Ny SAS ejerkreds.

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Thorbjoern, 3/10/23.

1. Offlyer

Offlyer SK937 will be back

Beskeder:
    1,264
    "Synes godt om" modtaget:
    4,181
    Point:
    113
    Meget enig i dine betragtninger. Der er i min bog to helt objektive minuser ved Skyteam fremfor *A:
    1) Der er ikke adgang til lounger i US på indenrigsflyvninger i US på Economybilletter. Her har Delta prioriteret deres kreditkortkunder
    2) Medlemmerne i SkyTeam er uanset hvordan man vender det sekundære selskaber. Ingen rigtige stjerner imellem. Måske undtaget Virgin.

Dog optur på at SAS må antages at gå i JV på de transatlantiske ruter med AF/KL/DL

Senest redigeret: 9/10/23
    Jeblin og Henry "Synes godt om" dette.
  2. Mart1n

Mart1n Medlem

Beskeder:
    16
    36
    Point:
    13
    Singapore Airlines business billetter har ikke været tilgængelige som *A award siden corona så vidt jeg har kunnet se? Er det forkert?

Eneste lille lyspunkt med Skyteam er en mulig award trip med AF business til Tahiti.

Offlyer, Kenneth K og Henry "Synes godt om dette"
  3. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,240
    6,659
    Point:
    113
    Jeg har ikke lige et link, men i praksis har der været Fast Track i de fleste lufthavne, jeg har fløjet fra.

Jeblin og Henry "Synes godt om" dette.
  4. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,240
    6,659
    Point:
    113
    Korrekt, Platinum for Life efter 10 år.

Thorbjoern, Jeblin og Henry "Synes godt om dette"
  5. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,240
    6,659
    Point:
    113
    Det bliver man da skam nød til. Igen i år står der en flok points til udløb, og intet at bruge til end at fyre dem af i shoppen. EB MC er af samme grund opsagt.

Her kan jeg nævne en hel klar fordel af FB: points udløber ikke, så længe man tager mindst 1 flyvning om året. Ikke noget med en arbitrær dato hvert år hvor alle points bare forsvinder i ingenting. I øvrigt det samme med XP, hvis man optjener "for meget", så er man allerede godt i gang med statusoptjening for næste år.

Jeg sidder og følger op på tråden og som mangeårig FB Platinum kan jeg kunne sidde og grine af de dommedage som bliver beskrevet. Begge alliancer har deres fordele og ulemper, og det skal nok gå allesammen :)

HenrikM, jespersm, Nielspg og 8 andre "Synes godt om" dette.
  6. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,554
    13,114
    Point:
    113
    Enig i, at det er bedre end at lade dem udløbe. Men husk, at du stadig kan købe SAS billetter med betaling i en blanding af point og penge. Det giver heller ikke en god værdi, men bedre end bare at bruge dem på noget i shoppen, der ikke er brug for.

Up in the skies, Kenneth K, Thorbjoern og 2 andre "Synes godt om" dette.
  7. Euroatc

Euroatc VIP medlem

Beskeder:
    189
    717
    Point:
    93
    Sålænge din indenrigsflyvning er i forbindelse med en international flyvning så får du loungeadgang i Deltas lounges som Skyteam Elite såvidt jeg husker.

Som Erwin også skriver er der mange dommedagsprofetier herinde, men jeg tror en stor del af det har at gøre med vaner. Hvis man ikke er vant til Skyteam så skal man lige “lære det”. Jeg tror ikke set bliver så slemt at skifte, men jeg håber det er rigtigt at der vil være adgang til fast track i mange lufthavne.

Erwin Lansing, Ulrik, Up in the skies og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,240
    6,659
    Point:
    113
    Dét, og at der vil gå lang tid endnu før der kommer ændringer, så det er alt for tidlig at spekulere over hvad de kan komme til at indebære. Der er en hel klar interesse for fællesselskabet at have glæde kunder, især de mest loyale, så jeg vil helt naturligt antage, at der kommer forskellige overgangsordninger, hvis, og det er lige nu stadig et hvis, EB bliver integreret i FB. I hvert fald for nu ingen grund til at fyre alle points af i panik :)

Personligt vil jeg glæde mig over, at få points og kunne bruge min status når jeg flyver rundt i Norden (som jeg nu alligevel ikke gør via AMS eller CDG, selvom det kunne være fristende :p), og måske også lidt flere direkte ruter fra CPH, som pludselig er mere interessante. Men jeg må nok desværre også væbne mig med tålmodighed nogle måneder endnu.

