Helt enig i risikobetragtningen. I influenze sæsonen 2017/2018 døde der ca 1600 personer jf SSI (https://www.ssi.dk/sygdomme-beredsk...en---opgoerelse-over-sygdomsforekomst-2017-18) Befolkningen i Kina er vel ca. 300 gange større end i Danmark, men dødstallet er ikke rapporteret i nærheden af 500.000. Så en køligt betragtning må være, at vores influenza sæson for to år siden, var betydelig værre.
Problemet er ikke antallet af smittede og døde nu - men når man ser på udviklingen, så skal vi ikke langt ind i februar før vi når op på millioner af smittede: https://www.statista.com/chart/20634/confirmed-coronavirus-cases-timeline/
Tror SAS kommer med en melding i morgen. En hurtig søgning her til aften angiver at alle CPH-PEK og CPH-PVG er udsolgte til et stykke ind i februar. Det er næppe sandt. HKG er stadig på - med fire afgange om ugen. Til ovenstående, så er jeg helt med på at et øjebliksbillede ikke duer. Men der er stadig rigtig langt til en almindelig influenza. Jeg fornægter ikke det er alvorligt - men savner lidt relativitet og jordforbindelse i mediedækningen.
SAS har fjernet availability her til aften. Men vi alle afventer WHO's udmeldinger og den kommer sandsynligvis i morgen. Så jeg regner med at SAS kommer umiddelbart derefter. SAS er ikke så økonomisk ramt af det som f.eks. Finnair er. De har flere afgange hver dag og dermed rammes mere af den lave efterspørgsel deres ruter.
Jeg så kun en eneste person med maske på i lufthavnen i går morges. Hvorfor er der så udsolgt på de fleste apoteker i landet? Hvem bruger maskerne hvornår? Jeg læste at i USA bliver maskerne rivet ned af hylderne for at sende dem til familie og venner i Kina. Måske det samme gør sig gældende i Danmark? En stor del af passagerne på mit fly til Reykjavik var asiatere. Jeg ville skyde på at ca. en fjerdedel af dem bar masker. I selve Reykjavik er der rigtig mange turister fra Asien. Jeg ser kun få af dem gå rundt med masker. Men butikkerne ved alligevel godt, hvad der sælger som varmt brød lige nu.
Så fik jeg desværre ret - men er ret sikker på at et meget lavt antal bookinger er en stærkt medvirkende årsag.
Hov, hvis jeg husker ret så skulle den næste 350 indsættes på Bejing i februar. Det kommer næppe til at ske ( enten beflyves PEK ikke eller også kan bookinger ikke bære det). Hvor så? SFO, EWR, LAX?
Det er først i slutningen af Februar, den skal flyve til Beijing. Så SAS har en lille måned til at finde et andet mål, hvis der stadig er gang i virus på dette tidspunkt. https://insideflyer.dk/her-er-alle-sas-airbus-a350-ruterne-i-2020/
Check. PEK er forhåbentlig oppe igen om 4 uger - men tror ikke bookingerne kan bære det. Og så kan der være der bliver den næste på listen EWR eller LAX.
Denne oversigt fra Johns Hopkins viser udbedring af antal smittede og døde. Den opdateres 1 gang i døgnet, typisk om natten vores tid. https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6 Jeg noterer mig desuden at flere lande begynder at lukke for rejsende der har været i Kina. Indtil videre har jeg set det for USA, Singapore, Australien og der er sikkert flere og vil komme flere.
