Novel Coronavirus (2019-nCoV) Udbrud

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Thorkild, 23/1/20.

  1. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    BLL-BRU med Sun-Air kan allerede bookes nu.
    Morgenrotationen får flynumrene BA8221/8222, eftermiddags-/aftenrotationen får BA8223/8224.
    En rundtur på Economy med 1x indchecket baggage koster omkring 3500 kroner med booking i O-klasse. Der kan ikke bookes i businessklasse, da Sun-Air ikke tilbyder businessklasse på nogen af deres fly (vistnok med undtagelse af OY-JJB, som er indrettet i business-only layout med 14 sæder).
    Kan man bruge lidt længere tid på turen (3½-4 timer), kan man tage med LH via FRA for under 1000 kroner på Basic Economy - eller på Business for omkring 2700 kroner.
     
    Henry og danielstrandby "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,381
    "Synes godt om" modtaget:
    12,762
    Point:
    113
    Giver det point i nogle loyalitetsprogrammer i OW? Hvis ja, hvor meget?
     
    Kermit "Synes godt om" dette.
  3. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    En rundtur i O giver fra 0 til 310 miles (flest i AY) uden status: https://www.wheretocredit.com/calculator#BLL-BRU-BA-O/BRU-BLL-BA-O . Se evt. her: https://www.wheretocredit.com/british-airways/o . Dette er jo så for O-klasse (deep-discounted) som man normalt vil ryge i via Google Flights o.lign., hvis man er ude i god tid og ikke søger efter bestemt bookingklasse, men blot vil billigst muligt afsted med BA. Jeg har ingen ide om hvilken klasse award-rejser bookes i (og om de overhovedet er tilgængelige på denne rute), da jeg ikke har prøvet dette selv.
    Beklager hvis det ikke var svar på dit spørgsmål, jeg er ikke så meget inde i loyalitetsprogrammer, og slet ikke Oneworld.
     
    asf og Henry "Synes godt om" dette.
  4. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,381
    "Synes godt om" modtaget:
    12,762
    Point:
    113
    Jeg flyver ikke med OW-selskaber - og derfor ikke meget inde i deres programmer. Men jeg synes vi tit annoncerer (tilbuds) priser, uden at komme ind over, hvordan optjeningen er i forskellige programmer.

    Jeg havde troet, du vidste noget om det - men det er der sikkert andre, der gør.
     
    Kermit "Synes godt om" dette.
  5. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    448
    "Synes godt om" modtaget:
    1,364
    Point:
    93
    Jeg vælger at tage udgangspunkt i Executive Club, som er BAs FF-program.
    Bookingklasse / Avios /Tier Points

    Q, C & G / 125 / 5
    K,L,M,N,S & V / 250 / 10
    Y, B & H / 500 / 20
    R & I / 750 / 40 (Club Europe/Business)
    J, C & D / 1250 / 40 (Biz flex)

    For at opnå bronze (OW Ruby) kræves 300 tier points plus 2 BA- eller Iberia flyvninger
    Silver / Sapphire kræver 600 points plus 4 flyvninger (Fra dette niveau er der adgang til lounge, extra baggage og gratis sædevalg)*
    Gold / Emerald kræver 1500 tier points

    Finnair er vistnok et af få selskaber, hvor man via Finnair Plus kan optjene kvalificerede flyvninger uden at flyve med Finnair. Stort set alle andre airlines i Oneworld kræver at man flyver regelmæssigt med dem, for at bibeholde status.

    * Oneworld Sapphire kan på flere måder sammenlignes med Star Alliance Gold, da de fleste fordele som en *A Gold får, er de samme som OWS
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    448
    "Synes godt om" modtaget:
    1,364
    Point:
    93
    PS. I nævnte eksempel er det udregnet efter strækningen Billund-Bruxelles (som blev debatteret i forum). Tier points ændrer sig sjældent på kortruterne, mens avios svinger i henhold til distancen. :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  7. Thorkild

    Thorkild VIP medlem

    Beskeder:
    250
    "Synes godt om" modtaget:
    1,275
    Point:
    93
    Er vi ikke temmelig off-topic mht denne tråd?
     
    Henry, THammer og Ulrik "Synes godt om dette"
  8. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Jeg synes mit indlæg om Sun-Airs nye rute er relevant - det er en følge af SNs lukning af samme rute (bl.a.) pga Covid-19. Men jo, optjening af point er ikke så relevant i den forbindelse, og bør flyttes til en separat tråd.
     
    Henry og Erwin Lansing "Synes godt om" dette.
  9. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    448
    "Synes godt om" modtaget:
    1,364
    Point:
    93
    I dag blev der lagt en artikel ud, om den tomme lufthavn, linket her viser meget godt, hvordan luftfarten er ramt, målt udfra antallet af ansatte, som har fået lønkompensation.
    https://www.dr.dk/nyheder/penge/saa-kom-tallene-her-er-de-ti-stoerste-ansoegere-til-loenkompensation.

    4 firmaer i danske lufthavne står på top 9 listen; Københavns Lufthavne, Gate Gourmet, Aviator samt Billund Lufthavn. Det fremgår af artiklen, som er nogle dage gammel, at SAS først havde søgt om lønkompensation senere.

    Det er lidt skræmmende, især med tanke på, at luftfart nok er det sidste, der kommer op at køre
     
    SophieHendriksen, Ulrik, Bekgaard og 2 andre "Synes godt om" dette.
  10. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Det er jeg så ikke så sikker på - altså at det nødvendigvis bliver det sidste der genstarter.

