blev henvist til en 3. skranke, der nu blev åbnet. Så plads til mig - troede jeg.
Czech Airlines, siger den venlige dame. Ja så skal du over til nr. 33. Jeg prøver at sige, at der jo står Czech airlines på hendes skærm (godtnok sammen med 8 - 10 andre flyselskabet). Men det er noget med, at hun skal skifte til et andet system, hvis hun skal håndtere mig - og nu ved jeg så, hvorfor gruppen foran mig blev afvist. De skulle med samme fly. Det skulle dem bagved mig også. Endelig kører EDB-en, og gruppen foran mig kan betjenes. De har så for meget bagage med. For grænsen er 15 kg pr. person. Og det tager jo også tid.
Og så går det op for mig, at den skærm, der er over check-in har en række flyselskaber listet. Men selvfølgelig ikke Czech Airlines

Det vil jeg lige tage et billede af - men bliver straks tiltalt af personalet. Det må jeg ikke. Så ingen dokumentation.
Så bliver det min tur. Jeg får boarding pass og en servicemeddelelse om, at jeg sandelig har været heldig, for min kuffert vejer 15 kilo - og det er jo det, jeg må ha´ med. Spørger lige, om man virkelig kun må have 15 kg med på en business billet. Nej, der er grænsen da 32 kg. Tilgivet. Det er tidlig morgen.
Og nu er jeg så kommet gennem security og sidder med min æblemost i et ølglas.

Click to expand...