Nedenstående er sakset fra SAS hjemmeside. Udover hvad det betyder for os som almindelige pax, vil det helt sikkert også give udfordringer for flyselskaberne og deres crew-scheduleringer. De vil f.eks. ikke kunne bruge crew, der har været i Kina til en tur til USA eller andre lande, der har indført eller indfører forbud mod indrejse, hvis man har været i Kina indenfor de sidste 15-30 dage. Jeg har i dag set at det bl.a. gives af grund for Qatar til at stoppe med flyvninger på Kina. (Updated 03FEB20 07:46 CET) REQUIREMENTS FOR PASSENGERS TRAVELING TO THE US WHO HAS BEEN PRESENT IN MAINLAND CHINA (Updated 02FEB20) EFFECTIVE 02FEB20 FROM 23:00 CET, the US authorities (TSA) has issued new requirements for passengers traveling to the US. The new requirements are valid for passengers who has been present in mainland China within the preceding 14-days of the date of the individual’s entry or attempted entry into the United States. All airlines must question each passenger to determine whether the individual has been present in Mainland China within the preceding 14-days of the date of the individual’s entry or attempted entry into the United States. If presence cannot be determined, the foreign air carrier must: Examine the passport for entry and/ or exit stamps and also examine the passenger PNR. If determined that passenger has been in Mainland China, the passenger must only arrive the United States to the following airports when traveling with SAS: Chicago (ORD), Los Angeles (LAX) or San Fransisco (SFO). SAS other destinations in the United States, New York (EWR), Boston (BOS), Miami (MIA) and Washington (IAD), are not cleared to accept passengers who have been present in mainland China within the preceding 14-days of the date of the individual’s entry. Passengers will be questioned along with the other questions SAS already are obliged to perform for flights to the United States.
Måske et dumt spørgsmål, men nu hvor SAS har aflyst alle fly til Kina for mindst 1 måned, med advarsel om forlængelse (https://www.sas.dk/traffic-information/message/), hvad gør de så med de fly, som skulle have fløjet på ruterne ? Står de bare i CPH og puster ud eller bliver de sat i rotation på andre ruter, eller hvad gør man ? Tænker, at det er relativt dyrt, at have et par A330/A340 stående på jorden, baseret på Boeing-sagen.
Det er jo også dyrt at flyve med 15% belægning. Er der nogen, der har en idé om, hvad break-even er på Kina-ruterne?
De fleste andre ruter er nok planlagte rent materielmæssigt, så i bund og grund er de vel til overs. Naturligvis giver det større mulighed for rotation og dermed optimering af serviceeftersyn m.v. Da alle andre er i samme situation er der vist ingen mulighed for at leje flyene ud til andre selskaber. Og så er der ellers plads til afvikling af restferie blandt det flyvende personel..
Jeg antager at SAS benytter lejligheden til at få foretaget A/B checks på så meget af 330/340 flåden som det er muligt. Der burde være to fly til overs, så de burde kunne få A checket hele flåden indenfor 1-2 uger = den tid de har suspenderet flyvningerne. Hvis februar også ryger (og med en 350'er på vej ind) så ved jeg ikke om det giver mening at fremrykke et C check (og ved faktisk ikke hvor SAS får lavet deres C-check på 330/340)?
Fra crew har jeg fået at vide, at fragt er en ikke ubetydelig del på PEK/PVG, således at man nogle gange faktisk ikke har plads (dvs vægt) til hvis alle pax var der, når man også har så meget fragt med. Jeg tror det absolut indgår i overvejelserne hvordan fragt markedet ser ud.
Og så har SAS ikke overraskende forlænget til 29/2 - og bookinger accepteres ikke før efter 15/3. Selv hvis SAS begynder 1/3 på PEK og PVG så skal den 350'er der skulle have været indsat på PEK, skal stensikkert et andet sted hen nu - de kan ikke fylde den (det skulle da lige være fordi der er en fragtpukkel der skal afvikles - og varer der skal ekspres ud af Kina). Kan ikke se den optræder andre steder endnu. Der sidder nok nogle ruteplanlæggere og grubler lige nu.
- Bare spørg en load control Weight and Balance specialist : Meget store mængder fragt til fjernøsten, bl.a. livsnødvendig insulin. - Man kan håbe, at selskaber, der er specialiseret i fragtfly, kan fortsætte deres flyvninger, eventuelt med dobbelt cockpit crew for at undgå crew overnatninger i Kina. - Mon det kan tænkes at visse selskaber vælger at indsætte passager fly med fuld last nedenunder på paletter og i containere samt kabine last ovenpå i seat containers, ligeledes med dobbelt cockpit crew ? - Det kræver dog modtager-ekspeditører på destinationen.