    Efterhånden som det øvrige erhvervsliv her og i andre lande langsomt vågner af dvalen stiger transportbehovet - helt uanset videomøder - så jeg vil gætte på en langsom genstart med restriktioner a' la' hver anden række tom; kun placering sammen med familiemedlemmer; ingen servering etc.

    Den øgede aktivitet medfører også øget behov for luftfragt, og det kan hjælpe med til at bedre rentabiliteten ved et reduceret trafikprogram: Med færre fly end vanligt er der mere fragt til det enkelte, og det opvejer til dels at de så ikke har så meget persontransport/bagage.

    Og så skal vi huske, at nok er meget lukket ned - men meget erhvervsliv er altså også fortsat uden voldsomme påvirkninger fra krisen - herunder store dele af fødevarebranchen.
     
    SophieHendriksen, PENSIONISTEN, Kenneth K og 2 andre "Synes godt om" dette.
  11. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    448
    "Synes godt om" modtaget:
    1,364
    Point:
    93
    Jeg kan godt lide dine argumenter, og jeg håber du får ret. Vi er afhængige af, at andre landes grænser åbner. Et af problemerne er, at en stor del af sommerens flytrafik består af krydstogtpassagerer, og en del af disse kommer fra lande, som har store problemer med corona, især USA, Spanien og Italien. Jeg ved ikke hvad status er på krydstogterne denne sommer, og om turisterne har tænkt sig at rejse.
     
    PENSIONISTEN, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  12. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,183
    "Synes godt om" modtaget:
    6,449
    Point:
    113
    Det er også grænseåbninger og evt. restriktioner efter grænsen åbner, som tvunget karantæne. Jeg havde stille håbet på, at der ikke vil gå mange uger eller måneder, før vi igen kan rejse indenfor Europa, men havde allerede afskrevet interkontinentalt. Når Spanien offentlig spekulerer i om grænsen skal være lukket frem til oktober og UK mumler om obligatorisk 14 dages karantæne, så kan der være lige så mange firmaer der åbner, men det 4 times møde i London bliver nok ikke til så meget og nok heller ikke sommerferie på Kanarieøerne. Igen er mit syn blevet mere sort med tiden.
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  13. niceguy1001

    niceguy1001 VIP medlem

    Beskeder:
    218
    "Synes godt om" modtaget:
    643
    Point:
    93
    Island nævnte muligheden for, at det første der åbnede kunne være grænserne mellem de nordiske lande! Det vil være fint. Så kan man da altid tage til Island el. Færøerne til sommer. Begge to dejlige steder... :)
    Må nok snart erkende at Japan og/eller US bliver tæt på umuligt.
     
    Henry og T4L "Synes godt om" dette.
  14. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,044
    "Synes godt om" modtaget:
    4,449
    Point:
    113
    Fantastisk! Det har været mit håb i en måneds tid allerede at sommerferien vil kunne gennemføres i de nordiske lande, hvis vi er heldige. Jeg går og håber på en sådan udmelding hver eneste dag. Har du et link til Islands overvejelser i den retning?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  15. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,381
    "Synes godt om" modtaget:
    12,762
    Point:
    113
    Og så til min kæphest (selvom det er lidt off topic): Færøerne er en indenrigsdestination. Så bonusrejser med SAS er meget billige. Dertil kommer, at du kan optjene EuroBonuspoint på flere hoteller og restauranter på Færøerne.
     
    Beaglen og SebastianBruun "Synes godt om" dette.
  16. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Danmark er også et nordisk land :) - så vi har det fint med at holde os 'indensogns'. Den danske sommer- og turismebranche kan nok også bruge en hjælpende hånd..
     
    T4L og Henry "Synes godt om" dette.
  17. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    448
    "Synes godt om" modtaget:
    1,364
    Point:
    93
    Som @Henry skriver, er Fæøerne indenrings, og Atlantic Airways flyver 3 gange ugentligt. Det kan man nok ikke bruge til særligt meget som EB medlem :)

    Jeg har selv overvejet at rejse derop, men jeg ender nok med en tur til Bornholm i stedet :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  18. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,183
    "Synes godt om" modtaget:
    6,449
    Point:
    113
    Jeg har et (ikke-afbestilbart) sommerhus i Holland, som venter. Det må gerne være en smule mere end Norden om ikke så lang tid.
     
    Ulrik og Henry "Synes godt om" dette.
  19. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,044
    "Synes godt om" modtaget:
    4,449
    Point:
    113
    Det har du da helt ret i. Vi har faktisk lige været 3 dage på Skagen og det har været helt fantastisk. Der var næsten ingen mennesker, så rigtig god mulighed for social distancering. Men de sagde på hotellet at de var næsten fuldt booket i hele juli måned. Så hvis man skal noget i Danmark om sommeren, skal man nok skynde sig at booke. Men måske kommer der afbestillinger fra udlandet, hvis grænsen ikke er åben? IMG-5511.jpg IMG-5522.jpg IMG-5529.jpg IMG-5567.jpg
     
    Beaglen, SophieHendriksen, clager og 2 andre "Synes godt om" dette.
  20. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Det er uden tvivl der pudlens kerne er: Mange reserveringer er fra udlandet (Tyskland/Holland især) - og så længe deres rejsemuligheder er usikre, kan de ikke åbne kapaciteten for danskere, der måske ellers gerne ville komme.

    Så mange venter spændt på næste omgang retningslinier.
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side