SAS overenskomstforhandlinger med piloter - 3. omgang efter sammenbrud i N + S

Poster i 'NYHEDER' oprettet af obs, 27/3/19.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    SAS siger netop nu at :

    "Piloternes krav er uansvarlige"

    Dette siger pressechefen Mariam Skovfoged netop nu til TV2 Nyhederne.
     
    Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  2. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Tweet fra SAS:
    upload_2019-4-24_15-24-55.png
     
    Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  3. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    597
    "Synes godt om" modtaget:
    1,822
    Point:
    93
    Update fra SAS på deres hjemmeside.

    https://www.sas.dk/traffic-information/message/

    SAS TILBYDER FRIVILLIG OMBOOKNING FOR DE PASSAGERER, SOM ER BEKYMREDE FOR AT DERES REJSE BLIVER PÅVIRKET AF EN MULIG PILOTSTREJKE MED START 26. APRIL.

    Denne mulighed er tilgængelig på flyvninger opereret af SAS. Flyvninger der opereres af vores partnere er ikke påvirkede af en mulig strejke og er derfor ikke omfattet af muligheden for frivillig ombooking uden omkostning.

    SAS har som altid en stærk ambition om at nå frem til en aftale og dermed undgå en konflikt

    Vi tilbyder en gratis ændringsmulighed til vores rejsende på Mine bookinger, også selvom dit fly endnu ikke er påvirket eller aflyst. Du kan ændre din billet ud fra følgende kriterier:

    · Du flyver med SAS

    · Flyvningen er ikke aflyst

    · Afrejsedato for dit fly er mellem 26.–29. april 2019

    · Billetnummeret starter med 117

    · Billetten er udstedt den 24. april 2019 eller tidligere

    · Din oprindelige billet skal være bestilt på SAS hjemmeside, SAS App eller via SAS Call Center.

    · Hvis du har booket via en rejsearrangør eller et rejsebureau, skal du kontakte dem direkte

    Du har mulighed for at ændre dato på din billet ved brug af en anden SAS-afgang til samme destination, såfremt den samme serviceklasse er tilgængelig, som i din oprindelige billet.

    Din nye afrejsedato kan være senest 23.–25. april 2019 eller 6. maj 2019 til den 30. september 2019.

    Bemærk: Du kan desværre ikke ændre din billet online, hvis du rejser med spædbørn, har bestilt et særligt måltid, rejser som uledsagede mindreårige, eller har anmodet om transport af kørestol eller kæledyr.

    SAS dækker ikke eventuelle meromkostninger til hotel, mad, land eller lufttransport, hvis du selv vælger at ændre dato for afrejsen.

    Har du booket din billet via et rejsebureau eller en rejsearrangør? Kontakt venligst dit rejsebureau for at genbestille dit fly.



    SAS har modtaget konfliktvarsel fra pilotforeningerne i Danmark, Norge og Sverige. Det indbefatter piloter som er tilsluttet SPF (Svensk pilotförening), NSF/NF (Norsk Flygerforbund), SNF (SAS Norge Pilotförening) og DPF (Dansk Pilotforening). Startdato for en mulig konflikt er den 26. april 2019.
     
    Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  4. Modvig

    Modvig Aktivt medlem

    Beskeder:
    52
    "Synes godt om" modtaget:
    215
    Point:
    33
    Ikke tilfredsstillende, hvis man som jeg er bundet til at skulle frem og tilbage på bestemte datoer - her burde der være mulighed for ombooking til andre Star Alliance forbindelse
     
    Henry og Kenneth K "Synes godt om" dette.
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,401
    "Synes godt om" modtaget:
    12,807
    Point:
    113
    Så vidt jeg kan se, kan man heller ikke vælge at få pengene tilbage på billetten. Det er sådan set også noget skidt.
     
    Kenneth K "Synes godt om" dette.
  6. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Bliver SAS ikke nødsaget til at ombooke til andre flyselskaber når strejken er i gang?
    Det mener jeg de er forpligtiget til at gøre for at få folk hjem.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  7. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    De skal vel ombooke eller refundere jvf. EU-reglerne når først afgangene bliver aflyst ja.

