Jeg er helt med på, at man kan flyve fragt TIL Kina. Men hvad med returfragt (Det er vel dyrt at flyve retur med tomt fly)? Producerer kinesiske virksomhederne nu - eller holder de lukket? Hvordan fungerer logistikken i Kina (kan råvarer komme rundt i landet - og kan de færdige varer komme til lufthavnen)? Hvor meget skal man desinficere varer, der sendes ud af Kina?
- Mon ikke regeringer, virksomheder og transportselsskaber m.fl. er i nær kontakt. - Eventuelle subsidier for at holde lidt gang verdens handelen, uanset det kun er énvejs transport.
Nu arbejder jeg tilfældigvis i et stor insulin producerende firma i Danmark, og jeg tænker umiddelbart at transporten er større fra Kina til EU end den anden vej (selvom der sendes begge veje). Og det er jo Nytår i Kina, så fabrikken har i hvert fald været lukket i en uge (planlagt).
Jo, det er korrekt, at mængden af fragt fra Kina mod EU er meget stor, men det behøver ikke nødvendigvis forhindre luftfartsselskaber i at udnytte fuld volume- og vægtkapacitet til fragt på deres fly mod Kina et par gange om ugen i denne corona tid.
Uanset hvad, så er coronavirussen juridisk set kategoriseret som værende en "ekstraordinær omstændighed", hvor passageren ikke er berettiget til kompensation fra flyselskabet i anledning af forsinkelser / aflysninger. Ingen kunne have forudset virussen og ingen er dermed ansvarlig for den. Dog har flyselskabet stadig pligt til at ombooke passageren, ligesom flyselskabet også skal sørge for forplejning m.v.,såfremt passageren strander i lufthavnen.
Hvordan med de sædvanlige annulleringsgebyrer? Er de forpligtede til ikke at tilbageholde evt normale gebyrer, hvis en flyvning bliver aflyst? Jeg har en booking på en flyvning BKK-PEK på EB point via SAS, hvor der normalt vil være et gebyr fra TG til SK på at annullere. Jeg afventer derfor lige nu at se om den konkrete flyvning bliver annulleret istedet for at aktivt annullere den nu.
8 fly tilbageholdt i London Heathrow grundet mistanke om Corona virus: https://www.dailymail.co.uk/health/...os-Heathrow-EIGHT-planes-lockdown-runway.html
Tusind tak for linket! Jeg var i Singapore sidste uge, og som en anden også sagde, er det ret stille og roligt. De anbefaler selvfølgelig at alle vasker deres hænder ofte og at man kun går med maske, hvis man er syg. De har dog lukket for nogle begivenheder rundt omkring i byen, f.eks. et af deres lysshows. De måler også feber på folk i de forskellige shoppingcentre og selvfølgelig i lufthavnen. De folk jeg mødte tog det dog ret stille og roligt, og havde den tilgang, at de tager det seriøst, men at SARS var meget værre. Jeg er nu på Bali, og her er folk generelt afslappede omkring det også.
Vågnede i dag til besked om at konferencen i næste måned i Mexico er lavet om til remote-only, som vist er et nyt begreb. Hotellet var bestilt fleksibelt, men Aeromexico bliver mere spændende. Uanset hvor gode videokonferenceværktøjerne er blevet, så er der bare nogle ting som virker best face-to-face og som var hele pointen med at rejse så langt. Lidt ærgerligt at det må vente et halvår på næste gang.
ja, der røg min First First med British Airways. Jeg overvejede kraftigt at tage afsted alligevel, men kunne desværre ikke rigtigt forsvare det
Har en booking hos SAS primo maj til Shanghaj og hjem fra Hong Kong, tvivler stærkt på at den bliver gennemført. Nogen der ved hvad policy er hos SAS, nogen der er blevet ombooke og hvad tilbyder de?
Hvis det er en almindelig booking betalt, så gælder der almindelige regler for afbestilling / ombooking. Hvis det er bonusbilletter som vi havde til 1MAR og hjem 18MAR, så kan de annulleres uden gebyr på SK men koster måske på andre selskaber. Hvis Du afventer og ser om en af flyvningerne bliver aflyst (der er/kommer reduktion i frekvens på HKG), så kan du få lov til at annullere/ombooke uden gebyr hvis en af flyvningerne bliver aflyst. I forbindelse med vores kommende tur havde vi bonus-billet BKK-PEK på TG og der var der et gebyr på DKK450/pax som ikke ville blive refunderet, hvis jeg annullerede efter de normale regler. Jeg afventede for at se om TG annullerede. Da vi var på den ene af de 2 daglige ture, som de har annulleret og ombokkede os til en afgang 1½ døgn senere, kunne jeg annullere uden gebyr. Det har taget lidt tid at få alle pengene tilbage, men jeg har lige fået refund notice. Iflg Jesper på diamantlinjen så har det rigtig meget travlt i den afdeling, der skal tilbagebetale for tiden.
Tak Thorkild, Det er en alm. billet købt under sidste F&F kampagne, jeg har nu ikke lyst til at få den refunderet men var mere interesseret i hvor fleksible SAS er med ombookningen. Skal det være samme rejsemål og længde?
Begynder allerede nu være lidt nervøs for min rejse til New Zealand via. Singapore i april. Spændende at se om noget kan gå hen og blive aflyst. Håber det dog virkelig ikke nogen der kender til reglerne for Singapore Airlines mht. ombooking? Evt. Bare ombooking til andet selskab vi. En anden by Lige nu anbefaler udenringsministeriet at man passer ekstra på med rejser til Singapore. Nu er vi godt nok kun i transit, men det skulle ikke undre mig, at New Zealand lukker totalt ned for rejsende der kommer fra Kina/Singapore/Hong Kong....
Virus : Jeg har netop set de schweiziske nyheder … oh, oh, myndighederne har lige nu beordret annullering af mange arrangementer, bl.a. den enormt store, årlige biludstilling, der skulle starte den 5.marts og 10 dage frem. Jeg købte min flybillet allerede i efteråret - hvis jeg (70+) vover at tage afsted, konverteres udstillingen til en lang tur langs søen.
Det er da heller ikke det værste man kan foretage sig. Jeg ville tage af sted, med mindre helbredet i øvrigt skulle være svækket - og her tænkes ikke på stive knæ og værkende ryg. Når udstilingen lukkes er det jo nok fordi den tiltrækker gæster fra hele verden, herunder områder med større smitterisiko.
Vi flyver selv til Singapore og Phuket her 20 marts. Jeg talte med Singapore air omkring ændring af Singapore Phuket delen så vi ikke havde stopover. Pt skal du selv betale for ændringen så der var ikke meget hjælp her. Jeg er ikke selv nervøs så længe du er fornuftig og tager Dine forholdsregler!
Nogen af jer der har set om priser på flybilletter er påvirket af krisen. Rejsebranchen melder om rekord-lave bestillinger, og jeg tænker at det også må gøre sig gældende for fly (hotel?) branchen. Men har vi set nogle vilde tilbud for at lokke de der "tør" at rejse? Både på kort og langt sigt...
AirAsias "unlimited pass" tilbud er det jeg har set der kommer tættest på: https://newsroom.airasia.com/news/2020/2/29/eng-aaunlimitedpass (bemærk mange begrænsinger bl.a. kun for medlemmer i Malaysia, hvad det så betyder helt præcist, og man skal stadig betale skatter/afgifter/indtjekket bagage mv.) Men det kunne godt være der dukker mere op, vi må holde øje