Nielspg og Henry "Synes godt om" dette.
  9. jespersm

jespersm VIP medlem

Beskeder:
    707
    2,099
    Point:
    93
    Gad vide, om SAS' fasttracks stadig kun vil være for SAS-kunder, eller om de udvides til også at give adgang Skyteams bedste kunder?

Henry "Synes godt om" dette.
  10. Offlyer

Beskeder:
    1,264
    4,181
    Point:
    113
    Det er helt korrekt at du kan bruge lounges ifm med internationale flyvninger (Canada undtaget). Men det gælder ikke rene nationale + Canada flyvninger. Klart ringere end *A.

Er i tvivl om jeg har lounge adgang i JFK når jeg eks flyver CPH-JFK-ATL?

Henry og Jeblin "Synes godt om" dette.
  11. Jeblin

Jeblin VIP medlem

Beskeder:
    931
    2,748
    Point:
    93
    Såvidt jeg kan udlede af denne bør svaret være ja. Men bemærk, at Caribbean også er udelukket (der står ikke noget om Canada?)
    upload_2023-10-9_13-6-52.png
    https://www.delta.com/us/en/delta-sky-club/access

12. Offlyer

Beskeder:
    1,264
    4,181
    Point:
    113
    Super - tak. Nu tror jeg kun jeg har fløjet US-Caribean een gang i min karriere, så det lever jeg nok med. Interessant med Canada.

Henry og Jeblin "Synes godt om" dette.
  13. Jeblin

Jeblin VIP medlem

Beskeder:
    931
    2,748
    Point:
    93
    .. det har jeg gjort flere gange med UA/AC, så lidt en bet for mig (selvom det nok er begrænset hvor meget det betyder i det store billede fremadrettet...)

Offlyer og Henry "Synes godt om" dette.
  14. asf

asf VIP medlem

Beskeder:
    847
    2,018
    Point:
    93
    Aegean har lige opdateret optjeningsregler i år. Med den ændring er det markant sværere at optjene status uden Aegean-flyvninger, men det kan stadig lade sig gøre.

Kort sagt så kræver det flg.:

1. Ingen status -> Silver: 12.000 tier miles + 2 Aegean/Olympic flyvninger, ELLER 35.000 tier miles

2. Silver -> Gold: 24.000 tier miles + 4 Aegean/Olympic flyvninger, ELLER 70.000 tier miles

Man har 12 måneder (rullende) til hvert niveau. Dvs. 36.000 + 6 flyvninger eller 105.000 for at gå fra ingenting til Gold på max 24 måneder.

At beholde status, når først den er optjent, er nemmere: 12.000 tier miles + 4 flyvninger ELLER 70.000 tier miles over 12 måneder (fast periode, som starter den dag man først bliver Gold).

Så det er langt fra sikkert at Aegean er det bedste valg, hvis man tænker på at få Star Alliance status hen ad vejen. Specielt hvis man ikke har tænkt sig at flyve med dem.

15. Jeblin

Jeblin VIP medlem

Beskeder:
    931
    2,748
    Point:
    93
    Synes det ligner samme krav fra da jeg sidst kiggede præ-covid (altså kravene inkl Aegean flyvninger), men det ser rigtig nok ud til at kravene er sat op hvis man ikke flyver med dem.
    Edit: det var vist også det du skrev :)

asf og Henry "Synes godt om" dette.
  16. T4L

T4L VIP medlem

Beskeder:
    1,108
    4,732
    Point:
    113
  17. Thorbjoern

Thorbjoern The flying German

Beskeder:
    613
    1,853
    Point:
    93
    Henry og T4L "Synes godt om" dette.
  18. Calle77

Calle77 EBG, Aeroplan 50K, Radisson Rewards VIP

Beskeder:
    900
    2,026
    Point:
    93
  19. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    11,647
    26,800
    Point:
    113
    Kenneth K, Erwin Lansing, T4L og 3 andre "Synes godt om" dette.
  20. Thorbjoern

Thorbjoern The flying German

Beskeder:
    613
    1,853
    Point:
    93
    Henrik Olsen, Henry og T4L "Synes godt om dette"

Del denne side