Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Siden SAS fik leveret deres første Airbus A350 har vi løbende fulgt installeringen af det helt nyt WiFi system fra Inmarsat. Vi skrev også at det ikke ville være kommercielt klar til den første flyvning til Chicago den 28. januar 2020.
Da det er et helt nyt WiFi system ombord på en helt ny flymodel, så skulle SAS bruge de første par uger af flyvninger til at teste hvordan det virkede og få de sidste tilpasninger på plads.
Læs mere: Det nye WiFi på A350’eren var næsten klar til Inagural Flight
Nu har vi fra SAS fået at vide at du fra i dag skulle kunne benytte det nye WiFi system på A350’eren, som forsat bruges på ruten mellem København og Chicago.
Det nye WiFi bliver ikke helt så hurtigt som det du kender fra de europæiske ruter og derfor kan du ikke streame ting som Netflix. Der er flere grunde omkring teknologien og at der er flere passagerer på WiFi forbindelsen. Men SAS lover en markant bedre oplevelse, som vi glæder os meget til at få lov til at prøve i denne uge. Men det er ikke helt klart til kommercielt brug endnu. Det har vi talt med SAS om og de udtaler til InsideFlyer at:
Ligesom da vi lancerede WiFi på short haul foretager vi en del testninger af produktet for at sikre, at det virker, som det skal. Der vil med andre ord være WiFi ombord, som vil blive testet af SAS’ WiFi-projektteam. Som passager vil man ikke se WiFi-symbolet på sine devices, men teamet kan hjælpe udvalgte passagerer med opkobling for at teste usability og således få passagerernes vurdering af tjenesten.
Kristian de Place Gamborg Hansen, fungerende pressechef i SAS Danmark
Du kan læse mere her om hvordan SAS installerer WiFi ombord på deres fly. De har nemlig et helt specielt team til at gøre det.
Vi har testet det på flere flyvninger
InsideFlyer har, som de første, fået lov af SAS til at teste det nye WiFi af på flere af vores flyvninger med det nye fly. Vi har siden den 28. januar 2020 haft 5 flyvninger med flyet og derfor har kunnet prøvet WiFi grundigt. Det virker ganske godt og er rimeligt stabilt. Udover test af WiFi, så har vi også som eneste medie prøvet alle kabineklasserne af. Vi har allerede udgivet vores SAS Go anmeldelse fra den allerførste flyvning. Anmeldelserne af SAS Plus og SAS Business Class kommer i løbet af de næste dage – hold øje med hjemmesiden.
Læs mere: Den første SAS Go anmeldelse fra Inagural Flight
Da SAS er en central spiller på det skandinaviske marked, så har vi derfor også fokuseret på at dække lanceringen af deres nyeste og største flyinvestering i lang tid.
Dækningen over Grønland er meget lille, da der ikke er mange fly der flyver denne nordlige rute.
Derfor er der en perioden på 30-60 minutter hvor du ikke kan benytte WiFi forbindelsen. Ellers er der fuld dækning på hele ruten.
Hastighederne er også ganske gode. Vi kunne uden de store problemer arbejde med vores mails og holde kommnukation kørende via WhatsApp, Facebook og LinkedIn.
Det var også muligt at se på hjemmesider, men de “tunge” af dem kunne godt være lidt længe om at være klar.
Det skal også siges at vores test jo skete, mens vi reelt havde hele flyets WiFi for os selv. Men den enkelte bruger har en begrænsning og vi har derfor ikke brugt hele flyets tilgængelige båndbredde. Dog vil vi sige at hvis “alle” vil bruge WiFi systemet på samme tid, så vil der kunne opleves et langsommere internet. Men det vil ikke påvirke arbejdet med ting som mails og chatkommunikation.
Det nye WiFi er fra firmaet Inmarsat GX og du kan læse mere om det her.
Se i øvrigt vores første video anmeldelse fra en tur med A350’eren her:
[…] Vi havde fået ekstraordinær adgang til det helt nye WiFi system, som SAS har indført på de nye A350’ere. Det var på flyvningen ikke frigivet til kommerciel brug. Men du kan læse vores test af det her. […]