    Tilbudet om "frivillig ombooking" ser jeg som et forsøg på at få flyttet så mange kunder som muligt til andre SAS-afgange på forhånd, netop så de slipper for at skulle ombooke (til andre selskaber) under strejken. Det giver rigtig god mening synes jeg, både for SAS og for de kunder der kan benytte sig af det.

    Så et ekstra tilbud, før de normale regler træder i kraft ifbm aflysning.
     
    SophieHendriksen, SebastianBruun, Henry og 4 andre "Synes godt om" dette.
  8. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    794
    Point:
    93
    Jeg fløj FRA-ARN i går med Luftwaffe. Jeg er 95% sikker at CEO Carsten Spohr var med på det fly. Der kom en ind der lignede ham meget, han hilste intensivt på personalet der så ud til at genkende ham og han åbnede egenhændigt op for nogle kabinebokse og tog en pude ud, uden kommentarer fra personalet.

    Hvad mon han skal i Stockholm 2 dage før en SAS strejke?? Man kan jo kun spekulere, men måske han kommer ind over forhandlingerne ift. piloternes krav om "tilpasning til markedsvilkår", altså at SAS og LH sammen vil diskutere hvad markedsvilkårene egentlig er? Det kan også være en snak om ombooking til LH ved SAS aflysninger, men det tænker jeg måske ikke man sender CEO afsted for.
     
    Henrik Olsen, asf, Kenneth K og 4 andre "Synes godt om" dette.
  9. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    235
    "Synes godt om" modtaget:
    957
    Point:
    93
    Der har jo flere gange svirret rygter om opkøb af SAS med Lufthansa som bejler, og det ikke er fordi jeg skal lade som om det er lige op over at ske, for det tror jeg overhovedet ikke, men det kan vel tænkes, at LH og Herr Spohr kunne have en finger med i spillet eller i hvert fald en interesse i disse forhandlinger
     
    Henry, Henrik Olsen og Kenneth K "Synes godt om dette"
  10. oermen

    oermen Aktivt medlem

    Beskeder:
    62
    "Synes godt om" modtaget:
    217
    Point:
    33
    Jeg er på vej hjem fra Oslo. Flyene er fuldt bookede. Personalet i service desk bekræftede at det skyldes at mange har benyttet tilbuddet om at blive ombooket til i dag. Med lidt held sidder jeg nu i SK1477, en time tidligere end jeg oprindeligt skulle have været med
     
    Henry, Henrik Olsen, Kenneth K og 1 anden person "Synes godt om dette".
  11. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    597
    "Synes godt om" modtaget:
    1,822
    Point:
    93
    Så bider Norwegian fra sig og sløjfer fra imorgen billige billetter samt deres “full-flex” produkter.

    Citeret fra Ekstra Bladets artikel på:
    https://ekstrabladet.dk/nyheder/sam...ed-billige-billetter-hos-konkurrenten/7609227

    Det stemmer at vi ikke sælger 'fullflex'-billetter på udvalgte ruter, fordi vi ønsker, at de, der ønsker at rejse, faktisk får muligheden for det. Tidligere har SAS-rejsende, som frygtede strejke, bestilt 'fullflex'-billetter, men annulleret billetten i det øjeblik, at strejken blev afværget,' lyder det fra kommunikationsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i en mail til Ekstra Bladet.
     
    Henry, Henrik Olsen, asf og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. Oletjala

    Oletjala VIP medlem

    Beskeder:
    246
    "Synes godt om" modtaget:
    835
    Point:
    93
  13. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Henry "Synes godt om" dette.
  14. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Sidste nyt er at der forhandles med Danmark og Norge, men den svenske del er gået i strejke. Dette er lidt overraskende da jeg i år troede det var en fælles front piloterne havde lavet. Her er pressemeddelsen fra SAS:

    Swedish pilot union, Svensk Pilotförening, choose to go on strike
    FRI, APR 26, 2019 03:30 CET
    Members of the Swedish pilot union (Svensk Pilotförening, SPF) in SAS Scandinavia have been called out on strike. As a consequence of the strike, domestic, European and long-haul flights have been canceled, and thousands of travelers will be affected. Flights operated by SAS Ireland and airlines that are subcontractors of SAS will not be affected by the strike.

    Members of the Swedish pilot union (Svensk Pilotförening, SPF) in SAS Scandinavia have been called out on strike. As a consequence of the strike, domestic, European and long-haul flights have been canceled, and thousands of travelers will be affected. Flights operated by SAS Ireland and airlines that are subcontractors of SAS will not be affected by the strike.

    The strike follows SPF’s rejection of the mediator proposals for agreements. Negotiations have been held since March with the support of external mediators in the final stages. SAS wishes to continue negotiations and reach an agreement to end the strike as soon as possible. Negotiations are still ongoing in Denmark and Norway.

    “It is deeply regretful that the pilots strike will have a negative impact on our customers. SAS is prepared to continue to negotiate, but if the requirements were to be met, they would have very negative consequences for the company. Nonetheless, the pilot union have chosen conflict. Our first priority now is to take care of our passengers and at this moment in time, all SAS employees are doing everything they can to help customers affected,” says Karin Nyman, Director of Communications at SAS.

    All members of the Swedish pilot unions have been called out on strike which means that many domestic, European and long-haul flights have been canceled. The strike does not include flights operated by SAS partners, which make up approximately 30% of all departures.

    Customers who have a flight booked, are advised to check if their flight is impacted by the strike at www.flysas.com/en/disruptions.

    In addition to the 205 departures canceled on Thursday, another 110 flights will be canceled on Friday 26th, affecting tens of thousands of passengers.

    SAS will send updates via SMS and email to those passengers affected. There is a dedicated page for all information concerning traffic disruptions: www.flysas.com/en/disruptions, which will be updated continuously. Everyone who has a flight booked is advised to check the status of their flight on the website before going to the airport as flight status information is frequently updated.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  15. banditten

    banditten VIP medlem

    Beskeder:
    298
    "Synes godt om" modtaget:
    926
    Point:
    93
    Var lige ud og sætte et familiemedlem af der skal med tantens lille søster, den bagage der står udenfor T2 i bure er der pga. Strejke for så er der mange der er ramt.
     
    Henry og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  16. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Ja familien hakkebøf her skulle have været med SK910 fra EWR i aften og skal nu med UA via DUB.
     
    asf, clager, PENSIONISTEN og 4 andre "Synes godt om" dette.
  17. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Trist at se alle de SAS fly holde stille, de skulle jo være ude at tjene penge. Man for associationer til KIngman flykirkegården i Mojave ørkenen (AZ) med alle de fly der står parkeret rundt omkring.
    20190426_195847.jpg
    Sjældent at støde på A340 i B gates, men de må mangle standpladser.
    20190426_200209.jpg
     
    SophieHendriksen, clager, Henry og 4 andre "Synes godt om" dette.
  18. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Nej.
    Det er baggage fra passagerer, som ankom- og afgik med Viking Sky. Tror de har sådan en speciel service, som de tilbyder deres kunder :)
     
    banditten, Henry og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  19. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Kingman - den har jeg til gode! Har været ved Mojava Air and Space Port, Tucson (militær boneyard) og i dag har jeg været i Victorville. Så må Kingman komme på listen til næste gang jeg er på de kanter..

    Jeg blev inspireret til at besøge Victorville grundet Southwest's samling af 737 MAX de har parkeret der. Jeg blev imponeret over hvor mange andre fly der også var, men jeg havde desværre hverken tid, udstyr eller evner til bedre billeder af de andre.
    IMG_20190426_105450.jpg
    IMG_20190426_104815 (1).jpg
    Til bonusinfo holdt der 1000vis af folkevogne og audier bag noget hegn ved lufthavnen, og de var ved at blive kørt væk på lastbiler (i hvert fald nogle af dem). De lignede ikke nyeste årgang, men de så heller ikke brugte ud. Jeg tænker om det kunne være relateret til dieselgate...
    Beklager det lige gik helt off topic :)
     
    SophieHendriksen, Jeblin, PENSIONISTEN og 8 andre "Synes godt om" dette.
  20. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Sejt at du faktisk har været indenfor, jeg måtte stå med næsen mod hegnet på Kingman. Vi par den klassiske tur fra Californien til Grand Canyon og anede ikke man passerede Kingman på vejen, så fik lige familien overtalt til at slå vejen forbi.
     
    Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.

Del denne side